Guvernul britanic a programat oficial faza de consultare cu privire la eliminarea treptată a motoarelor cu ardere din 2030 și de mandatul ZEV.
Industria britanică de automobile, în special, va fi consultată în cadrul acestui proces. Consultarea se va desfășura până la 18 februarie 2025.
Crearea încrederii este, de asemenea, potrivită, având în vedere cursul în zig-zag din Marea Britanie: în 2020, guvernul sub conducerea lui Boris Johnson a decis să nu mai permită vehicule noi cu motoare cu ardere încă din 2030.
În septembrie 2023, fostul prim-ministru britanic Rishi Sunak (Tories) apoi a amânat data planificată pentru eliminarea treptată până în 2035, invocând costurile ridicate pentru familii și întreprinderile mici drept motiv. La doar câteva zile mai târziu, însă, guvernul a anunțat că intenționează să respecte mandatul ZEV definit anterior („mandatul vehiculului cu emisii zero”), care prevede cote anuale de vânzări mai stricte.
Interdicția reintrodusă în 2024 asupra motoarelor cu combustie pentru 2030 ar trebui, așadar, să fie nenegociabilă în cadrul consultărilor care au început acum. Cu toate acestea, ar trebui să existe loc de negociere în cadrul mandatului ZEV, așa cum a fost deja convenit în decembrie.
Mandatul ZEV stipulează în mod specific că cel puțin 22% din mașinile vândute anul acesta ar trebui să fie fără emisii, adică cu o propulsie electrică cu baterie sau cu celulă de combustibil.
A fost stabilit un obiectiv de zece la sută pentru dube. Cota crește în fiecare an până la data de eliminare treptată specificată. Producătorii care nu îndeplinesc obiectivul trebuie fie să plătească o amendă, fie să cumpere „certificate ZEV” de la producătorii de automobile care își depășesc obiectivul.
Cu toate acestea, în Marea Britanie, cererea de mașini electrice nu este în prezent atât de puternică pe cât se aștepta – și a fost luată în considerare de industrie.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro