Page 66 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 66

Există o cale demijloc?a mai bine de o lună din momentul în care proiectul de modificare a ordinului 980/2011 a aruncat în aer piața de transport regulat interjudețean, declarațiile, transmise, de cele mai multe ori, prinLDexistă o variantă de negociere. ALB sau... NEGRU.intermediul presei, par să se încadreze într-un dialog în care nuespre actualul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, știm, de mulți ani, că este unlile exacte după care se joacă even- tuala liberalizare? Când companiile din domeniu nu au putut funcționa, în ultimii 10 ani, așa cum regulile econo- mice au impune-o? Când au investit în masă, de fiecare dată când autori- tatea care reglementează piața a im- pus-o, prin organizarea de licitații? Și, în plus, nu au simțit niciodată un su- port real în lupta împotriva piraților?... Iar lista temerilor care, fără îndoială, se află în mintea oricăruia dintre ope- ratorii din piața de transport interjude- țean poate continua.atunci când este vorba despre trasee cu miză, pirateria funcționează!) Dar aceleași reguli le-au răpit companiilor care fac transport regulat de pasageri drepturi pe care orice economie corectă trebuie să le ofere. Corsetul prea strâns a făcut aproape inutilă căutarea de metode noi pentru a fi mai bun. Transportul regulat de persoane este un domeniu în care inovația a pătruns mai greu decât în altele. De ce? Pentru că Statul s-a așezat în postura de coordonator, în domeniu. Și, din păcate, de-a lungul timpului, Statul a dovedit că nu este un manager bun.partizan al liberalizării transportului național regulat de pasageri. În multe rânduri, a susținut, atât în interviurile acordate revistei Ziua Cargo, cât și în cadrul evenimentelor noastre, că, atunci când, la nivel european, se im- pune o anumită tendință, este bine să îți construiești din timp „cărările” pe care să mergi la nivel național, astfel încât să nu apară surprize, atunci când Uniunea Europeană impune reguli noi.O sabie cu două tăișuriACTUALITATETemeri legitimeLa evenimentul Ziua Cargo din pri- măvara acestui an, ministrul Trans- porturilor a afirmat că va fi de acord cu prelungirea actualului program de transport regulat interjudețean, dacă asociațiile patronale vor prezenta o propunere care să respecte legea și să fie acceptată de Consiliul Concu- renței, care a atras atenția asupra problemelor din acest domeniu. Dar... Consiliul Concurenței vorbește, de ani de zile, pe acest subiect și, pânăPe de altă parte, știm la fel de bine că subiectul liberalizării a constituit o veritabilă pisică neagră pentru cărăușii de persoane care fac transport națio- nal regulat... un subiect despre care, cu ceva ani în urmă, nici nu se putea vorbi, pentru că temerile pe care le ge- nera erau, pur și simplu, mult prea mari.Nu putem să nu luăm în seamă că, în ultimii 10 ani, a fost aproape impo- sibilă inclusiv adaptarea autovehiculelor la fluxul de călători. Vorbim despre un domeniu în care regulile le ofereau cărăușilor un anumit confort, pentru că știau că, la ora respectivă, ar fi trebuit să fie unicul furnizor pentru o anumită cursă. (Doar teoretic, însă, pentru că,Dar cum să nu fie așa, atunci când operatorii știu prea puțin despre regu-66 .............................................................................................................................................. octombrie 2018


































































































   64   65   66   67   68