Page 3 - Revista ZIUA Cargo August 2018
P. 3

C5ât costă să fiiabuzat?... demnitateaOrganizatorEditor GeneralMeda Iordan meda.iordan@ziuacargo.roDirector Publicitate Violeta Burlacu violeta.burlacu@ziuacargo.ro Tel.: 0726.910.277Redactor ȘefRadu Borcescu radu.borcescu@ziuacargo.roRedactor Șef Online Magda Severin magda.severin@ziuacargo.roRedactoriRaluca Mihăilescu raluca.mihailescu@ziuacargo.roAlexandru Stoianalexandru.stoian@ziuacargo.roSecretar General de RedacțieAlexandru Stoianalexandru.stoian@ziuacargo.roFOTO-VIDEO: Jean-Mihai PâlșuDTP și PRE-PRESSTop O’Rush Graphic DesignArt Director Adrian BaltagTipar executatla Tipografia Everest 2001Revistă editată deZC Trans Logistics MediaAdresa redacției:Bd. Timișoara nr. 92, Sector 6, București Tel.: 037.491.86.93 www.ziuacargo.roISSN 2069 - 069Xeste gratismii de euro reprezintă o sumă mare? Depinde... Dar ar merita o asemenea sumă să devinăsubiectul unui editorial? Evident, nu! Ne-am obișnuit, cu toții, să acordăm atenție doar lucrurilor spectaculoase – de la exagerat, în sus. Aici putem găsi, probabil, cauza principală a exploziei de „știri fabricate” sau, mai pe românește, „minciuni sfruntate”. Asta vrem, asta primim!Însă, cele mai multe neplăceri vin de la lucrurile simple, cele cu care ne confruntăm în fiecare săptămână. Vin din nepăsare și o comoditate care, ulte- rior, se transformă în frustrare. Apare, adesea, formula „românii sunt un popor abuzat”, dar, oare, noi nu avem nici un cuvânt de spus? Nu putem, măcar, să punem o întrebare, sau să dăm un telefon? Nici pentru 5.000 de euro?cazurile similare, lucrurile merg mai departe așa. Aici, însă, a intervenit norocul.Este vorba despre o firmă de trans- port... Numele nu o să îl fac public, pentru că nu și-a dorit acest lucru. Are zece camioane și lucrurile merg bine. Lucrează cu mai mulți clienți, însă, practic, doi dintre ei sunt mai impor- tanți. Unul dintre aceștia este o casă de expediție din România, reprezentanța unui mare expeditor din Germania.În urma plângerilor transportatoru- lui, expeditorul a ridicat din umeri, așa cum era de așteptat, dar asigurătorul (un broker cu prezență internațională) a descoperit că firma lor lucrează și cu marele expeditor din Germania. A luat legătura cu acesta, a explicat situația (faptul că o factura de despăgubire de 10.000 de euro reprezintă un abuz, care contravine Regulamentului CMR) și... Factura s-a refăcut la suma corec- tă, de 5.000 de euro, a ajuns la expe- ditorul din România și, de aici, la trans- portator... Nimeni nu a mai pierdut nimic. Expeditorul din Germania avea, probabil, asigurare separată pentru mărfurile transportate, însă, pur și simplu, nu a realizat, la acel moment, că documentul CMR al transportato- rului nu acoperă toată suma.La una dintre curse, marfa a suferit deteriorări și paguba, de 10.000 de euro, s-a recuperat pe „circuitul clasic” – expeditorul din Germania a facturat la cel din România și acesta la trans- portator.Am discutat mult, în ultima vreme, despre asigurarea CMR... a funcționat și în acest caz, acoperind 5.000 de euro (se raportează la masa mărfii, și nu la valoarea acesteia). Așa că trans- portatorul nostru a înghițit în sec și a acceptat. Ce putea să facă? Pentru 5.000 de euro, nu merită să îți pui în pericol afacerea în plină dezvoltare. La fel ca mulți alții, s-a gândit și el că așa este în transporturi – mai trebuie să accepți, din când în când, câte o pal- mă, chiar dacă pe nedrept.A fost un mare noroc, însă, dacă ne referim strict la fapte... a fost doar un telefon! Nu a fost nevoie de recla- mații oficiale, negocieri interminabile, sau certuri care să-ți provoace ulcer...S-a plâns, totuși, atât către expe- ditor, cât și către asigurător. Practic, deși a respectat toate regulile jocului, el este singurul păgubit – proprietarul mărfii și-a recuperat integral suma, expeditorii au transmis pe circuit niște facturi, fără să îi coste nimic, iar asigu- rătorul a despăgubit atât cât a vrut să despăgubească (conform legii și Re- gulamentului CMR).În loc să plătim, cu sume mai mici sau mai mari, pentru a fi abuzați, am putea încerca să facem regulile func- ționale, să înțelegem, să explicăm... Cine știe, poate că la final, această ati- tudine – demnitate și respectarea regu- lilor – ne va feri de abuzuri... pe gratis.Ce credeți că s-a întâmplat mai departe? Probabil, în peste 90% dintreÎmpreună mișcăm lucrurile!august2018.................................................................................................................................................. 3Pentru transportator, a fost un mare noroc, dar mă întreb: nu s-ar putea să transformăm acest noroc într-o stare obișnuită, de zi cu zi?Radu BORCESCUradu.borcescu@ziuacargo.roEDITORIAL


































































































   1   2   3   4   5