Page 30 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 30

Problemele șoferilor
și consilierea
  psihologică
După luni de zile de trafic, singurătate și presiune, în fiecare șofer xistă tendința de a renunța, de a pleca la altă firmă, crezând că altele sunt condițiile de muncă. Prin consiliere, șoferul înțelege că
eD
descărcare, cât din cauza problemelor familiale.
are nevoie de o gestionare a stresului, presiunii resimțite și a furiei acumulate din trafic, din timpul așteptării la încărcare,
ECHIPA
ar nu numai atât. Dincolo de abordarea psihologică indivi- duală, putem spune că există
Andreea Gheorghe
mentului pentru predispoziția către ac- cidente poate fi clară. Atunci când aceasta este evidentă, există 3 va- riante, din punct de vedere psihologic:
 diferențe legate de vârstă și de expe- riență. Rămâne în sarcina noastră să descoperim cele mai bune căi.
angajare pentru o perioadă scurtă de timp, până avem un alt
 Gândirea pozitivă versus gândirea negativă
șofer; așteptăm următorul șofer, mai
  Cu toții avem șoferi pozitivi, cu ei ne auzim cel mai puțin la telefon.
potrivit; intervenim cu o scurtă con- siliere psihologică, pentru ca șoferul să conștientizeze comportamentul lui la volan și ce efecte pot exista.
Soluționează orice apare neaștep- tat, pentru toate lucrurile există o soluție și se „leagă” cursele. Nu aș- teaptă prea mult la încărcare/descăr- care, prind rar aglomerație în trafic, poliția îi oprește rar și, de multe ori, te anunță, după ce au plecat de la control, că a fost totul ok. Știu să își facă programul astfel încât locul în care efectuează pauza să fie de relaxare și să aibă tot ce le trebuie în parcare.
tea lui a fost să asocieze teama cu fir- ma la care lucra. După această discu- ție, nu numai că a rămas la firmă, ci a și învățat o lecție: aceea de a fi atent și responsabil, în orice moment. De câteva luni, este unul dintre șoferii cu care firma se aude la telefon mai rar.
Dorul de casă
Cu toții avem și șoferi negativi, cu ei ne auzim des la telefon. Tot ce apare neașteptat este o problemă. Mai greșesc traseul când se grăbesc, stau, pierd programarea de la feribot, când îi oprește poliția pentru control, sună imediat la firmă, se panichează, au scenarii care încep toate cu „dacă...”. Dispecerii pierd timp și ener- gie cu explicații. Firma pierde bani.
Când se întâmplă un accident (minor), pentru șofer este semnificativ și-i crește anxietatea pentru viața lui. Intervine momentul în care se gân- dește că nu merită să facă această meserie și să își pună viața în pericol pentru banii pe care-i primește (oricât ar primi) și caută și alte motive pentru a pleca din firmă, având grijă să spună tuturor colegilor acest gând despre viață.
Desigur că lucrurile sunt în funcție de cum le privești. Ca psiholog, privind de partea firmei, pot considera că un șofer nu este bine să se lase tulburat emoțional, pentru a da randamentul optim și concentrarea maximă la volan și, atunci, o discuție individuală despre planurile lui, despre ce urmează să facă, este necesară.
Consilierea psihologică privind gândirea pozitivă și schimbarea perspectivei face minuni cu astfel de șoferi și-i poate transforma în oamenii de care avem nevoie în firmă.
Am avut un șofer care, venit din cursă, a vrut să-și dea demisia. După o discuție cu el, am aflat că s-a temut pentru viața lui, atunci când i s-au furat actele, în Slovenia. Rezultatul din min-
În ultimul an, la cabinet, cererile pentru consiliere de la șoferii de TIR implicați în accidente rutiere au cres- cut. Într-un accident, firma pierde o mare parte financiară. Un șofer, pe lângă partea financiară, se „pierde” pe sine și familia.
Găsește-i motivația și, dacă el își „uită”, pentru o perioadă, obiectivele propuse, amintește-i-le.
Accidente
O bună parte dintre șoferii tineri se simt vinovați, atunci când pleacă în cursă și copilul plânge. Atunci, este bine să intervenim, ca firmă, să invitam șoferul la o discuție, pentru că nu va mai dura mult și va vrea să plece... pentru copil.
Trei variante
De exemplu, această abordare, la tinerii șoferi, merge foarte bine.
Psihologii dețin o mulțime de teste, inclusiv pentru măsurarea agresivității la volan. Așadar, predicția comporta-
Ce vrei să obții cu banii câștigați din meseria asta? O să primiți răs- punsuri: o mașina, o casă, să îmi
28 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
Mulți șoferi vor să renunțe la mese- ria pe care au îmbrățișat-o, în ultimul timp, pe motiv că își doresc o familie sau că vor să fie alături de soția și copilul lor.
































































   28   29   30   31   32