Page 69 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 69

te de Comisie, susținând, în esență, că propunerea nu ar avea în vedere caracteristicile fiecărei piețe și că ar putea pune într-un raport de inferio- ritate operatorii Est-europeni față de operatorii din țări mai dezvoltate eco- nomic. Opinia Senatului României nu poate influența decisiv procesul legis- lativ, cu toate acestea, ea nu a rămas fără ecou. Comisiile avizatoare din Consiliul European și Parlamentul Eu- ropean au pus, deja, în discuție, în acest an, o serie de modificări față de varianta inițială propusă de Comisia Europeană, pe motiv că este absolut necesar ca, în procesul de legiferare la nivelul Uniunii, să se țină cont și de situația diferită de pe piețele statelor membre.În fine, Raportul Comisiei de Transport și Turism (CTT) – însușit, la prima lectură a regulamentului, de către Parlamentul European – a reafirmat faptul că, în cadrul pieței unice UE, nu poate fi permisă discriminarea între ope- ratori pe motive de naționalitate. Așadar, procesul de liberalizare pentru serviciile de transport cu autobuzul și autocarul trebuie continuat, pe toate piețele. Cu toate acestea, în ceea ce privește ac- cesul pe piață în state gazdă UE, s-ar putea avea în vedere legiferarea opțiunii acelui stat de a solicita operatorilor nere- zidenți să își deschidă un sediu și în statul gazdă, dacă aceștia doresc să concureze cu transportatorii naționali.În concluzie, prima lectură în Parlamentul European a modificărilor propuse de Comisie la Reg. (CE) 1073/2009 a încercat stabilirea unui echilibru între interesele pasagerilor, ale operatorilor de transport și ale au- torităților implicate, fără, însă, să se renunțe la ideea accentuării procesului de liberalizare a piețelor interne privind transportul rutier de pasageri prin curse regulate. Este adevărat că varianta de modificare a Reg. (CE) 1073/2009, după prima lectură în Parlamentul European, moderează din avântul Comisiei privind liberali- zarea totală a serviciilor de transport rutier prin curse regulate. Cu toate acestea, nu există semne de întrebare cu privire la opinia legiuitorului euro- pean asupra faptului că orice proce- dură privind accesul la piață – prin CSP sau ca serviciu privat – ar trebui să fie, în zilele noastre, una competi- tivă și echitabilă, aptă să împiedice practicile anticoncurențiale pe piață (monopol, dumping) sau afectarea drepturilor pasagerilor.Liberalizare totală... dar când?Raportul CTT și-a propus, de ase- menea, să prevină concurența neloială precum și abuzul de putere dominantă sau poziția de monopol pe piață. În acest sens, CTT a afirmat că autori- tățile naționale trebuie să stabilească, pe de o parte, criterii nediscriminatorii de acces pe piață dar, pe de altă parte, ar trebui să poată respinge cereri de acces, în cazul în care solicitantul oferă servicii sub valoarea lor normală (preț de dumping), pentru o perioadă lungă de timp. De asemenea, raportul CTT a pus în discuție, pentru prima dată, necesitatea protejării proprietății private, cu opțiunea ca statele mem- bre să poată exclude de la liberul ac- ces acele terminale care sunt deținute și utilizate exclusiv de către operatorul terminalului, pentru propriile servicii de transport rutier de călători.Vom explica, analizând, pe rând, discuțiile purtate în acest an, în cadrul Consiliului European și Parlamentului European, care este, până la acest moment, opinia legiuitorului european cu privire la propunerea Comisiei Europene de liberalizare a pieței trans- portului rutier de persoane prin curse regulate.În acest context – chiar dacă mo- dificările cadrului legal național, urma- re a reglementărilor legiuitorului euro- pean, sunt așteptate numai la finele 2019 –, este dificil a crede că vor pu- tea guvernanții români să accepte în- chiderea pieței pentru încă patru ani.Avizul dat de Comitetul Economic și Social European (CESE) nu și-a însușit necesitatea modificării dispo- zițiilor aplicabile în prezent. În opinia CESE, în conformitate cu principiul subsidiarității, ar trebui menținute com- petențele discreționare ample confe-Raportul CTT a propus și introdu- cerea unei noi dispoziții prin care ac- cesul pe piață al unui transportatorAriana PANTEAAriana Pantearite de Tratat statelor membre, în ceea ce privește organizarea serviciilor de interes general, în concordanță cu ne- voile populației. Comisia Europeană ar urma, totuși, să intervină, în cazul în care constată o disfuncțiune vădită – în principiu, o încălcare a regulilor pieței concurențiale.nou ar putea fi, efectiv, refuzat de auto- ritatea națională (chiar peste plafonul de 100 km propus de Comisie pentru liberalizare totală).S-ar putea limita accesul altor operatori pe o rută doar dacă serviciul propus ar submina, în opinia autorității de reglementare națională, un contract de serviciu public (CSP), care a făcut obiectul unei proceduri de ofertare transparente, este valabil pe perioadă determinată, include legături atât rentabile, cât și nerentabile și nu beneficiază de subvenții publice semnificative.Comitetul European al Regiunilor (CoR) a susținut necesitatea planifi- cării pe termen lung a liberalizării tota- le, solicitând perioade de tranziție sufi- ciente pentru adaptarea piețelor interne la noile condiții propuse de Comisie, în special, pentru protejarea operatorilor care și-au asumat pres- tarea în regim de serviciu public. CoR a mai menționat că serviciile de trans- port cu autobuzul și autocarul, atât cele publice, cât și cele private, ar tre- bui, în egală măsură, să îndeplinească cerințele privind emisiile reduse, reîn- noirea parcurilor auto reprezentând o adevărată prioritate.Reamintim că problema CSP se pune în condițiile în care Reg. (CE) 1370/2007 privind serviciile publice de transport rutier de călători stabi- lește, deja, necesitatea implementării, până la finele anului 2019, a contrac- telor de servicii publice pentru curse regulate, inclusiv în cazul transportului intra și interjudețean. CSP-urile ar ur- ma să fie încheiate tot ca urmare a unor proceduri competitive, transpa- rente și echitabile de atribuire.Reguliîmpotriva concurenței neloialeoctombrie 2018 ............................................................................................................................................ 69Senior Associate Jinga&Asociații ariana.pantea@ja.roFOCUS


































































































   67   68   69   70   71