Consultantul imobiliar în mediul logistic al secolului XXI: Element desuet sau „game changer”?

Importanța serviciilor oferite de către consultanții imobiliari a fost îndelung disputată și rămâne un subiect de actualitate, părerile fiind împărțite. De ce aș apela la serviciile unor consultanți, când echipa mea, cu o experiență de ani de zile în domeniul nostru de activitate, este mai mult decât competentă pentru a susține și finaliza un proiect de acest gen?

Associate Director, Industrial Division Colliers International

Cum ar putea cineva din exterior să înțeleagă mai bine de ce avem nevoie și care este viziunea noastră pentru următorii ani?… Sunt doar câteva dintre întrebările cu care se confruntă administratorii companiilor în momentul în care analizează oportunitatea unei noi investiții.

Alegerea unui nou depozit, achiziționarea unui teren pentru dezvoltarea unui proiect industrial sau logistic, relocarea, renegocierea termenilor contractuali, sunt decizii care au implicații majore asupra unei companii, influențând în mod direct evoluția acesteia.

Astfel de proiecte nu se nasc și nu sunt finalizate peste noapte, ci implică multe luni, uneori chiar ani de analize, estimări, evaluări și negocieri.

De multe ori, stârnesc tensiuni interne și sunt potențiale generatoare de pierderi, prin faptul că absorb resurse esențiale ale companiilor, în detrimentul activităților curente, atunci când se alege varianta realizării noului proiect prin resurse interne. Iar în condițiile unui mediu concurent din ce în ce mai vibrant, focusul trebuie să fie, în mare parte, axat pe aspecte ce țin de activitatea curentă, având în vizor fluctuațiile și inovațiile din mediul de afaceri și tehnologie.

Cum poate fi înclinată balanța spre câștig?

Hotărârea de a implica un consultant imobiliar în implementarea proiectului poate fi o decizie crucială pentru asigurarea succesului. Cum poate un consultant să încline balanța spre câștig?

În primul rând, poate prelua rolul de coordonator, cu o viziune de ansamblu asupra pieței actuale. Dispune de instrumente prin care propune diferite scenarii, bazându-se, în general, pe suportul unui departament de cercetare cu experiență semnificativă în analiza pieței, din punct de vedere al principalilor factori economici, politici și sociali. De cele mai multe ori, are în spate ani de experiență în domenii adiacente, cum ar fi logistică, transporturi și comerț online, a fost implicat în implementarea unor proiecte similare și cunoaște principalii jucători din domeniul dezvoltărilor imobiliare de tip industrial, precum și opțiunile disponibile, la un moment dat, în piață.

Astfel, implicarea unui consultant se traduce în timp câștigat pentru client, resurse economisite și siguranță, prin faptul că decizia se bazează pe un studiu realizat de către un colaborator avizat, ce își asumă răspunderea pentru informațiile furnizate.

DE SCOS ÎN EVIDENȚĂ

Consultantul poate prelua și atribuții ce țin de negocierea contractelor, obținerea actelor necesare procedurilor legale, structurarea contractelor și consultanța legală, în funcție de caz.

În plus, un consultant cu experiență, de cele mai multe ori, are capacitatea de a scoate în evidență anumite aspecte ce par nesemnificative la prima vedere, dar care pot genera costuri operaționale foarte mari pe termen lung. Consultantul monitorizează proiectul, găsește soluții de back-up în cazul unor posibile întârzieri, împreună cu experții din cadrul companiei, implicând, uneori, chiar și echipe din alte țări, dacă este cazul, vine cu „best practices” și le implementează în proiectul respectiv.

Astfel, agentul imobiliar poate fi un real suport în alegerea variantei optime, uneori ajutând conducerea în creionarea proiectului ideal, în funcție de specificul business-ului operat de către client.

Și care este asul din mânecă? În cazul proiectelor ce țin de achiziționarea unor proprietăți sau terenuri și al celor de închiriere a spatiilor logistice, costurile serviciilor de consultanță sunt, de cele mai multe ori, suportate exclusiv de către proprietar, un avantaj în plus, ce ar trebui să încurajeze clienții să apeleze la ajutorul consultanților imobiliari.

O „mostră” de aspecte secundare care trebuie avute în vedere în momentul în care se analizează oportunitatea unui nou proiect imobiliar:

– Care va fi gradul de retenție al forței de muncă și la ce riscuri îmi expun activitatea prin alegerea unui nou spațiu de depozitare/producție?

– În următorii 5 ani, cererea va susține existența acestui nou spațiu?

– Care sunt implicațiile unui contract de închiriere pe termen lung?

– Există ajutor de stat pentru ceea ce vrem să facem?

– Care e cea mai bună zonă pentru afacerea mea, din punct de vedere logistic?

– De ce suprafață avem nevoie, având în vedere volumele pe care le operăm?

– Unde se află concurența mea și de ce a ales locațiile respective?

– Ce reduceri de cheltuieli pot realiza prin dezvoltarea acestui proiect?

– Ce nu „acoperă” contractul meu de închiriere?

– Să dezvolt un proiect sau sa închiriez un spațiu nou?

Laurențiu DUICĂ

Associate Director, Industrial Division Colliers International

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.