Un colet pe ruta SINGAPORE-BUCURESTI

Cum poti aduce un colet de la Singapore la Bucuresti, la un cost rezonabil, fara sa fii nevoit sa intri in contact cu un sir interminabil de intermediari? Raspunsul pare simplu la prima vedere: servicii logistice integrate. În spatele sau, se ascund insa mecanisme complexe, care trebuie sa functioneze perfect pentru ca rezultatul sa fie cel dorit. Am incercat sa aflam cum arata ruta unui colet de la Singapore la Bucuresti – vazuta din „interior“ de catre cei de la Gebruder Weiss, un nume cu traditie pe piata serviciilor integrate de logistica.

Transporturile aeriene si maritime de marfa comandate catre Gebrüder Weiss sunt gestionate de divizia Air&Sea a companiei, prin cele trei birouri din tara: Otopeni, Constanta si Cluj. Ofertele de transport sunt atent elaborate, in concordanta cu coordonatele fiecarui trafic si detaliile specificate de client. Sunt cautate si ofertate variantele optime de transport, ruta si pret, atat pentru serviciile de grupaj, cat si pentru cele expres, in functie de punctul de plecare.

Pe avion…

Dupa acceptarea ofertei si stabilirea rutei optime, se primeste comanda de transport de la client si, in aceeasi zi, se trimite ordinul de incarcare catre Weiss-Rohlig (o societate „joint venture“ intre Gebrüder Weiss si Rohlig, reprezentata printr-o retea vasta de birouri atat in Asia, cat si in Statele Unite). Departamentul de export al Weiss-Rohlig Singapore verifica daca marfa este pregatita si gata de ridicare de la exportator si daca este disponibil setul de documente comerciale. Imediat dupa confirmare, se aranjeaza preluarea coletului pe camion de la sediul exportatorului si transferat apoi in magazia de export a aeroportului din Singapore.

Dupa efectuarea formalitatilor vamale si intocmirea documentelor de transport (MAWB, HAWB si Cargo Manifest), coletului i se ataseaza plicul cu setul complet de documente, este predat terminalului de handling al companiei aeriene, verificat si pregatit pentru incarcare in avion. Copii ale documentelor sunt transmise imediat catre Gebrüder

Weiss, in vederea pregatirii pentru primirea marfii. Încarcarea din Singapore se aranjeaza fie pe primul zbor disponibil cu destinatia Bucuresti, via un aeroport din Europa, in cazul transporturilor foarte urgente, fie pe serviciul consolidat, de grupaj aerian, pe un zbor fix de sfarsit de saptamana, cu destinatia europeana Frankfurt, unde soseste a doua zi. În cazul in care aeroportul de destinatie este Henri Coanda Otopeni, dupa descarcarea din avion, coletul este transferat sub regim vamal in magazia de import a agentului de handling aferent liniei aeriene si se trimite avizare de sosire catre Gebrüder Weiss. Dupa pregatirea documentelor necesare, se efectueaza formalitatile vamale de import, coletul se incarca pe camion pentru livrare catre client. Daca aeroportul de destinatie este Frankfurt, dupa verificari la terminalul de sosire, coletul este preluat de catre Rohlig Deutschland, partenerul Gebrüder Weiss in Germania, transferat in magazia acestuia de import, din care, dupa intocmirea documentelor de tranzit vamal sau import definitiv in UE, dupa caz, se incarca pe camion catre Bucuresti, aeroportul Otopeni. Aici, marfa se descarca in magazia de import si fie se inchide tranzitul emis in Frankfurt iar, ulterior, marfa este vamuita si livrata, fie marfa se incarca pe un alt camion si se livreaza direct catre client, daca formalitatile vamale s-au facut in Frankfurt.

… sau pe apa

În momentul in care clientul nu are nevoie urgent de marfa si doreste sa micsoreze costul de transport, va opta cel mai probabil pentru varianta maritima. Ce inseamna acest lucru? În cazul unui colet sau grup mic de colete, insuficient de voluminos incat sa fie incarcat singur intr-un container, se va alege gruparea lui cu marfuri de la alti importatori (LCL – less than container load). Gebrüder Weiss este unul din forwarderii cu posibilitatea si experienta necesara coordonarii unui serviciu LCL. Practic, Gebrüder Weiss este „mana invizibila“ care aduna diverse tipuri de marfuri, de la clienti din toata tara, si le incarca din Orientul Îndepartat in containere standard, pentru a le aduce in Constanta si a le redistribui (deconsolida) mai departe catre destinatarii lor. Sa presupunem ca un colet trebuie sa plece din Shanghai catre un client din Baia Mare. Dupa finalizarea contractelor si stabilirea conditiilor de livrare, coletul trebuie sa ajunga la depozitul biroului din Shanghai. De acolo, el va fi incarcat pe unul din zecile de feedere ce tranziteaza Marea Chinei zilnic, pana la portul de consolidare: Singapore, cel mai mare port din lume, punct de tranzit pentru toate vasele catre Europa. Reprezentantii Gebrüder Weiss din Singapore il compara cu un stup, unde 24/7 vin vase incarcate cu marfa, descarca, incarca si pleaca mai departe si marfa din toate porturile Asiei este adusa pentru a porni catre alte destinatii. La fel se va intampla si cu coletul din Shanghai, care va fi adus in depozitul biroului Weiss-Rohlig Singapore, de unde va pleca dupa cateva zile intr-un container direct catre Constanta, insotit de marfurile altor clienti.

Dupa un drum de aproape 30 de zile, coletul va ajunge in terminalul Agigea al portului Constanta. Dar nu aici se va termina voiajul lui. Agitatia de abia acum incepe. Containerul de grupaj trebuie supus formalitatilor vamale de tranzit si controlului vamal, lucru deloc simplu daca ne gandim ca un singur container poate contine marfa de la 15 clienti diferiti sau chiar mai mult. Dar experienta acumulata cu astfel de proceduri permite Gebrüder Weiss sa finalizeze procedurile vamale intr-o zi sau cel mult doua daca vama doreste un control amanuntit al marfii.

De la Bucuresti… oriunde in tara

Dupa incheierea tranzitului, containerul se va incarca pe o platforma ce-l va aduce direct la depozitul Gebrüder Weiss din Bucuresti. Coletele impreunate in Singapore vor putea acum sa „respire“, aliniate in depozit, asteptand preluarea catre depozitul final. Dar unele nu vor sta mai mult de cateva ore. Coletul de Baia Mare, vamuit in Bucuresti conform cererii clientului, se va incarca rapid pe una din masinile expres, pentru a ajunge in cateva ore la fabrica ce asteapta cu nerabdare noile componente importate din Shanghai. Înainte de incarcarea pentru transportul la destinatia finala, fiecare partida de marfa nou creata capata o eticheta personalizata si cod de bare.

Din sistemul de management al depozitului, informatia este trimisa departamentului de transport, iar fizic, marfa paraseste zona de depozitare si este transferata in zona de tranzit pentru transport. Marfurile care se distribuie direct de la depozitul din Bucuresti sunt incarcate pe vehiculele de linie care deservesc zona de acoperire a Capitalei, cele ce urmeaza a fi distribuite in tara sunt trimise pe camioanele de linie in centrele logistice regionale, de unde ajung la destinatiile finale in ziua urmatoare plecarii din depozitul central. Toate acestea cumulate reprezinta servicii integrate de logistica sau, altfel spus, solutia pentru cineva care vrea sa scape de batai de cap si sa cheltuiasca mai putin pentru transferul marfurilor.

Sisteme pentru orice

În Romania, Gebrüder Weiss ofera clientilor sai o gama completa de servicii logistice si de transport terestru, aerian si maritim, atat pentru livrari cu camioane complele (FTL), cat si incarcaturi partiale (LTL), grupaje si coletarie. Serviciile logistice de inalta tehnicitate inlocuiesc din ce in ce mai mult transportul si depozitarea operate separat. Transportul rapid de bunuri cu ajutorul unor sisteme de distributie eficiente este completat de servicii logistice inteligente bazate pe sisteme de comunicatie de mare performanta, cu trasabilitate completa bazata pe crearea si citirea de coduri de bare, conexiuni EDI si sisteme de comanda, tracking & tracing in timp real. În plus, Gebrüder Weiss se preocupa de dezvoltarea permanenta a unor astfel de instrumente care, in cele din urma, se constituie intr-un avantaj competitiv pentru fiecare client in parte.

Portofoliu diversificat

În portofoliul Gebrüder Weiss Romania, se regasesc clienti precum: Hewlett-Packard, Daikin, Danfoss, Kodak, S&T, Isovolta Group, Puma Sports Romania, Baxi Romania, Franke, La Fourmi, Porsche, Premium Lubricants (BP) etc.

Retea dezvoltata

Noul sediu Gebrüder Weiss Romania constituie nucleul retelei, care este completata de birourile din Arad, Timisoara, Cluj, Sibiu, Bacau, Brasov, Oradea, Otopeni si Constanta. Fostul centru de pe Bulevardul Iuliu Maniu a fost inchis la sfarsitul lunii aprilie.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.