Nimic nu se misca in depozit la voia intamplarii. Fiecare pas se integreaza perfect intr-un sistem atent studiat, care permite atingerea obiectivului final: marfa este acolo unde trebuie, exact la momentul potrivit. Am aflat cum se reflecta mai mult de 500 de ani de experienta intr-un depozit cu dotari de ultima ora, pe care Gebruder Weiss l-a construit langa Bucuresti, urmarind traseul unui colet aflat in tranzit catre destinatia finala: clientul. De fapt, acelasi colet pe care, in numarul trecut, l-am tinut atent sub observatie pe ruta Singapore – Bucuresti.
Dupa un drum de multe mii de kilometri, coletul trimis tocmai de la Singapore a ajuns la poarta depozitului Gebruder Weiss de pe autostrada Bucuresti – Pitesti. S-ar parea ca este timpul pentru un scurt repaus. Lucrurile nu stau, insa, deloc asa. Urmeaza o succesiune de operatiuni cu adevarat interesanta pentru cei care sunt curiosi sa afle ce se intampla in culisele activitatii de logistica.
Intrarea
Înca de la descarcarea in depozit, coletul este preluat de catre sistemul informatic. Totul se realizeaza fara sa fie necesare pixul si hartia. Manipulantul scaneaza codul de bare pe care coletul l-a primit inca de la Singapore si imediat sunt afisate informatii detaliate privind urmatoarea destinatie. Se scaneaza apoi codul de bare al destinatiei, se genereaza locatia si este trecuta automat in lista de incarcare. Odata incheiat procesul de picking, se scaneaza inca o data codul de bare, iar marfurile sunt introduse manual in sistem, generand un nou cod de bare unic (lot number, serial number, SSCC). Datele sunt transferate prin cablu catre computer si apoi editate. Acum, se solicita codul de bare trecut pe marfuri, prin scanarea caruia sunt generate informatii noi. Numarul de identificare a clientului este din acest moment valabil in sistemul de management al depozitului ca un criteriu de organizare pentru colectare. În ordinul de colectare a marfurilor, este necesara scanarea codului expeditiei containerului (SSCC) in vederea identificarii destinatiei coletului. Ulterior, informatia este folosita de sistemul informatic pentru organizarea transportului marfurilor la destinatia finala. Practic, din sistemul de management al depozitului, aceasta este trimisa departamentului de transport, iar fizic, marfa paraseste zona de depozitare si este transferata in zona de tranzit pentru transport.
Marfurile care se distribuie direct de la depozitul din Bucuresti sunt incarcate pe vehiculele de linie care deservesc zona de acoperire a Capitalei, cele ce urmeaza a fi distribuite in tara sunt trimise pe camioanele de linie in centrele logistice regionale, de unde, mai departe, ajung la destinatiile finale in ziua urmatoare plecarii din depozitul central, prin intermediul liniilor directe cu Arad, Sibiu si Bacau.
Iesirea
Din sistemul informatic al clientului, Gebruder Weiss primeste comenzile de picking pentru livrare, care sunt importate in sistemul de management al depozitului. În sens invers, odata procesata comanda, sistemul de management al depozitului transmite sistemului informatic al clientului finalizarea operatiunilor. Atunci cand pickingul pentru livrare este finalizat, departamentul de logistica transmite din sistemul de management comenzile de transport aferente fiecarei partide de marfa, comenzi care se importa in CIEL, software-ul utilizat de Gebruder Weiss pentru organizarea si monitorizarea tuturor transporturilor rutiere. Odata intrate marfurile in sistem, operatorii de transport si coordonatorul de rute finalizeaza comenzile de livrare prin incarcarea marfurilor pe liniile de transport corespunzatoare cerintelor clientului, optimizand rutele si timpii de tranzit acolo unde este posibil. Atat procesul de intrari cat si iesirile pot fi operate in intregime paperless, cu toate tranzactiile facute in programele informatice si de gestiune ale terminalului logistic, fara folosirea formularelor de hartie. Atunci cand se finalizeaza comanda, se printeaza etichetele, moment in care toate comenzile sunt setate in sistemul de management al depozitului cu status „400“, adica incheiate, generandu-se documentele necesare.
Dotari de avangarda pentru Romania
Depozitul Gebruder Weiss de pe autostrada A1 este probabil singurul din Romania care dispune de zona de depozitare separata pentru marfurile periculoase, incapere inchisa, rezistenta la foc, construita cu pereti ce rezista 3 ore la flacara deschisa, sprinklere cu spuma la fiecare nivel de stocare si sistem de stingere a incendiilor. De asemenea, exista sisteme de retinere a apei utilizate la stingerea incendiilor, bazine mobile de colectare, kituri pentru scurgere instalate in caz de fisuri si senzori pentru foc. De mentionat ca accesul este restrictionat in aceasta zona, angajatii fiind dotati cu echipamente speciale. Depozitul beneficiaza, in plus, de sursa proprie de apa potabila, rezervor de 600 mc pentru protectia contra incendiilor si generator de curent electric. Pentru a oferi protectie maxima marfurilor, terminalul este certificat TAPA „Technology Asset Protection Agency“. TAPA-EMEA este o asociatie a specialistilor in securitate si a firmelor din cele mai diferite domenii ca: productie, comert si transport. Concernul Gebruder Weiss cu sediul in Lauterach (Vorarlberg, Austria) are un total de peste 4.500 angajati si 135 locatii in lume. Gebruder Weiss este prezent in Europa Centrala si de Est prin reteaua de birouri din Austria, Germania, Cehia, Italia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia, Serbia, Bulgaria, Romania si Ucraina. În 2008, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 990 milioane euro.
În portofoliul Gebruder Weiss Romania se regasesc clienti precum: Hewlett-Packard, Daikin, Danfoss, Kodak, S&T, Isovolta Group, Puma Sports Romania, Baxi Romania, Franke, La Fourmi, Porsche, Premium Lubricants (BP) etc.
Prezenti pe piata serviciilor de transport feroviar
Compania Gebruder Weiss a anuntat recent intrarea pe piata serviciilor de transport feroviar din Romania. „Lansarea serviciului de transport feroviar se inscrie in logica dezvoltarii serviciilor furnizate de Gebruder Weiss in intreaga regiune si reflecta maturizarea operatiunilor din Romania“, a afirmat, in acest context, Thomas Moser, manager regional GW. „Totodata, ne manifestam increderea in revenirea cresterii economice a Romaniei si tarilor din regiune in lunile care urmeaza si dorim sa ne pozitionam strategic fata de competitorii nostri in momentul in care reluarea cresterii economice va solicita din nou la maxim infrastructura rutiera, precum in anii din urma“, a completat el. GW Rail Cargo, subsidiara specializata a Grupului, a transportat in Austria in 2008 circa 870.000 de tone de marfa.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro