Page 56 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2018
P. 56

VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZAccidentul nu este un„Nu ați înțeles, neatenția în conducere duce la faliment, nu la accident!”Victor Martin, sociolog belgianaAccident!În luna octombrie a acestui an, s-a desfășurat cunoscuta acțiune „Truck&Bus”, care face parte din calendarul 2018 de activități alpolițiilor rutiere europene TISPOL.cțiunea, desfășurată simultan definitorii; de asemenea, cei ale căror pe teritoriul tuturor celor 28 performanțe nu ating nivelul așteptat și de state membre ale Uniunii preconizat de patroni sunt trecuți și ei înașa că... nu ne permitem să renunțăm la șoferi... De aici și problema pe care o au patronii: „cum acționăm, ce putem face în astfel de situații?” – ce facem cu „șoferii problemă”?Europene, a vizat reducerea victimi- categoria „șoferilor problemă”.zării din accidente rutiere prin comba- terea încălcării normelor legale privind circulația pe drumurile publice de către conducătorii autovehiculelor destinate transportului public de persoane, cu capacitatea de transport mai mare de 8+1 locuri și conducătorii autovehicu- lelor destinate transportului de marfă, cu masa totală maximă autorizata mai mare de 3,5 tone.În general, șoferii considerați cu probleme sunt și cei mai predispuși să fie implicați într-un accident rutier. Ac- cidentul rutier nu este un accident. În peste 95% din cazuri, el este urmarea erorii umane, cauzată de un anumit tip de comportament. Comportamentul sau atitudinile inadecvate care duc la accident, de cele mai multe ori, nu sunt întâmplătoare. Ele sunt rezultatul unui întreg șir de abdicări de la ceea ce este corect și civilizat. Mulți spun: „când conduci o mașină, nu poți greși decât o dată...” E, oare, adevărat? „Greșeala fatală” este, de fapt, suma greșelilor mai mari sau mai mici pe care șoferii le fac, de cele mai multe ori, voit. For- țarea unui galben, o depășire „la mus- tață”, o prioritate neacordată, viteza excesivă, consumul de alcool și, nu în ultimul rând, statutul de profesionist greșit înțeles, pe moment, pot să nu aibă consecințe. Dar aceste compor- tamente trec, încet și sigur, în sfera obișnuitului, devin un mod de a con- duce. Greșind azi, greșind mâine, sca- de responsabilitatea, chiar instinctul de conservare, și crește gradul de asu- mare necontrolată a riscului. Astfel, șoferii devin, involuntar, agresivi în con- ducere, imprevizibili pentru ceilalți con- ducători auto, și așa ajung pe nesim- țite potențiali provocatori de accidente.Fără să încercăm o comparație hazardată sau forțată, credem că așa cum, pentru mașini, pentru buna lor funcționare, pentru eficiență la nivel de firmă, patronii trebuie să aibă în vedere mentenanța acestora, și pentru conducătorii auto trebuie să existe programe de „mentenanță”.CONSULTANȚĂStatistica pentru România a aces- tei acțiuni nu este de loc îmbucurătoa- re: aproape 50 de mii de autovehicule verificate, peste 30% din șoferii aces- tor autovehicule de transport marfă și persoane au fost sancționați pentru aba- teri de la Codul rutier și pentru nerespec- tarea legislației din transporturi. Ce ne îngrijorează este faptul că, într-o singură săptămână, 39 de șoferi profesioniști au fost depistați la volan sub influența alcoolului, dintre aceștia 18 conducând autovehicule de transport persoane cu capacitatea de transport mai mare de 8+1 locuri! O situație care ar trebui să fie un semnal de alarmă atât pentru transportatori, cât și pentru cei abilitați să vegheze la siguranța circulației.Comportamentul șoferului în trafic se raportează la ceilalți participanți la trafic, la mașină și, chiar, la propria persoană. Asupra acestor raportări comportamentale, trebuie acționat pentru remedierea unor comporta- mente inadecvate în trafic, dar și pre- ventiv, pentru ca acestea să nu apară.Să fie, statistic vorbind, peste 30% din șoferii români, „șoferi problemă”?Este greu de dat o definiție a „șo- ferului problemă”. Și asta nu pentru că nu ar exista, dar aproape fiecare patron al unei firme de transport are o viziune proprie privind noțiunea de „șofer pro- blemă”. Pentru unii, acest tip de șofer este cel care provoacă probleme în trafic (amenzi de circulație, suspendări de per- mis, accidente etc.), pentru alții, neres- pectarea legislației în transporturi, care atrage amenzi din partea ISCTR-ului, lipsa de responsabilitate în exploatarea mașinii sau atitudinile negative față de beneficiari reprezintă caracteristicileCum acționăm?Dar „șoferii problemă” vor rămâne o problemă atâta timp cât patronii nu vor fi pregătiți să arate că au, la rândul lor, sentimente și că le pasă de șoferi în aceeași măsură ca de succesul firmei. Și asta deoarece, cum spunea un sociolog belgian, Victor Martin: „Nu ați înțeles, neatenția în conducere duce la faliment, nu la accident!”Din păcate pentru patroni, indisci- plina în trafic este mai greu vizibilă, mai greu sancționabilă. Chiar dacă sis- temele moderne de monitorizare a șo- ferului avertizează asupra unor com- portamente inadecvate în trafic, nu sunt puține cazurile când cei care veghează la activitatea șoferului (de la manager și până la dispecer) consideră greșelile din trafic mai puțin periculoase, sau inevitabile... Criza de șoferi continuă,Standardizarea procedurilor organi- zaționale în transporturi a dus la o răcire a relației patron/șofer. Însă în ce mă- sură factorul uman poate fi standardi- zat? Iată, poate, o principală cauză a problemelor legate de șoferi și a neplă- cerilor create de „șoferii problemă”.56 .............................................................................................................................................. noiembrie 2018În acest sens, ne putem referi la acțiuni preventive, de formare atitudi- nal-comportamentală, la acțiuni corec- tive, de recalibrare atitudinal-compor- tamentală și la acțiuni de reintegrare profesională.Arată că-ți pasă!Psiholog pr. Cristian SANDUCabinet de psihologie autorizat E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com Mobil: 0751 364 575


































































































   54   55   56   57   58