ZF cooperează cu producătorul californian Range Energy pentru a promova dezvoltarea și introducerea semiremorcilor electrice în industria vehiculelor comerciale din America de Nord.

Aceasta implică în primul rând binecunoscuta punte electrică AxTrax 2 de la ZF. Ca parte a colaborării, AxTrax 2 va fi integrat în sistemul eTrailer al Range, conform ZF. Scopul este de a promova „scalabilitatea pe scară largă a camioanelor hibride și cu emisii zero”. Cu Trailer, „cerințele critice ale flotei, cum ar fi o eficiență mai mare, reducerea emisiilor și extinderea autonomiei” ar trebui să devină posibile.
Abordarea de a echipa remorcile camioanelor cu propria lor propulsie electrică de susținere nu este nouă – nici măcar pentru ZF. În septembrie 2023, furnizorul de pe Lacul Constanța și-a prezentat propria semiremorcă electrificată la târgul de vehicule comerciale NUFAM, care folosea și AxTrax 2.
La acea vreme, „Semiremorca Electrificată” nu era destinată doar autotractoarelor electrice, ci era concepută pentru a reduce semnificativ consumul de combustibil și emisiile de CO2 la camioanele cu motor diesel sau cu gaz. De asemenea, compania Trailer Dynamics din Aachen lucrează la un eTrailer și a obținut deja rezultate promițătoare în diverse teste.
Cu toate acestea, motorul electric este doar o componentă a unui eTrailer; trebuie integrate o baterie și, mai presus de toate, senzorii importanți și sistemul de control. De regulă, eTrailers reacționează pasiv la acțiunile unității tractorului și își controlează conducerea pe baza propriilor date de măsurare – neexistând control direct din cabina șoferului.
În cazul noii cooperări pentru America de Nord, ZF contribuie cu puntea electrică, în timp ce acumulatorul modular și pivotul inteligent, precum și algoritmii de control provin de la partenerul Range. Sistemul eTrailer de la Range oferă economii estimate de până la 20.000 de dolari per remorcă pe an în testele inițiale și o reducere de până la 70% a emisiilor, toate utilizând echipamentele și infrastructura existente.
Range plănuiește să livreze clienților primul eTrailer cu o axă ZF în acest an. Vehiculele din pre-serie sunt deja folosite de clienți din toată America de Nord, ca parte a proiectelor-pilot.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro