Page 54 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 54

Well Being la dispeceriSși expeditoriCele mai frecvente efecte ale stresului asupra performanței în muncă sunt: disponibilitate redusă pentru lucru, absenteism, performanță și productivitate în muncă scăzute, creșterea plângerilor din partea clienților.tresul este asemenea unei Gândiți-vă ce înseamnă optimis- corzi de chitară, din punctul de mul la dispeceri... în primul rând, trans- vedere al energiei. Dacă este mite încredere și siguranță șoferului.Preferințele angajațilorprea largă, instrumentul acordează Uneori, din trafic, totul e mai stresant.Într-un studiu, în topul preferințelor angajaților pentru Well Being, s-au regăsit sportul și cardurile private de sănătate (57%). Dar sunt de luat în calcul și următoarele aspecte.fals; dacă este prea întinsă, coarda se rupe. Pentru a putea funcționa armo- nios, toate corzile chitarei trebuie să dispună de o anumită lejeritate. Astfel decurg lucrurile și în viața noastră.Avem nevoie de stres pentru a fi fericiți.O voce energică și o gândire optimis- tă, în anumite momente, schimbă si- tuații. Așadar, efectul pozitiv merge până în trafic, prin comunicarea cu șoferul.Încurajarea unui ritm de muncă în care să le rămână angajaților un timp liber pentru a rezolva lucruri personale, a avea discuții personale etc.Fără stres nu se poate, iar prea mult ne îmbolnăvește. Starea de bine este un concept care include sănătatea psi- hică, fizică si socială a unei persoane. Există și Healthy Work Organization, idee potrivit căreia sănătatea angajaților și a organizației sunt interconectate, deci nu poate fi optimizată una fără cealaltă. Astfel, nu e necesar să punem accentul fie pe sănătatea angajaților (bunăstare fizică, emoțională, mentală și socială), fie pe eficiența organizației, ci, mai degrabă, să încurajăm practici ce le susțin pe ambele simultan.Organizarea de workshop-uri care să permită educare și dezvoltare per- sonală, în raport cu obiectivele firmei.CONSULTANȚĂGândiți-vă ce înseamnă optimismul la dispeceri...Well Being-ul mai apare și atunci când ești pregătit, pentru că nu te mai stresezi... neîncrederea în propriile cunoștințe, decizii, duce, de aseme- nea, la stres și agitație. Așadar, un prim pas pentru o stare de bine psiho- logică și mentală constă într-o pregă- tire adecvată. Din cunoașterea trase- elor, a situațiilor ce pot interveni, rezultă promptitudine în decizii. Infor- mațiile despre trasee, inclusiv despre relief, lucrări etc. înseamnă informații corecte, iar transmiterea lor clientului, într-o formă de siguranță și pregătire, înseamnă, de asemenea, mai puțin stres. Dacă un dispecer calculează programul șoferului prin parcurgerea a 700 km într-o zi, dar relieful este unul muntos, mai sunt și lucrări, poate merge 500 km. Dispecerul acceptă comanda pentru o nouă încărcare. Iar, de aici, se creează conflicte, au loc penalități și posibil ca firma de transport să piardă clientul, pentru acest incident.Un climat organizațional coope- rant, cu conflicte reduse și spirit de echipă al angajaților, contribuie la o stare de bine și performanță în muncă.Rezultatele unui studiu sugerează că persoana care are un angajament față de organizație este mai dispusă să învețe să-și controleze reacțiile negative în fața agenților de stres, pentru a avea o stare de bine la locul de muncă și a nu crea conflicte. Re- comandarea ar fi accentul pe dezvol- tarea atitudinii optimiste. Această ati- tudine, în contextul transportului, poate juca un rol motivațional în atenuarea efectelor asupra stresului și optimiza- rea sănătății și bunăstării.Adevărata provocare...Well Being nu înseamnă a lucra mai încet sau în ritm „laissez a faire”. În transport, nu ne permitem așa ceva, așa că aceste comportamente nu mai trebuie să apară dacă dispecerii, expeditorii își cunosc munca, își văd rezultatele și se simt utili.Sportul, mișcarea, dansul contri- buie la o stare de bine fizică.Primul pas – pregătirea adecvatăÎntâlniri în cadrul cărora este încu- rajată libera exprimare între colegi, între angajați și manager. Este important să ne gândim la starea de bine a propriei persoane, dar să ne punem întrebarea ce efect are comportamentul nostru și asupra colegilor. De exemplu, vorbitul la telefon despre lucruri personale. Poate este vreun coleg care nu este prea încântat de situație, pentru că lui tocmai i-a rămas un camion la încărcat până a doua zi, din diverse motive. De preferat este să ieșim pe hol.54 .............................................................................................................................................. octombrie 2018Adevărata provocare pe care ne-o oferă viitorul nu se referă doar la schim- barea tehnologiei, ci la schimbarea percepțiilor, atitudinilor și, în general, a capacităților noastre, raționale și emo- ționale, de a aborda și a ne confrunta cu schimbarea. Pentru aceasta, e nevo- ie de măsuri organizaționale care să vizeze menținerea și creșterea stării de bine în organizații, de exemplu proce- duri de motivare, de diminuare a stresu- lui organizațional, de creșterea satisfac- ției în muncă, de reducere a fluctuației de personal, a absenteismului, de men- ținere a Well Being-ului, altfel spus, a stării de bine în organizații.Andreea GHEORGHEPsiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com


































































































   52   53   54   55   56