GHID DE REDUCERE A COSTURILOR. DREAM CARGO SERVICES SPARGE TIPARELE: China-România, pe camion

Durată: 19 zile. Mai mult decât cu avionul, dar mai puțin decât utilizând vaporul… și un tarif… undeva la mijloc. Indiscutabil mult mai flexibil decât trenul, camionul reprezintă, astăzi, o variantă viabilă (neprohibitivă din punctul de vedere al prețului) pentru România, după ce Dream Cargo Services (DCS) a finalizat, imediat după Sfântul Nicolae, prima cursă China-România, realizată în parteneriat cu un cărăuș din Kazahstan.

Marfa a constat în utilaje, cu greutăți cuprinse între 3 și 4 tone, și a fost preluată la Suzhou (China), în data de 18 noiembrie, pentru a ajunge în România, la locul de descărcare, în data de 7 decembrie.

Ruta: China, Kazahstan, Rusia, Belarus, Polonia, Slovacia, Ungaria, România.

Ca urmare a valorii încărcăturii, de peste 100.000 de dolari, DCS a decis întocmirea unei polițe de asigurare cargo – o adevărată provocare! Într-adevăr, pentru furnizorul de servicii a fost greu să găsească un asigurător dispus să susțină un astfel de transport, pe o rută atât de complicată.

Încărcare în China

Dar, atunci când aduci marfă pe șosea din China în România, lucrurile nu pot fi simple. Așa că încercările au început încă de la încărcare, când condițiile meteo nefavorabile și, mai ales, vântul foarte puternic, au dat mari bătăi de cap operatorului macaralei care a asigurat transferul pieselor. Nici trecerea graniței din China în Kazahstan nu a fost tocmai simplă, documentația solicitată fiind una extrem de complexă.

Pe tot traseul, camionul a fost monitorizat prin GPS, iar echipa DCS a ținut legătura cu dispeceratul partenerului din Kazahstan.

La baza pregătirilor stă experiența companiei pe piața chineză, unde are inclusiv o filială proprie, care asigură colectarea mărfurilor din zonă și transportul până la graniță. A urmat o analiză privind situația ofertei de transport din Kazahstan, companiile kazahe fiind cele mai potrivite să preia marfa de la granița chineză.

Au agreat un partener și au păstrat în backup alți doi, au pus la punct detaliile și au lansat oferta în piața românească. Mai mult decât atât, DCS a pregătit infrastructura atât pentru camion complet, cât și pentru grupaj.

Soluții și pentru grupaj

„Am încercat să găsim un aliat în piață, pentru promovarea serviciului. Problema este că orice produs nou necesită o perioadă de acomodare”, ne-a explicat Alin Burlan, director general DCS, apreciind că, dacă nu îi explici clientului foarte clar unde se situează acest serviciu, nu va înțelege foarte bine despre ce este vorba. Sau, altfel spus, va aștepta să primească marfa în 18 zile, la prețul pe care l-ar fi plătit pentru transport maritim sau feroviar. Lucrurile stau, însă, altfel.

Alin Burlan: „În China, trebuie să te convingi cu ochii tăi că vor merge lucrurile. Chinezul îți poate spune da, dar să însemne 99% nu, dar știe să facă afaceri”. Florin Cârmaciu: „Am decis să punem la punct o soluție proprie, deoarece noi considerăm că economia mondială va fi puternic influențată de zona de est a Europei, de China și Eurasia. A fost nevoie de multe deplasări în zonele respective, multiple întâlniri cu diverși parteneri și am fost extrem de surprinși de cultura locurilor respective, de modul extrem de profesionist în care s-au prezentat partenerii noștri de acolo și inclusiv de infrastructura rutieră (de multe ori, superioară celei din Romania)”

„La un nivel superior se află transportul aerian, cu o perioadă scurtă de tranzit și tarife pe măsură pentru fiecare kilogram transferat. Pe o treaptă mai jos este transportul rutier, cu un cost mai mic (aproximativ 50%) și o perioadă de tranzit cu 25% mai mare. Pe treapta următoare se plasează trenul, cu 50% mai ieftin decât camionul și cu un timp de tranzit mai mare . În fine, pe ultima treaptă este transportul maritim, mult mai ieftin, însă cu cea mai lungă perioadă de tranzit.”

Concret, atunci când vrei un tarif competitiv (1,8-1,9 sau chiar 2 euro per kilogram), avionul înseamnă 10-11 zile, în timp ce camionul, în varianta pusă la punct de DCS, presupune un termen de livrare de 18-20 de zile între preluarea și livrarea mărfii, la un tarif de 0,75 euro/kilogram.

Shanghai

Camionul reprezintă o soluție potrivită datorită prețurilor stabile pe termen lung (inclusiv în perioadele de vârf), precum și flexibilității programului de plecare din China.

De menționat că, atunci când este vorba despre un camion de grupaj, variabilele care trebuie luate în calcul sunt mai multe. De exemplu, în cazul a 10 clienți, trebuie să organizezi 10 preluări, 10 operațiuni vamale de export din China, 10 operațiuni de import și 10 livrări.

În acest context, în cea mai optimistă variantă, termenul de livrare door-to-door ajunge la 20 de zile, pentru că depinde în mod direct de timpul în vamă și inclusiv de perioada în care fiecare client trimite actele solicitate de autorități, în mod corect. O dată ajunsă în România, marfa trebuie deconsolidată.

„Pentru a optimiza timpii pentru clienții noștri, am găsit soluții pentru a o descărca în antrepozit vamal, situație în care beneficiarii nu mai depind unii de alții, cu privire la plata taxelor”, a mai arătat Alin Burlan, precizând că, pe traseu, operațiuni vamale se fac la granița dintre China și Kazahstan și la intrarea în Uniunea Europeană, între Belarus și Polonia.

Din păcate, problemele legate de vamă nu pot fi previzionate cu exactitate, pentru că există neînțelegeri între guvernul chinez și cel kazah. În astfel de situații, vama se poate închide și pentru o săptămână. De obicei, însă, problemele se rezolvă repede, dar legislația se poate schimba de pe o zi pe alta.

„Este o zona unde a depăși obstacolele este o reala provocare, de aceea ai nevoie de parteneri locali care știu cum să facă lucrurile să meargă. Dar pentru că nu știi niciodată ce se poate întâmpla, avem întotdeauna 3 parteneri, unul agreat și 2 de backup”, a mai arătat Alin Burlan, adăugând, în același context, că, în ciuda faptului că DCS deține o filială în China, ea nu este folosită în procent de 100% pentru toate operațiunile derulate pe acest teritoriu.

„Chiar dacă suntem foarte buni pe anumite segmente, nu înseamnă că suntem buni în toate domeniile. De aceea avem alternative. Este valabil și pentru SUA, unde avem un partener agreat.” … Pentru că atunci când lucrezi în sistem „time critical” nu ai timp să improvizezi, backup-ul devenind obligatoriu.

Viziune modificată din punct de vedere logistic

Inițiativa DCS se înscrie într-un context în care clienții de transport expres au devenit din ce în ce mai atenți la tarife.

„Atunci când comparăm 2017 (care a fost pentru noi un an de excepție) cu 2018 și 2019, putem observa că, în urmă cu doi ani, conta mai puțin prețul și mult mai mult timpul de tranzit, pentru ca, în 2018, să înceapă să conteze prețul, care a devenit definitoriu în 2019. Astăzi, prețul dictează”, a subliniat Alin Burlan.

Kazahstan

Altfel spus, dacă în 2017 se plătea pentru ca importurile din China vizând industria auto să ajungă în 3-5 zile, în 2018 termenul a crescut la 7-9 zile, pentru ca, astăzi, să nu mai reprezinte o problemă dacă marfa ajunge pe calea aerului în două săptămâni, cu condiția ca tariful per kilogram să se plaseze sub 2 euro. La nivelul lui 2017, tarifele erau de 2,7-2,8 euro/kilogram door-to-door. Cumva, viziunea s-a modificat din punct de vedere logistic, marii producători auto preferând să întârzie marfa din China (pentru că au volume foarte mari) și să plătească urgențe, pornind de la camioane sau van-uri cu doi șoferi și până la chartere.

„Am avut, recent, un client care a plătit 100.000 de euro pentru transportul a 40 de tone de marfă cu două avioane cargo dedicate, într-un sistem de maximă urgență, în condițiile în care comanda a fost plasata într-o joi, la ora 23:30, marfa dorindu-se a fi livrată vineri”, a precizat directorul general Dream Cargo Services.

Oriunde în lume

DCS deține companii proprii în România, China și Hong Kong (din considerente de trading), dar legături la nivelul întregului mapamond, prin apartenența la 6 rețele internaționale. „Fiind membri în 6 rețele, avem peste 7.000 de parteneri peste tot în lume, începând din Burundi, unde avem chiar în acest moment un transport în desfășurare, continuând cu Peru, și Zanzibar… În opinia mea, să poți accesa parteneri în zone care nu sunt la îndemâna oricui reprezintă un atu. Nu există, în afară de Coreea de Nord, altă țară în lume pe care să nu o putem deservi”, a afirmat directorul general Dream Cargo Services.

Minsk

Cea mai mare parte a activității companiei ține de transportul aerian, care este, în acest moment, afectat în special ca urmare a reorientării logisticii în sectorul auto. „Mă așteptam la acest lucru, dar mai târziu, undeva în 2020, nu în acest an și nu atât de puternic. A venit mult mai brusc. Estimez că vom închide anul acesta cu o scădere de 25% a cifrei de afaceri. De aceea, am început să investim mai mult inclusiv pe partea de maritim, ca să păstrăm veniturile la un nivel mai ridicat”, a mai spus Alin Burlan, explicând influența majoră pe care o are războiul comercial dintre SUA și China.

„25% dintre exporturile Germaniei vizează China, care și-a redus cererea pe segmentul auto. În același timp, România exportă în mare parte către Germania, în special în zona automotive. Impactul a fost considerabil, inclusiv pentru România. Acestei tendințe i se adaugă cea privind renunțarea la diesel și transferul către tehnologia motoarelor electrice sau hibrid.

Specialiști în oportunități

Dream Cargo Services este o companie cu o mentalitate puțin diferită, pentru că încearcă să transforme amenințările în oportunități și are un apetit deosebit pentru transporturi deosebite, complicate sau care, la prima vedere, par aproape imposibile.

…în România, la descărcare.

„Aceasta este si unul dintre motivele pentru care am lansat acest serviciu de transport rutier pe ruta China-România și, cu siguranță, în viitor vom avea un focus deosebit pe zona de est a Europei și pe Eurasia, China sau Orientul Mijlociu. Abordăm cu curaj proiectele dificile, deoarece suntem conștienți că aceasta e singura cale de a dobândi noi cunoștințe și de a ne dezvolta experiența și facem acest lucru pe deplin conștienți de riscurile financiare și operaționale asociate”, a afirmat Florin Cârmaciu, director de vânzări în Cadrul DCS.

Până la urmă, orice modificare de producție (inclusiv trecerea de la diesel la electric) creează, într-o primă fază, urgențe, iar furnizorul de servicii „time critical” se va afla între cei care vor avea soluțiile potrivite.

„Privim încrezători în viitor și suntem un pic oportuniști, cum ne spunea un partener. Vedem inclusiv Brexit-ul ca pe o bună ocazie de business, la care se adaugă schimbarea tehnologiilor din zona de automotive (de la motor termic la motor electric) sau transportul de bunurile sensibile, a concluzionat Florin Cârmaciu.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.