Page 21 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 21

Cum evaluezi
oportunitățile
pe termen scurt
DE
indicat să le dăm curs.
e multe ori câștigi, atunci când crești volumul serviciilor oferite. Dar se întâmplă să apară și surprize. Atunci când tragi linie, poți să constați că ai pierdut, deși ai transportat mai mult. Există, însă, mecanisme care te pot feri de „oportunitățile” cărora nu este
ste important modul în care firmele se adaptează schim- bărilor economice generate de
Inclusiv pe termen scurt, costurile pot fi fixe și variabile:
Marius Dumitrenco Keller
 inovațiile tehnologice și/sau de schim- bările petrecute în comportamentul clienților. Subiectul este vast și, de aceea, mă voi opri, în această ediție a Ghidului, doar la impactul costurilor asupra comportamentului economic.
Costurile fixe sunt acele cos- turi care nu pot fi schimbate pe o du- rată dată, de exemplu costurile cu ca- mioanele.
 Costurile variabile sunt acele costuri care se pot schimba, de exem- plu cele cu forța de muncă.
 Modelul curbei costurilor este un model simplu, intuitiv, ce ne permite să observăm imediat starea de sănă- tate a unei companii. Modelul poate fi aplicat atât costurilor pe termen scurt, cât și celor pe termen lung. În acest articol, vom discuta despre cos- turile pe termen scurt.
Pe scurt, dacă avem un parc auto format din cinci camioane, costurile legate de sediu, personalul TESA, pre- cum cele privind camioanele (leasing, amortizare, asigurări etc.) sunt fixe. Să presupunem, doar ca exemplu, că avem doar cinci șoferi, ceea ce în- seamnă că toate costurile asociate acestor șoferi (salarii, taxe, beneficii etc.) sunt variabile, alături de carbu- rant, taxe de drum etc.
Costul marginal
Costuri pe termen scurt
Costul total de operare al acestei companii este dat de suma costurilor fixe (back- office și camioane) și a celor variabile (costurile cu șoferii, carburantul, taxele de drum etc.). Vom nota costurile fixe cu X și cele variabile cu Y. Costul meu total TC este: TC=X+Y.
De aici, putem să vedem care sunt costurile noastre pe kilometru. Vom îm- părți costul total la numărul de trans- porturi dintr-o perioadă dată și vom afla cât ne costă, în medie, un transport. Putem să mergem mai departe și să aflăm media costurilor fixe și a celor variabile, folosind aceeași formulă.
În final, voi aminti costul marginal: cât de mult se schimbă costurile, atunci când producția unui bun crește (în general cu o unitate infinitezimală) – în cazul nostru, atunci când oferim un volum suplimentar de servicii de transport. Această valoare poate fi, bineînțeles, chiar negativă.
Pe termen scurt, găsim puține lo- curi în care putem să intervenim în ajustarea costurilor, în contrast cu de- ciziile cu impact pe termen lung. Putem să luăm decizii legate de forța de muncă, în timp ce, pe termen lung, putem să aducem infuzii de capital, să cumpărăm mașini mai noi, să jonglăm cu prețurile etc.
Costurile marginale intersectează costurile medii întotdeauna în punctul de minim al acestora. Atunci când cos- tul marginal depășește costurile medii, acesta este un semn că întreprinderea nu este rentabilă.
O dată ce știm clar care este costul pe un transport, putem să ne stabilim atât politica de prețuri, cât și mișcările strategice pe termen scurt. Putem decide să angajăm mai mulți șoferi, să stabilim colaborări cu șoferi independenți sau să ne asociem cu altă companie etc.
De aceea, vă recomand ca, atunci când decideți să dați curs unei opor- tunități pe care piața o oferă, să ana- lizați, într-o primă fază (bineînțeles, cu ajutorul contabilului), evoluția costurilor marginale.
 Marius DUMITRENCO KELLER
Trainer și Psihoterapeut marius.dumitrenco@gmail.com
  ianuarie2019................................................................................................................................................ 19
  STRATEGIE








































































   19   20   21   22   23