China, plan cincinal fără subvenții

China a indicat că va elimina treptat sprijinul pentru industria vehiculelor electrice prin excluderea vehiculelor electrice din lista industriilor emergente strategice în următorul plan cincinal. Această mișcare vine după mai bine de un deceniu de subvenții de stat și stimulente fiscale care au propulsat China să devină cea mai mare piață de vehicule electrice din lume.

Vehiculele electrice cu baterii, hibride plug-in și vehiculele cu pile de combustie, au fost anterior enumerate ca industrii strategice pe parcursul a trei planuri cincinale consecutive, deblocând miliarde de dolari în subvenții care au sprijinit atât producătorii auto, cât și consumatorii. Această politică a încurajat campioni locali precum BYD și producătorul de baterii CATL.

China a decis acum că industria auto se poate descurca pe propriile picioare. În septembrie 2025, 1,6 milioane de astfel de vehicule au fost vândute în China, atingând o cotă de piață de 49,7%, marcând un nou record. Vehiculele electrice cu baterii au revendicat, de asemenea, un record, depășind pentru prima dată pragul de un milion.

Deși o industrie suficient de matură pentru a crește fără sprijin guvernamental este în primul rând pozitivă, se subliniază și dezavantajul subvențiilor. De exemplu, acestea au contribuit la supracapacitate.

Un studiu realizat de Jato Dynamics arată că 93 din cei 169 de producători auto din China au cote de piață sub 0,1%, ceea ce subliniază fragmentarea industriei. Și să nu uităm de tarifele speciale impuse vehiculelor electrice fabricate în China pentru a compensa subvențiile guvernamentale din China, afirmând că acestea din urmă au oferit companiilor chineze un avantaj nedrept față de producătorii de vehicule electrice din Europa.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.