Page 73 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 73

parametrii tehnici optimi pentru nivelul mondial din acei ani. Cabina ce a echi- pat acest camion a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, în urma unor acorduri la nivel înalt, ce au vizat și alte proiecte. Din punct de vedere tehnic, camionul Carpați era unul superior. Propulsorul era, acum, un V8 la 90˚ (tip OHV, cu ax cu came în bloc, acționat prin pinioane de către arborele cotit) de 5.025 cmc, construit la Brașov, dar inspirat după motorul ce echipa modelul american Ford Y. Putea produce 140 CP la 3.600 rpm și un cuplu maxim de 320 Nm între 2.100 și 2.500 rpm. Cu ajutorul ambreiajului monodisc uscat și al unei cutii de viteze cu 4 trepte, cu rapoartele 2, 3 și 4 sincronizate, puterea era transmisă către axa spate (de tip „split”, unde planul de secțiune este perpendicular pe axă), echipată cu roți duble. Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 „Carpați” s-a produs și SR- 132 „Carpați”, 4x4, cu sarcina utilă de 2,5 t. Diferențele mai veneau din faptul că exista o cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, lipsea diferențialul cen- tral, axele față și spate erau de tip „split” iar pe spate erau roți simple.SR-113 - „Bucegi” cisternăoctombrie 2018 ............................................................................................................................................ 73SR-132 „Carpați”, 4x4Interiorul cabinei ce a echipat modelul SR-131 - „Carpați”baza pe aceeași cabină franțuzească de la Chausson Plant și pe V8-ul bra- șovean, în acte. Cutia de viteze, acum cu 5 trepte (2, 3, 4 și 5 sincronizate) putea fi, opțional, cuplată cu o cutie suplimentară – reductor. Tot opțional, axa spate putea fi echipată cu 2 trepte de reducție, comandate pneumatic. SR-113 „Bucegi” a avut câteva modele derivate, precum SR-115 – autotractor cu șa sau SR-116 – autobasculantă.SR-131 - "Carpați"Tot în 1964, camionul „Bucegi” a mai fost oferit într-o versiune de 4 t sarcină utilă și transmisie 4x4, dirijată de o cutie de transfer cu 2 trepte ne- sincronizate, fără diferențial central, axa față „split” și „banjo” pe spate. Exista posibilitatea ca diferențialul spa- te să fie echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic.SR-132 - „Carpați”, 4x4SR-113, sau „Buceagul”, cum mai era alintat popular, a fost al treilea mo- del brașovean de camion. Nu a venit să înlocuiască modelul „Carpați”, ci să ofere sarcină utilă mai mare (5 t), deoarece, acum, o permitea și legis- lația. Astfel, în 1964, admirăm un nou model, în configurație 4x2, dar care seBucegiLa un moment dat, s-a luat decizia înlocuirii propulsorului V8 pe benzină, conceput la Brașov (cod SR-211), cu un motor de tip diesel, cu 6 cilindri în linie, de 5.491 cmc, licența SAVIEM (cod 797- 05), ce dezvolta 135 CP. Totodată, a fost făcut un upgrade și cutiei de viteze, ca- mionul primind modelul AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. În cazul mode- lelor SR-114 cutia de transfer a rămas cea originală, fără diferențial central. Vehiculele ce au suferit acest „upgrade” tehnic s-au numit SR-113/114 D.Progresul tehnicAlexandru STOIANalexandru.stoian@ziuacargo.ro Surse: wikipedia.com, forum.club.4x4.ro, automobileromanesti.roSR-113 - „Bucegi” - intervenții electriceSR-116 - „Bucegi” basculantăINEDIT


































































































   71   72   73   74   75