Page 67 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 67

acum, nu a contat... De ce ar conta acum?! Este o altă întrebare legitimă pe care și-o poate pune orice cărăuș.tat toate schimbările, cu eforturi mari investiționale, au construit singuri auto- gări și au ales să nu plece din țară.a atras atenția că oprirea activității și înțelegerile și acțiunile concertate privind comportamentul pe piață, cum ar fi un boicot al mai multor companii, pot intra sub incidența Legii Concu- renței. El a precizat, totodată, că, în cadrul licitațiilor de atribuire a traseelor, trebuie înlocuit criteriul privind vechi- mea pe traseu cu „experiență în do- meniul transportului rutier de per- soane”.Corect față de întreaga piațăDe asemenea, COTAR susține că ordinul ar duce la o destabilizare a în- tregului domeniu de activitate, afec- tând transportul de persoane atât interjudețean, cât și județean. „Trebuie să avem timpul necesar de a achizi- ționa aceste noi autobuze. Nimeni nu ne va produce, în momentul de față, în4–5lunidezile,1.000–1.500de autobuze. Deci, pentru a putea parti- cipa și câștiga această atribuire, trebuie să avem autobuze noi. Nu avem nimic împotrivă, dar dați-ne tim- pul necesar. Sau haideți să discutăm”, a afirmat Vasile Ștefănescu, preșe- dintele COTAR.Ministrul Transporturilor afirmă că trebuie să fie, însă, corect inclusiv față de cele câteva mii de companii care fac transport de persoane și care, în ultimii 10 ani, nu au avut acces la piață.O opinie diferită„S-a vorbit despre faptul că sunt sute de firme afectate de acest ordin, dar, din peste 3.600 de firme autori- zate, 325 dețin piața. Am putea vorbi despre mii de firme afectate, care nu pot si nu au putut pătrunde pe piața de transport interjudețean, timp de 10 ani. Despre interesul cetățenilor care intră în microbuze sau autobuze care nu respectă întotdeauna condițiile pe care și le-ar dori. Nu resping dialogul! Am purtat dialog, iar dialogul va con- tinua, deși procedurile legale privind dialogul social sunt pe cale a fi epui- zate. Nu am avut ocazia să stau de vorbă și cu ceilalți transportatori, care nu beneficiază de avantajele acestei piețe închise. Voi organiza, în perioada următoare, la sediul Ministerului, con- sultări comune cu reprezentanți ai Ministerului și ai Parlamentului (pentru că mi-a fost făcută invitația de a or- ganiza o astfel de dezbatere) și cu re- prezentanți ai transportatorilor, selec- tați prin sondaj”, declara, la închiderea ediției, Lucian Șova.Filmul evenimentelorPentru a avea un tablou cât de cât complet, trebuie amintit că, în aceeași perioadă, UNTRR a transmis un co- municat prin care și-a exprimat îngri- jorarea cu privire la situația conflictuală generată de dezbaterile pe marginea modificării legislației românești și europene în domeniul transporturilor rutiere de persoane, susținând impor- tanța dialogului. De menționat că Uniunea a transmis, în luna iunie a acestui an, o adresă Consiliului Con- curenței, prin intermediul căreia a solicitat instituției să își comunice punctul de vedere cu privire la libera- lizarea pieței de transport rutier de persoane din România. Organizația patronală susținea, în cadrul adresei, că liberalizarea în Statele Membre este tendința actuală, la nivel European. „În ultimii ani, mai multe State Membre, precum Germania, Franța și Italia, au decis să își deschidă piețele naționale, în timp ce alte State Membre, precum Suedia sau Marea Britanie, au piețele naționale de transport rutier de persoa- ne liberalizate de zeci de ani”, preciza UNTRR.Ministrul susține că proiectul de ordin vine în întâmpinarea regulamen- tului european care ar trebui să intre în vigoare în vara lui 2019. „Acest ordin își propune eliminarea exclusi- vității deținute de către o firmă pe un traseu, fapt care conduce, astăzi, la distorsiunile la care asistăm. Acest ordin dă posibilitatea pasagerilor să poată alege din cadrul mai multor oferte de transport. Acest ordin vizea- ză îmbunătățirea condițiilor de confort pentru pasageri și prețuri concuren- țiale în piață”, a subliniat el.Dar dacă, la nivel declarativ, cele două asociații susțin același punct de vedere, COTAR solicitând, în plus, demisia ministrului Transporturilor, pe care FORT îl invită la un dialog real, fil- mul evenimentelor a așezat cărăușii, din nou, în tabere distincte. COTAR a protestat, în perioada 26 – 27 septem- brie, în zona Ministerului Transporturilor. Au fost aduse 600 de autocare și micro- buze, dar numai pentru 300 a fost per- mis de către Brigada Rutieră să fie par- cate în perimetrul delimitat, iar restul pe străzile adiacente. În a doua zi de pro- test, 27 septembrie, a avut loc și ședin- ța Comisiei de Dialog Social la MT, dar proiectul de modificare a OMT 980/2011 nu a fost retras de ministrul Șova.Un sector care se simte amenințatModificarea Ordinului 980 pare să schimbe totul, într-o perioadă foarte scurtă... Este, însă, corect să schimbi brutal realitatea căreia trebuie să îi facă față câteva sute de operatori econo- mici, care au urmat timp de mulți ani reguli, ce par (de scos astăzi) să facă parte din ADN-ul transportului regulat național? (Prea puțini își mai aduc, as- tăzi, aminte în ce condiții și de către cine au fost impuse actualele reguli.)Dar, ca de obicei, realitatea are mai multe fețe, iar utilizarea vechimii vehiculelor ca unic element de depar- tajare în cadrul viitoarei licitații pentru traseele interjudețene ridică mari pro- bleme cărăușilor, care trebuie să facă achiziții masive într-o perioadă relativ scurtă de timp, fără a ști în ce postură se vor afla din 2019.Nu pot, în final, să nu citez un că- răuș cu multă vechime în transportul interjudețean regulat de pasageri, care îmi spunea, anul trecut: „Nu îmi este frică de liberalizare, dar vreau reguli clare, pe care să le înțeleg, la care să mă pot adapta și care să fie aplicate!”FORT consideră soluția propusă de Minister ca distrugătoare si demo- latoare pentru transportatorii serioși care au îndurat, au suportat și accep-Pe de altă parte, președintele Con- siliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu,Dialogul continuă, așa cum ne-a asigurat ministrul. Va fi, însă, unul real, în care părțile să găsească varianta de mijloc?În 1 octombrie, patronatele au anunțat noi proteste, începând cu 4 octombrie, dar a fost decisă organi- zarea unei dezbateri publice, în 9 oc- tombrie, la MT. Părțile nu au căzut de acord, astfel că FORT a transmis un ultimatum: dacă, în 48 de ore, ministrul nu retrage proiectul de ordin, începând cu 11 octombrie va fi oprită activitatea de transport interjudețean și județean, în toată țara. Deși ambele asociații au lăsat să se înțeleagă solidaritatea lor în această acțiune, COTAR a anunțat, în dimineața zilei de 11 octombrie, că a renunțat la acțiune, din respect pen- tru pasageri, și că a depus o solicitare la Guvern să se întâlnească cu pre- mierul Viorica Dăncilă. FORT a oprit activitatea la data stabilită – mai întâi, în 4 județe au fost blocate autogările, începând cu ora 5:00, mai apoi, în 14 județe, la ora 12:00. Însă, după alte două ore, au suspendat protestul, după ce Comisia de Transport din Camera Deputaților a decis organiza- rea unei dezbateri, la care au fost invi- tați liderii patronatelor din transportul de persoane.Fără concluzii...octombrie 2018 ............................................................................................................................................ 67Meda IORDANmeda.iordan@ziuacargo.roACTUALITATE


































































































   65   66   67   68   69