Când vine vorba de noile platforme de mașini electrice, accentul se pune adesea pe caracteristici precum autonomia sau performanța de încărcare.

Gigantul chinez de baterii CATL a prezentat recent un șasiu numit Bedrock, conceput pentru un nivel excepțional de ridicat de siguranță. Potrivit CATL, șasiul Bedrock poate absorbi 85% din energia de coliziune a vehiculului (comparativ cu aproximativ 60% absorbită de șasiul convențional). Șasiul este proiectat să reziste la un impact la 120 km/h fără să ia foc sau să explodeze.
Șasiul Bedrock se bazează pe tehnologia binecunoscută de la CATL, cu celulele integrate direct în șasiu, făcând din baterie o parte portantă a structurii. CATL oferă deja o platformă EV cu tehnologie cell-to-chassis sub forma CIIC („CATL Integrated Intelligent Chassis”). În comunicatul de presă, producătorul de baterii nu menționează nicio relație tehnică între CIIC și noul șasiu Bedrock.
CATL nu intră în multe detalii despre inovațiile șasiului Bedrock, dar folosește câteva comparații pentru a descrie noile caracteristici. Structura „biomimetică tridimensională revoluționară” (adică imitarea proceselor sau structurilor biologice) a fost inspirată de carapacea unei broaște țestoase.
CATL spune că structura de impact este proiectată în „grad de portavion”, oțelul format la cald în „grad de submarin”, iar aliajele de aluminiu utilizate, ar fi folosit altfel în industria aerospațială. Aceste materiale și structuri sunt menite să crească rigiditatea șasiului și să-l facă „practic impermeabil”.
Există, de asemenea, o nouă metodă de construcție „ultra-sigură” pentru celulele instalate. Un strat izolator de înaltă ductilitate care absoarbe energie ar trebui să mărească siguranța. În cazul unui accident, producătorul promite că circuitul de înaltă tensiune va fi oprit în 0,01 secunde de la impact.
Energia rămasă în sistemul de înaltă tensiune ar trebui să fie descărcată în 0,2 secunde. Potrivit CATL, celulele ar fi trebuit să treacă și o serie de alte teste solicitante, cum ar fi un test de îndoire la 90 de grade sau un test de tăiere. Cu toate acestea, aceste proceduri nu sunt specificate mai detaliat.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro