2009-2010 – Istorie si Lectii pentru VIITOR

Am trecut un an greu si foarte incarcat. In prima parte pentru ca orice proiect era blocat, in a doua parte – toti au cerut schimbari „ieri“.

Care au fost reactiile pe care le-am inregistrat pe piata la nivel de supply chain?

– Stopare sau, in cel mai bun caz, micsorare a achizitiilor;

– Reducere masiva a stocurilor pentru eliberarea numerarului blocat pentru a fi utilizat in supravietuire intr-o perioada cu scaderi in vanzari ce ating cote si de 70%;

– Un prim pas de apropiere intre vanzari si logistica pentru o mai buna gestionare a cerintelor clientilor si a resurselor (amandoua in scadere);

– Un numar mare de fabrici au fost inchise temporar sau definitiv, relocate sau reorganizate;

– Daca in prima parte a anului trecut cererea de pregatire profesionala in logistica aproape s-a stopat, in cea de-a doua parte, si Romania a urmat evolutia pietelor internationale in acest domeniu, companiile si chiar si practicienii din domeniu punand un mare accent pe calificarea si pregatirea profesionala a principalilor actori responsabili cu reducerea costurilor. Mai putini oameni necesita sa fie mai buni si deoarece am profitat de ocazie sa ii pastram pe cei mai buni, merita sa ii recompensam.

Training-uri comune

Am initiat training-uri comune cu jucatorii din lanturi specifice de supply chain si rezultatele s-au vazut. Desi ideea noastra ni s-a parut noua, iar pe piata parea o inovatie, la sfarsitul anului trecut, citeam in presa internationala de specialitate ca a devenit o practica curenta pentru perioada de criza.

Solutii de supravietuire

Surpriza mare pe care am avut-o a fost aceea a companiilor romanesti puternice care, chiar fara resurse, isi negociaza solutii nu numai de supravietuire, ci si de crestere, si care sunt decise sa reziste si sa demonstreze ca se poate. Desi ca firma romaneasca ni s-a parut a fi greu sa iti construiesti o reputatie si de pe piata si sa castigam un capital de incredere, ultima perioada a demonstrat ca strategia noastra pe termen lung a fost una de succes.

Performanta cu resurse minime

Si noi, alaturi de piata, am invatat ceea ce in engleza se numeste elegant „Do More with Less“, in romana avand si o expresie mai putin academica despre bici, dar care reflecta in aceeasi masura adevarul. Se poate obtine performanta cu mai putine resurse, fara a face rabat de la calitate. De asemenea, o analiza atenta a reactiilor companiilor din piata duce la o concluzie care, acum doi ani, era de domeniul fantasticului si anume acumularea pentru zile negre si dezvoltarea locala.

Investitii in marketing si creare de imagine

Romania are un mare potential de consum. Investitia in marketing este vitala pentru a forta cererea chiar si in perioade mai putin faste. Companiile noastre trebuie sa fie pregatite pentru o buna logistica nationala si, mai ales, pentru educarea gustului si comportamentului de consum al consumatorilor fie ei companii sau persoane fizice. Cel putin in industria logistica, in special in domeniul transporturilor si al serviciilor logistice, a fost primul an in care s-a simtit cu adevarat o evolutie pozitiva in alocarea bugetelor de marketing si creare de imagine pe piata. Acestea au fost dublate de seriozitatea cu care si-au mentinut nivelul de servicii si promisiunile fata de clienti. Nume precum Aquila sau Lazar au facut din respectarea orei de sosire o regula, pe care au demonstrat ca o pot pune in practica.

Rapiditate, flexibilitate, standardizare

Se pare ca si termenele de plata au revenit la normal si in lantul din care activeaza operatorii logistici incepe sa se tranzactioneze mai bine si mai sanatos. Ce trebuie sa facem? Sa fim mai rapizi, mai flexibili, fara a uita, insa, ca acolo unde avem de-a face cu activitati repetitive trebuie sa standardizam si sa si respectam standardele. In general, suntem specialisti in a face lucrurile foarte complicat. Mi-ar placea sa schimbam ceva in aceasta abordare.

Haideti, pentru 2010, sa initiem un Slogan in logistica: „LUCRURILE SIMPLE SE POT REALIZA SI MAI SIMPLU“.

Dragi colegi si prieteni din logistica,

Va urez un an nou, plin de indicatori de performanta perfecti, multe obiective atinse, un parteneriat de succes cu departamentul de vanzari, furnizori de incredere, clienti buni platnici, cat mai bune open book-uri, in care sa fie asigurata o marja de profit corecta, familii intelegatoare si soferi controlabili, mai multi kilometri de sosele bune, trafic fluid in Bucuresti si putere de munca si optimism sa schimbam impreuna lucrurile.

Adriana PALASAN

Supply Chain Management Center

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.