Page 72 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 72

PRIMUL camionSTEAGUL ROȘUromânescIstoria primului camion produs de către o companie românească a început să se scrie în 1954, când uzina „Steagul Roșu” a scos de pe linia de producție primul model, SR-101.INEDITDeși fabrica brașoveană purta- se alt nume și, până în 1953, avusese alt profil, la îndemnul conducerii comuniste, a fost schim- bată „încadrarea” uzinei ca producător de vehicule comerciale.SR-101Produs timp de 9 ani, până în 1963, SR-101 a reprezentat aproape jumătate (54.224) din numărul total de autocamioane furnizate de uzină (107.466) parcului național, până la sfârșitul anului 1969. Motorul și șasiul acestui model au fost folosite și la producția unor alte vehicule, precum autobasculante, autocisterne, autobuze TV. O parte din subansamblele de la autoșasiul SR-ului 101 au fost folosite la realizarea primelor troleibuze românești.La numai un an după schimbarea profilului uzinei, apare și primul produs, camionul SR-101. Acesta este inspirat după camionul sovietic ZIL 150, deoa- rece părea să corespundă cerințelor din piață de la acea vreme și să nu re- prezinte o prea mare provocare, din punct de vedere tehnologic și al pro- ducției sale. Însă nici acesta nu era un model autentic, fiind copiat după ame- ricanul International KR11. Acesta a fost realizat, în primul an de fabricație,într-un număr de 700 de unități și putea fi caracterizat ca fiind corespunzător pentru acele vremuri. Dispunea de o sarcină utilă de 4 tone, fiind echipat cu un motor pe benzină. Capacitatea celor 6 cilindri dispuși în linie era de 5.560 cmc, propulsorul dezvoltând o putere de 90 CP la 2.400 rpm, ce era trans- misă la axa spate (de tip banjo – unde planul de secțiune este paralel cu axa) grație unui ambreiaj cu două discuri,Camioane SR-101 la paradăuscat, și unei cutie de viteze cu 5 trepte. Camionul putea atinge o viteză maximă de 75 km/h, iar consumul mediu de combustibil era de aproximativ 29 l/100 km, alimentat din rezervorul de 150 l. Ampatamentul roților era de 4.000 mm, iar ecartamentul față respectiv spate era de 1.700/1.740 mm, în timp ce masa proprie însuma 3.900 kg. Au existat și câteva modele derivate, SR-104, ce avea transmisie 4x4, pre- cum și SR-109, ce avea configurația de basculantă. După ce, timp de 4 ani, uzina de la poalele Tâmpei a crescut ritmul de producție și s-a perfecționat în realizarea de camioane ușoare, a început proiectarea unor modele noi, deoarece nevoile din piață crescuseră.Succesul SR-101SR-101, file de poveste72 .............................................................................................................................................. octombrie 2018CarpațiÎn 1960, a ieșit pe poarta uzinei cel de-al doilea produs din seria de camioane, modelul SR-131, cu 3 tone sarcină utilă, cunoscut românilor sub numele de „Carpați”. Acesta se afla la


































































































   70   71   72   73   74