Page 68 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 68

Liberalizăm saumL a i s t ă m ?În mod firesc, la finele anului 2018, liberalizarea pieței a devenit subiectul fierbinte, în sectorul transportului rutier de persoaneprin curse regulate.regulilor interne de acordare a licen- țelor de traseu ar putea reprezenta o bătălie câștigată, însă nu o victorie deplină, de lungă durată.a nivel național, Ministerul automată a actualelor licențe pentru Transporturilor propune modi- încă patru ani, în scopul pregătirii ficarea semnificativă a criteriilor liberalizării pieței. Dar oare acțiunile lorpentru atribuirea licențelor de traseu. – proteste de stradă, suspendareaPropunerea de modificare a Reg. (CE) 1073/2009 a fost lansată de Co- misia Europeană la finele anului trecut și a vizat, în esență, extinderea pre- vederilor regulamentului la toate ser- viciile de transport rutier interurban prin servicii regulate.FOCUSCuvântul de ordine al acestei inițiative legislative este „noutatea” – în condi- țiile în care criteriul „vechimii” parcului auto ar urma să fie unicul luat în calcul, fiind eliminat criteriul „vechimii” pe tra- seu. Obiectivele propuse de Minister – deschiderea pieței și creșterea ca- lității serviciului de transport – sunt susținute de Consiliul Concurenței, acesta reafirmând de curând necesi- tatea respectării principiului liberei con- curențe și în acest sector.serviciului sau, chiar, planificarea unor acțiuni în justiție împotriva ordinului ce ar urma să fie adoptat de Minister – vor fi apte să împiedice noi reguli de acces pe piață, în următorii patru ani?Opinia autorităților este, însă, îm- părtășită numai de o parte din transpor- tatorii naționali. Conservatorii – trans- portatori partizani ai regulilor aplicabile în prezent – acuză guvernanții de promovarea unor idei pripite și nesus- tenabile și cer ca dialogul să fie limitat la acceptarea cererii lor de prelungireÎn opinia noastră, urmărirea pro- cesului legislativ de modificare a Re- gulamentului (CE) 1073/2009 – care pune în discuție liberalizarea serviciu- lui – nu trebuie să scape atenției trans- portatorilor români. Aceasta întrucât regulamentele europene sunt obliga- torii, direct aplicabile în toate statele membre UE și prioritare în raport cu legiferările interne. Ca atare, o even- tuală opoziție cu succes la schimbareaAtenție la legislația europeanăComisia a propus accesul liber la piață pentru distanțe de 100 km sau mai mari, în linie dreaptă (inclusiv pentru operatorii nerezidenți), precum și accesul, în condiții echitabile și nediscriminatorii, la terminale.România este una din puținele țări membre UE care și-a exprimat opinia consultativă asupra modificărilor iniția-68 .............................................................................................................................................. octombrie 2018


































































































   66   67   68   69   70