Memoria și creșterea randamentului

Specialiștii afirmă că forța de muncă reprezintă aproximativ 45% din costurile operaționale ale unui depozit. Muncitorii din depozit, căci despre ei vrem să vorbim în rândurile următoare, sunt, poate, veriga cea mai importantă într-o facilitate logistică, atât din punctul de vedere al productivității, cât și al competitivității.

Cristian Sandu

Depozitul este, de multe ori, locul în care apar problemele care duc, în cadrul lanțului logistic, la ineficiență și care nemulțumesc atât transportatorii, cât și beneficiarii transporturilor.

Există nenumărate tratate care prezintă bune practici în managementul depozitelor, bune practici care, însă, se referă în special la aspectele legate de derularea eficientă a proceselor desfășurate la nivelul depozitului și mai puțin la managementul eficient al forței de muncă.

Astăzi, când, datorită creșterii semnificative a comerțului online și nu numai, activitățile din depozite au crescut, a apărut, pe de o parte, o criză a forței de muncă și, pe de altă parte, nevoia de a găsi soluții de creștere a randamentului, a performanțelor muncitorilor pe care îi avem în depozit.

Există numeroase variante, de la cele care consideră automatizarea și informatizarea ca fiind singurele soluții, și până la cele care se referă la metode care țin de managementul resurselor umane.

Dintre toate abordările privind activitatea lucrătorilor din depozit, vă propunem să vorbim despre legătura care există între memoria lucrătorilor și randamentul acestora.

Memoria…

… este un proces psihic care constă în întipărirea, recunoașterea și reproducerea senzațiilor, sentimentelor, mișcărilor, cunoștințelor etc. din trecut. Memoria definește dimensiunea temporală a organizării noastre psihice, integrarea ei pe cele trei segmente ale orizontului temporal – trecut, prezent, viitor.

Pentru a putea desfășura o activitate cu randament superior, lucrătorul din depozit trebuie să-și folosească, permanent, memoria. De la memorarea comenzilor de manevrare a utilajului, și până la memorarea spațială a depozitului, caracteristicile și funcțiile memoriei intervin, permanent, în procesul de lucru al operatorului din depozit.

Vă prezentăm, în continuare, câteva sfaturi referitoare la memorie, prin care randamentul lucrătorilor să fie optim.

Comunicarea informației

Pentru a fi memorate rapid și corect, pentru a putea fi reactualizate în forma inițială, fără adăugiri sau omisiuni, informațiile transmise către lucrător trebuie să fie clare și concise. Desele reveniri, modificări ale unui mesaj pot duce la o memorare eronată, la blocaje, atunci când trebuie luată o decizie în funcție de acest mesaj. De asemenea, este bine ca informația să fie transmisă de către o singură persoană, transmiterea unei informații prin mai multe persoane ducând, deseori, la denaturarea ei, prin omisiuni sau adăugiri.

Stabilitatea informației

Este bine să existe o stabilitate în timp atât a sarcinilor, cât și a acțiunilor pe care un lucrător trebuie să le execute, în timpul activității desfășurate la locul de muncă.

Randamentul va fi mai mic, erorile mai dese, dacă un lucrător va trebui să-și schimbe mereu stereotipurile de lucru, sarcinile pe care le are de îndeplinit.

Nu este suficient să transmitem, respectând anumite principii, informațiile pe care un lucrător trebuie să le memoreze. Este nevoie ca acesta să și vrea, să fie dispus să memoreze sarcinile pe care trebuie să le îndeplinească. Intervine, aici, interesul lucrătorului, responsabilitatea acestuia și, nu în ultimul rând, motivația pozitivă a acestuia.

Aici, trebuie avut în vedere faptul că, în mentalul social, lucrătorul din depozit este, încă, asimilat cu muncitorul care „cară saci în spate”. Este necesar să se încerce, în plan social, o reformulare a statutului lucrătorului din depozit, să se prezinte adevărată dimensiune a activității acestuia.

Trebuie să avem ce motiva!

În acest sens, depozitele trebuie întâi să angajeze, și apoi să păstreze lucrătorii.

Pe termen mediu și lung, mai ales pentru depozitele puternice, care doresc să-și mențină statutul și renumele și să se dezvolte, soluțiile ar fi recrutările permanente de personal, dar și inițierea unor politici coerente de formare profesională.

Motivați corespunzător, având conștiința că sunt o verigă importantă a activității din depozit, lucrătorii vor percepe pozitiv informațiile și sarcinile de lucru, memorându-le ușor, reactualizându-le rapid și corect, crescându-și, astfel, randamentul și performanțele proprii.

Știm cu toții care sunt metodele de motivare a unui salariat, de la cele materiale și până la cele care se referă la personalitatea acestuia, la statutul său.

Psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com

Mobil: 0751.364.575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.