Un consorțiu de cercetare condus de Catedra de Inginerie Componente de E-Mobilitate (PEM) de la Universitatea RWTH Aachen intră în faza de testare a unei soluții de mobilitate care integrează autobuze electrice autonome cu un sistem de telecabină.

Cunoscut sub numele de upBUS, proiectul își propune să îmbine flexibilitatea transportului rutier cu eficiența infrastructurii prin cablu într-o singură platformă modulară.
Primul test operațional va implica, în august 2025, un așa-numit „primotip”, un vehicul electric semi-autonom de 48V echipat cu LiDAR, camere stereo și un modul de ridicare.
Acesta va servi la validarea secvenței de andocare și a parametrilor de siguranță ai interfeței iTSI.
Până la sfârșitul proiectului, un prototip pre-serie pentru transportul de marfă va fi construit și implementat pentru teste pe teren.
Simultan, o versiune pentru pasageri va fi dezvoltată, cu o capacitate de zece ocupanți și echipamente standard de transport, inclusiv acces fără bariere și uși automate.
Arhitectura sistemului se bazează pe trei componente integrate: un modul rutier autonom, o cabină detașabilă pentru pasageri și Interfața inteligentă a sistemului terestru (iTSI).
Această interfață de cuplare permite cabinei să se transfere fără probleme între șasiul rutier și sistemul de telecabină, permițând stațiilor de telecabină să acționeze ca centre de distribuție multimodală.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro