Intr-o perioada in care putem vorbi cu greu despre previziuni, miza o constituie transformarea intr-o masura cat mai mare a costurilor fixe in costuri variabile, direct proportionale cu volumul activitatii. Pe segmentul de servicii logistice, solutia consta in externalizare. Obiectivul comun al logisticianului si al clientului devine, in acest context, angajarea cheltuielilor in directa concordanta cu nevoile, in conditiile mentinerii controlului. Iar secretul reusitei consta in organizare.
Organizarea pana in cele mai mici amanunte, dublata de sisteme informatice performante, echipamente de ultima ora si, bineinteles, de o echipa bine pregatita reprezinta directia pe care a decis sa puna accentul Dumagas, una dintre companiile romanesti cu traditie in transporturi, care, in ultimul timp, are un cuvant de spus si pe segmentul de logistica. „Am trecut de etapa proiectului pilot, care a presupus contractarea in 2006 a unui spatiu de depozitare mai mic in cadrul parcului Cefin. Am invatat atuurile si punctele slabe in aceasta perioada, iar in 2009 putem spune ca incepem sa consolidam si chiar sa dezvoltam activitatea de logistica“, ne-a explicat Ionel Cipere, director de logistica al Dumagas. Compania opereaza in acest moment aproape 20.000 mp de depozite, dintre care 10.000 mp in cadrul Mercury Business Park de langa Bucuresti, 5.000 mp in depozitul sub temperatura controlata de la Craiova, iar restul pe platforme cross-docking amplasate strategic in tara.
Sistem de livrare in 24 de ore
„Pornind de la lantul de frig, am reusit sa punem la punct un sistem de livrari in 24 de ore oriunde in tara, in care vom introduce in perioada urmatoare si marfurile care se preteaza la conditii ambientale de transport si depozitare“, a precizat Ionel Cipere, adaugand ca, in ultimele 12 luni, Dumagas a investit 7 milioane de euro pe segmentul de logistica. „Punem un mare accent pe dezvoltarea intensiva incepand de la organizare, planificare, proceduri de lucru, indicatori de performanta, altfel spus, pe calitatea serviciului. Avem convingerea ca, indeplinind acest criteriu important, jucam o carte castigatoare. Am declarat 2009 anul calitatii, afirmatie care se concretizeaza prin finalizarea investitiilor in acest domeniu, incepand de la partea de echipamente de manipulare si de stocare, pana la elementele de siguranta a marfurilor si la sistemele informatice implementate in toate depozitele (WMS). Din punct de vedere informatic, vrem sa depasim granita depozitului si sa implementam softul de planificare si organizare pe segmentul de transport secundar. Vom monta terminale pe mijloacele de transport, inclusiv scannere care sa confirme in timp real livrarea“, a aratat directorul de logistica al Dumagas. Ionel Cipere a subliniat ca realizarea unui control eficient al operatiunilor in conditii de transparenta maxima reprezinta elemente de baza in relatia cu clientii. De altfel, o vizita la depozitul Dumagas, amplasat la km 23 al autostrazii Bucuresti – Pitesti, ne-a convins ca organizarea reprezinta unul dintre punctele forte ale companiei. Iar ghid ne-a fost directorul de logistica Ionel Cipere.
Culorile au un sens precis
Înca de la inceput, am observat grija pentru detalii. Înainte sa intram in depozit, am trecut pe la receptie, unde am primit veste rosii dedicate vizitatorilor. De altfel, toata lumea poarta veste colorate, in functie de zona pe care o reprezinta. În total, sunt utilizate 7 culori. „În felul acesta, poate fi urmarit usor si cu exactitate fluxul fortei de munca in depozit. Vezi daca fiecare isi respecta atributiile. Iar daca apare cineva in depozit care nu are vesta, inseamna ca avem o problema“, a explicat Ionel Cipere. De altfel, cele 96 de camere video amplasate peste tot in depozitul de 10.000 mp fac lucrurile mult mai simple. Sistemul video le permite celor de la Dumagas dar si clientilor sa urmareasca toate operatiunile prin care trec marfurile, inclusiv incarcarea in camioane si plecarea acestora. În plus, WMS (sistemul informatic de management al depozitului) permite o evidenta exacta a stocurilor fiecarui client in parte, oferind o baza reala pentru optimizarea activitatii si reducerea costurilor. Totul se face pe baza de tehnica moderna, fara a mai fi necesar suport de hartie (paper less).
Verificare dubla, informatie in timp real
Spre exemplu, la sosirea camioanelor in depozitul Dumagas, se realizeaza controlul sigiilor (daca este cazul), apoi documentele marfurilor sosite sunt inregistrate in sistemul de management informatic. Concomitent, are loc descarcarea pe platoul de receptie si pregatirea marfurilor pentru verificare. „Realizam inventarul «in orb» al marfurilor (persoana care face verificarea nu cunoaste datele inscrise pe documentele de insotire a marfurilor). Procesul de receptie este ulterior corelat prin intermediul WMS cu documentele de insotire a marfurilor. Datele trebuie sa corespunda. Si toate aceste operatiuni sunt supravegheate prin intermediul camerelor video“, a explicat Ionel Cipere. Dupa finalizarea procesului de receptie, WMS trimite in mod automat nota de receptie si documentele de insotire a marfurilor scanate la adresa de e-mail a clientului. Mai mult decat atat, iesirile de marfa sunt procesate de catre WMS. Marfurile sunt scanate, incarcate in vehicule, iar sistemul informatic transmite automat rapoartele de livrare pe e-mail. Transportul poate fi oferit, de asemenea, de catre Dumagas, care dispune de o flota proprie de 450 de camioane grele, la care se adauga 600 de vehicule subcontractate. „Reusim astfel sa inchidem un cerc, oferind atat servicii de transport cat si de depozitare, motiv pentru care putem gasi solutii potrivite inclusiv pentru companiile mai mici, care nu opereaza volume mari de marfuri“, a concluzionat directorul de logistica al Dumagas.
Meda BORCESCU