Analiză UPS: Companiile din tehnologie vor fi primele care adoptă principiile economiei circulare

Aproape 9 din 10 (86%) intervievați responsabili de politicile de sustenabilitate din cadrul companiilor consideră că economia circulară va fi importantă pentru afacerile lor în următorii doi ani, potrivit analizei UPS/GreenBiz Circular Economy Research, din 2016.

Numărul acestora s-a dublat în ultimii doi ani, când doar 47% îi acordau importanță. Respondenții estimează că cea mai mare creștere în adoptarea modelului de economie circulară va veni din sectorul tehnologic, în special al electronicelor, precum computere și telefoane mobile, deoarece programele de take-back și de reutilizare sunt mai ușor de integrat în această industrie.

Studiul online, efectuat de GreenBiz Group în parteneriat cu UPS, include opiniile executivilor responsabili cu strategiile de sustenabilitate și ale liderilor din domeniu, pentru a oferi o imagine detaliată asupra resurselor vitale creșterii unei afaceri și obstacolelor asociate economiei circulare. Economia circulară este definită ca o alternativă a economiei liniare tradiționale (facem-folosim-aruncăm) în care resursele sunt utilizate la potențialul lor maxim, pentru ca în final să recuperăm și să regenerăm produse și materiale.

Mediul de business devine conștient de beneficiile economiei circulare

Aproape 3 din 5 respondenți au declarat că organizația lor implementează principii ale economiei circulare în cel puțin o linie de produse sau servicii oferite.

„Nu suntem surprinși să vedem cât de importantă devine implementarea conceptului de economie circulară în mediul business” declară Ed Rogers, senior director pentru sustenabilitate globală la UPS.

„Clienții noștri sunt conștienți de impactul social și asupra mediului pe care produsele și operațiunile lor îl au pe durata întregului lanț valoric, de la materia primă și design, până la producție și logistică. Aceștia identifică oportunitatea unui model economic care utilizează resursele pentru o perioadă cât mai îndelungată”, adaugă el.

Totuși, în pofida prevalenței principiilor economiei circulare integrate în produse și servicii, puține companii ies în evidență ca lideri. Interface (21%) și Patagonia (16%) au fost singurele companii menționate fără nici un alt indiciu, când intervievații au fost rugați să nominalizeze companii la care se gândesc în contextul economiei circulare.

Logistica este esențială pentru o strategie circulară durabilă

Logistica joacă un rol foarte important în implementarea unei strategii circulare durabile și de succes. Astfel, 97% dintre respondenți cred că logistica este ori foarte importantă (87%) ori oarecum importantă (10%) în tranziția către o economie circulară.

Respondenții recunosc importanța companiilor de logistică, care pot oferi clienților valoare adăugată, stimulând o participare ridicată în economia circulară prin implementarea unui model simplu de take-back (clientul poate preda comerciantului un produs vechi atunci când cumpără un altul nou din aceeași categorie).

Oferte precum etichete de transport preplătite pentru retur, ambalare inteligentă și un mecanism simplu de take-back sprijină creșterea cererii din piață. În plus, costurile consumatorilor și ale clienților pot fi reduse prin implementarea serviciilor de tip backhaul și prin optimizarea rutei și a încărcării.

„La UPS, ne folosim de expertiza în logistică pentru a facilita implementarea economiei circulare. Așa cum reiese din această analiză, intrarea unui produs în lanțul de transport este un moment critic pentru a sprijini afacerile în implementarea unei economii circulare eficiente din punct de vedere al costurilor. UPS lucrează îndeaproape cu clienții săi pentru a implementa un sistem de take-back fără probleme, care include ambalări inteligente, servicii de ridicări și etichete de transport preplătite pentru retur. Împreună, acestea ajută în procesul de logistică inversă (abordarea fluxului și depozitării inverse, care se nasc la punctul de consum), necesară pentru o economie circulară de succes”, declară Rogers.

Nevoia unei motivații de business, o oportunitate și o barieră, în același timp

Chiar dacă principiile fundamentale ale economiei circulare și refolosirea resurselor sună promițător, nu este suficient ca economia circulară să se dezvolte sau să se extindă la scară largă. Studiul arată că, pentru adoptarea acestui concept, afacerile vor trebui să adreseze problemele deja existente și să identifice rațiuni de business, generând cerere pe piață prin stimulente precum costuri și confort.

Lipsa unei motivații de business a fost nominalizată ca cea mai mare barieră în implementarea unei economii circulare globale eficiente. Alte obstacole identificate de respondenți au fost:

  • Costurile logistice pentru recuperarea bunurilor folosite (36%)
  • Lipsa înțelegerii/educației în lidership-ul executiv (36%)
  • Lipsa înțelegerii/educației în rândul consumatorilor (36%)
  • Prioritizarea altor obiective de business (30%)

Crearea cererii în piață va fi esențială în adoptarea la scară largă a principilor economiei circulare. 26% dintre respondenți au nominalizat cerea consumatorului pentru produse recuperabile, reciclabile sau recondiționabile ca fiind cel mai important factor în procesul de adopție. Al doilea cel mai important factor este legat de cerere, 18% dintre respondenți au invocat nevoia de o piață de sine stătătoare pentru produse refolosite sau materiale și resurse recuperate.

„Companiile au suficiente motive pentru a lua în considerare trecerea de la modelul tradițional  «facem-folosim-aruncăm» la cel circular”, declară John Davies, vice-președinte și senior analist al GreenBiz Group. „În plus față de cererea în creștere a clienților pentru care este importantă sustenabilitatea unei afaceri sau a unui produs, companiile sunt motivate de factori precum deficitul resurselor și schimbările climatice. În urma cercetării noastre, am înțeles că regândirea proceselor care țin de contribuția materialelor, design de produs și logistică va fi necesară în procesul de adoptare a unei economii regenerabile, circulare.”

Reducerile de costuri și proximitatea sunt principalii factori motivanți

Potrivit studiului, atât clienții business, cât și consumatorii sunt motivați de aceiași factori: reduceri de costuri și proximitate. Respondenții cred că cele mai bune modalități de a asigura recuperarea produselor de consum sau a componentelor și materialelor la finalul ciclului de utilizare și repunerea acestora în circuit includ:

  • Reduceri sub forma banilor înapoi (56%)
  • Posibilitatea de a returna un produs la un magazin în proximitate (47%)
  • Posibilitatea de a returna gratuit un produs (42%)
  • Discount-uri pentru viitoarele achiziții (40%)

Respondenții au observat că cele mai bune modalități de incetivare pentru a asigura recuperarea produselor industriale (B2B) sau a componentelor și materialelor la finalul ciclului de utilizare și repunerea acestora în circuit includ:

  • Recuperarea fizică a produselor de către producător sau distribuitor (59%)
  • Ambalarea inteligentă a pachetelor și un serviciu de ridicare al acestora (51%)
  • Recondiționarea produsului de către producător și repunerea acestuia în uz (48%)
  • Discount-uri pentru viitoarele achiziții (38%)
  • Reduceri sub forma banilor înapoi (34%)

UPS & GreenBiz Circular Economy Research Study ediția 2016 prezintă concluziile unui sondaj online realizat de GreenBiz Group în decembrie 2015 și la care au participat 423 de respondenți din cadrul GreenBiz Intelligence Panel. Marja de eroare este de ± 5% la un nivel de încredere de 95%. Pentru  a descărca studiul și rezultatele acestuia în variantă completă, vizitați  ups.com/sustainability.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.