DESPRE IMPORTANȚA CONSULTANȚILOR IMOBILIARI ÎN PROIECTELE INDUSTRIALE. Știi să ocolești capcanele?

În ultimii ani, piața logistică și industrială din România a avut o evoluție explozivă, mai ales datorită creșterii consumului intern într-un ritm susținut și echilibrat, acesta fiind principalul motor din spatele dinamismului retail-ului și al FMCG-ului, domeniile cu cea mai mare cerere înregistrată în ultima perioadă.

Gelu Marghioala s-a alăturat departamentului industrial al companiei Colliers International la începutul anului 2017, după o carieră de aproximativ 13 ani în logistică, transporturi și asigurări specifice logisticii și transportului. În cadrul companiei Colliers, Gelu a asistat companii naționale și internaționale active în diverse domenii, în proiecte de relocare și închiriere de spații noi, în diferite orașe ale țării

Importanța serviciilor de consultanță imobiliară a crescut, în acest context, având rolul de a proteja companiile de anumite „capcane” și de a genera valoare adăugată.

Există destul de multe companii care consideră că pot gestiona singure procesul de selecție și închiriere a unui nou depozit, de exemplu. În schimb, în alte piețe, un astfel de comportament nu există. De ce? În primul rând, pentru că au experimentat deja consecințele anumitor decizii și au înțeles nevoia și rolul unui consultant cu experiență. Astfel, s-au concentrat pe business-ul lor și au realizat că nu poți controla toate procesele unei nevoi care apare o dată la câțiva ani.

Prin implicarea resurselor proprii în proiecte pe care nu le stăpânesc, pot apărea și o serie de neajunsuri:

  • timp pierdut
  • oameni blocați într-un domeniu pe care nu îl cunosc în detaliu
  • oameni care nu pot fi în dezacord cu opinia superiorului, în anumite situații
  • numeroase informații pe care nu au de unde să le cunoască, pentru a le putea compara ori pentru a le avea în vedere
  • tensiuni interne
  • decizii luate pe seama mediului imediat al activităților întreprinse zilnic
  • atenție acordată doar celor mai ieftine soluții.

Un consultant imobiliar cu experiență lucrează constant numai în astfel de proiecte, pe când clientul întâlnește o astfel de situație o dată la câțiva ani.

Consultantul vine cu o viziune proaspătă, axată pe soluții, asumându-și clar rolul de coordonator al proiectului. Are o imagine de ansamblu obiectivă și optimizează resursele, fiind capabil să „deblocheze situații”. Totodată, el menține o relație și primește un feedback permanent din partea clienților săi, corelând informații și putând să se adapteze mult mai rapid oricărei situații neprevăzute.

Consultantul imobiliar are acces la informații și cunoștințe ce țin de piața imobiliară per ansamblu și, utilizând experiența sa în domeniu, poate propune diferite scenarii pentru implementarea și desfășurarea proiectelor imobiliare. Totodată, acesta se bazează și pe susținerea unui departament de cercetare cu experiență semnificativă în analiza pieței din punct de vedere al principalilor factori economici, politici și sociali, avantaj ce îi oferă o perspectivă amplă asupra situației.

În varianta ideală, agentul are în spate ani de experiență în domenii adiacente, precum logistică, transporturi, asigurări specifice logisticii și transportului, construcții, și cunoaște în detaliu principalele provocări și implicații generate de implementarea unor proiecte similare.

În plus, acesta are capacitatea de a identifica anumite aspecte ce par nesemnificative la prima vedere, dar care pot genera costuri operaționale foarte mari pe termen lung pentru clientul asistat. Consultantul monitorizează proiectul, găsește soluții de rezervă, implicând uneori chiar și echipe din alte țări, dacă este cazul; el vine cu cele mai bune practici și le implementează în proiectul respectiv.

Închirierea unui spațiu nou de producție și/sau depozitare, relocarea, achiziționarea unui teren pentru dezvoltarea unui proiect industrial sau logistic, renegocierea contractelor actuale, sunt proiecte cu implicații majore asupra unei companii, influențând în mod substanțial evoluția acesteia. Sunt proiecte ce presupun multe luni, uneori chiar ani de analize, evaluări, estimări și negocieri, iar acest proces poate fi semnificativ înlesnit prin implicarea unui consultant imobiliar, un personaj obiectiv în întregul proces, care poate asista clientul în toate fazele cruciale ale noului proiect.  

Ajutorul unui consultant se traduce în timp câștigat pentru client, resurse economisite și siguranță.

Prin intermediul unui consultant decizia se bazează pe un studiu realizat de către un colaborator avizat, ce își asumă răspunderea pentru informațiile furnizate. De asemenea, consultantul imobiliar poate prelua și atribuții ce țin de negocierea contractelor, obținerea actelor necesare procedurilor legale, structurarea contractelor și consultanță legală, în funcție de caz.

În cazul achiziționării unor proprietăți sau terenuri și al închirierii de spații logistice și industriale, costurile serviciilor de consultanță sunt, de cele mai multe ori, suportate exclusiv de către proprietar, un avantaj în plus ce ar trebui să încurajeze clienții să apeleze la ajutorul consultanților imobiliari.

Gelu MARGHIOALA

senior associate

Industrial Agency Colliers International Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.