Consultanta pentru 100 de zile
Suntem in criza. Asa spune toata lumea, iar pozitia cea mai intalnita pe piata este “Asteptam sa vedem ce este de facut”. Este, insa, indicata o astfel de atitudine?
„Nu cred ca mai avem ce astepta. Sunt ani buni de cand studiez dezvoltarea activitatii logistice atat in companiile ce deruleaza activitati in Romania cat si in Europa. Diferentele sunt enorme si, din acest punct de vedere, mai avem inca mult de lucru“, a afirmat Adriana Palasan, specialist in piata de logistica, Managing Partner AFP MKT Consulting & Management. Cu alte cuvinte, cei care nu se vor misca repede, care vor alege sa ramana in expectativa, nu vor avea nici o sansa in fata concurentei (mult mai puternice pe timp de criza) de pe piata globalizata. „in urma cu aproximativ 10 ani, cand am intrat «Full time» pe acest domeniu de nisa – consultanta in logistica, la fiecare companie contactata, cineva ma intreba: dar programe pentru vanzari nu aveti? Ma simteam ca un predicator in desert vorbind despre controlul costurilor, reducerea acestora sau despre simplificarea si optimizarea operatiunilor. Cred ca astazi sunt altceva decat un predicator in desert si, in al doisprezecelea ceas, chiar este nevoie sa se schimbe ceva in atitudinea unor manageri din companii cu privire la optimizarea inteligenta a costurilor“, a apreciat Adriana Palasan.
Imaginea care nu face casa buna cu afacerea
in opinia specialistului in sectorul de logistica, taierea bugetelor cu X% pentru ca este criza nu reprezinta o solutie. Masura este adoptata acolo unde, in general, nu exista o vizibilitate asupra datelor (greutati, volume etc). Nu se cunoaste daca performanta este peste, egala sau sub optim, daca nu exista o baza la care sa se faca referire, lucru valabil in cele mai multe cazuri. „Comportamentul demonstrat pe piata a fost latin, in care imaginea a contat si inca mai conteaza, chiar si in conjunctura de criza in care ne gasim astazi. De Ferrari ne folosim atunci cand avem nevoie de viteza, de Rolls Royce cand vrem sa impresionam, dar numai daca si infrastructura este corespunzatoare si nu mai avem nevoie decat de imagine. Investitiile si dezvoltarile din ultima vreme sunt asemenea investitiilor in masini Ferrari sau Rolls. Sunt frumoase, de imagine, insa nu erau necesare extinderi de asemenea anvergura. In plus, am angajat si sofer. Pe bani multi, pentru ca este frumos si da bine. Nu pentru ca are experienta si este un specialist recunoscut“, a observat Adriana Palasan, subliniind ca aveam nevoie de extinderi corect dimensionate si de specialisti care sa dezvolte in mod sustenabil afacerile. „Aveam nevoie de masini robuste, ieftine, fiabile in utilizare si cu cheltuieli operationale minime. Aveam nevoie de o armata disciplinata care sa execute in modul cel mai corect activitatile zilnice si care sa functioneze si fara ochiul vigilent al sefului. Aveam nevoie de instrumente de masura care sa ne ajute sa monitorizam performanta si sa o imbunatatim zi de zi. Aveam nevoie de o planificare simpla, dar care sa fie respectata. In schimb, noi am decis sa ne luam Rolls si sa angajam doi soferi, ca sa ne invidieze concurenta“, a continuat Adriana Palasan.
Calea eficienta
Atunci cand ne pregatim sa aplicam pentru consultanta, trebuie in primul rand definita baza de la care se pleaca si anume: „Cum sa dimensionam operatiunile logistice si nivelul de serviciu daca nu stim ce asteapta clientii de la noi? Ce doresc ei? Cat de mult? si cand?“. Este vorba de ceea ce specialistii in domeniu numesc „Demand Management“. La aceste intrebari, trebuie sa raspundem cu „Supply Chain Management“. Dar sa vedem ce avem de analizat: „Cat putem produce/importa/transporta/depozita si cu ce grad de incredere putem face reaprovizionarea?“; „Care sunt, de fapt, problemele cu care se confrunta compania?“; „Care sunt costurile pentru fiecare etapa din supply chain de la momentul aprovizionarii cu materii prime, trecand prin productie si distributia la clienti?“; „Unde sunt blocajele in acest lant si ce riscuri sunt asociate?; „Care sunt aspectele ce produc pierderi?“. In acest context, prin intermediul procesului de consultanta, se schimba monitorizarea costurilor de pe departamente pe activitati, se creeaza relatii de parteneriat cu clientii si furnizorii, se face o planificare optima a rutelor, se optimizeaza achizitiile si se planifica productia. In paralel, se reduc costurile de depozitare si se elibereaza intr-o cat mai mare masura capitalul circulant. „Nu vedem intotdeauna din interior problemele reale, inregistrand, mai degraba, efectele. Astazi, problemele reale sunt cele care afecteaza profitabilitatea. Raspunsul nu este acelasi pentru fiecare tip de activitate sau industrie. Este greu sa iei decizii critice, insa, in vremuri precum cele in care traim, este imperios necesar. Trebuie sa ajungem la lead-time-uri (n.r.: perioada scursa intre momentul in care se initiaza si cel in care se finalizeaza un proces) cat mai reduse, sa ne concentram pe viteza de raspuns, pe flexibilitate si pe acuratetea executiei. Pentru atingerea acestor obiective, trebuie sa initiem concentrarea datelor intr-o singura sursa, care sa fie accesata de toti cei care iau decizii la nivel de organizatie“, a explicat Adriana Palasan. Poate cel mai important aspect este acela de a liniariza procesele. Redundanta, suprapunerea proceselor, confuzia in alocarea responsabilitatilor si sarcinilor, supra sau subincarcarea personalului sau resurselor organizatiei sunt factori care afecteaza profitabilitatea. Alinierea si simplificarea proceselor creeaza un acces corect la informatia pe baza careia se pot lua deciziile. „Cateodata, nu este o munca usoara la nivelul cerintelor de separare a sarcinilor, mai ales cand trebuie respectate si documentele legislative care se emit, in vadita contradictie cu regulile pietei libere. Ceea ce trebuie sa urmarim este ca separarea sarcinilor sa nu devina, la final, o separare a proceselor“, a mai spus Adriana Palasan. In final, prin intermediul consultantei, se realizeaza o analiza a posibilelor scenarii de business cu implicatiile aferente de resurse, o optimizare a proceselor cu accent marcant pe costuri, precum si o evaluare a riscurilor pe fiecare varianta posibila. Altfel spus, o reducere inteligenta a costurilor.
De ce avem astazi nevoie de consultanta in logistica si supply chain management?
– pentru ca viziunea din afara nu este aceeasi cu cea din interior;
– pentru ca experientele consultantilor sunt mai bogate decat ale managerilor din companie;
– pentru ca un benchmarking este intotdeauna util pentru a te pozitiona fata de piata;
– pentru ca granita optimizarii si a relatiilor nu este la nivelul organizatiei, ci se extinde prin parteneriate la nivel de clienti si furnizori;
– pentru ca avem nevoie sa operam cu concepte simple, personal in numar optim, echipamente intr-un numar si de o complexitate potrivite cu etapa noastra de dezvoltare si cu mediul industrial in care operam.
Directii care pot da rezultate masurabile in urmatoarele 100 de zile
Consultanta actuala ar trebui sa sustina:
– o eliberare a fluxului de numerar;
– o adaptare rapida la schimbarea comportamentului consumatorului si a Demand Chain-ului;
– o utilizare la maximum a resurselor disponibile;
– strategii de diversificare a serviciilor;
– un puternic control si o consolidare a afacerii.
Meda BORCESCU