Semiremorci frigorifice fără motorină. SAF-Holland E-axle fără metale rare

Conform propunerilor SAF-Holland, în viitor, instalația frigorifică a unei semiremorcii nu va mai folosi câte doi litri de motorină pe oră, ci se va alimenta cu energie electrică stocată într-o baterie plasată sub semiremorcă. La rândul său, bateria este încărcată de un generator înglobat într-una din punțile semiremorcii.

Unul dintre prototipurile americane de semiremorcă frigorifică

În momentul frânării, generatorul respeciv funcționează ca un retarder, participând alături de frâne la încetinirea ansamblului, fără a afecta celelalte sisteme de siguranță (ABS, ESP etc.). Și, chiar important pentru odihna șoferilor, concomitent se va face puțină liniște în parcările de camioane.

Deși are mai bine de un an de când au fost puse la punct punțile SAF-Holland E-axle, răspândirea lor în Europa este încă limitată. Poate de aceea, de curând, au fost găsiți parteneri pentru Australia și America de Nord, iar cercetări mai recente au adus îmbunătățiri substanțiale punților SAF TRAKr – eliminându-se metalele scumpe din compunerea bateriilor și ale generatorului, inclusiv cuprul înfășurărilor generatorului a fost înclocuit cu aluminiu.

SAF TRAKr cu generator produs de AEM

Fiind un element fixat pe punte, ușurarea generatorului, produs de către Advanced Electric Machines (AEM), prin folosirea aluminiului, este benefică pentru suspensii și comportamentul întregului ansamblu rutier. Dacă pare un lucru ușor de realizat, să nu uităm că dintre „camionagii” abia Volvo a reușit anul trecut să pună la punct o punte spate cu motoare electrice încorporate.

În prezent, se află în faza de cercetare a companiei Range Energy o semiremorcă frigorifică ce folosește puntea SAF TRAKr. Greutatea totală a componentelor adăugate este de circa 1,7 tone incluzând puntea cu generatorul și bateria de 200 kWh. Este doar un exemplu de prototip, alți constructori propun posibilitatea alimentării electrice a sistemelor cabinei pe perioada staționării – contribuind substanțial la odihna șoferilor.

Dan Athanasiu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.