Page 32 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 32

Rolul dispecerilor
Deste vital
  Așteptările de la dispeceri, în ceea ce privește deciziile, sunt mari și, în fiecare zi, trebuie să demonstreze că sunt ca un „motor” al firmei: caută curse, coordonează camioane/marfă și vorbesc cu clienții. Dar nu numai atât.
ispecerii sunt cei care țin le- gătura cu șoferii și, prin com- portamentul lor, îi pot motiva
 să rămână sau îi pot împinge să plece mai repede către alte companii. Iată câteva considerații despre problemele legate de această importantă poziție dintr-o firmă de transporturi.
ECHIPA
Situații în care dispecerii/expeditorii nu fac o treabă potrivită
Sunt nepregătiți
 Este un domeniu pentru care nu există cursuri acreditate, o facultate sau un manual care să te învețe cum să fii dispecer sau expeditor, ce trebuie să urmărești, cum trebuie să te com- porți cu clienții, colaboratorii, șoferii, ce riscuri sunt etc. Situațiile sunt altele, la fiecare cursă, pentru că marfa este diferită, legile sunt diferite, în funcție de țara pe care o tranzitezi, camionul este diferit, clientul este diferit și, de asemenea, șoferul.
Atitudinea care pune bazele viitorului dispecer bine pregătit ține de disponibilitatea de a împărtăși informații, de a fi un bun antrenor, de a fi deschis, comunicativ și de a oferi o șansă, încredere și siguranță celui din fața ta, de a crede că poate învăța o meserie.
Nepotrivire cu postul
Aici, intervine faza de selecție a personalului. La HR, ar trebui să se regăsească teste ce vizează capaci- tatea de decizie, analogia, gândirea lo- gică, spațială, timpul de reacție, atenția, memoria.
Este important să nu căutăm dispeceri/expeditori docili, care nu sunt cu inițiativă și așteaptă să li se spună ce să facă și fiecare mutare pe care trebuie să o realizeze.
A fi dispecer înseamnă a lucra atât individual, cât și în echipă (co- legi, manager, client, transportator/ca- să de expediții și șofer), iar comuni- carea și exprimarea trebuie să se plaseze la un nivel ridicat, pentru a nu se „omite” aspecte și a nu se gene- ra costuri. Libertatea în gândire este foarte importantă pentru performanță.
Neasumarea responsabilității
Responsabilitatea nu și-o asumă pentru că au învățat că altcineva este răspunzător pentru deciziile pe care ei trebuie să le ia, iar aici intervine ati- tudinea managerului. Înseamnă că acel manager încurajează acest comportament al dispecerului (de indecizie, lipsă de responsabilitate), prin promptitudinea cu care răspunde la cerere.
Dacă managerul
suprimă personalitatea independentă a unei persoane care este pe postul de dispecer, atunci, ca efect, poate apărea frica de a lua decizii, frica de exprimare și de transmitere a informației către client sau șofer.
Atâta timp cât managerul nu in- struiește și dezvoltă partea de libertate în decizii și încredere, pe zi ce trece dispecerul va deveni mai neimplicat, cu stima de sine scăzută, nu va mai fi sigur pe el, va face greșeli și va ge- nera costuri.
Comunicarea între dispecer și șofer
Pentru că tot am amintit despre rolul dispecerului în comunicarea cu șoferii, experiența arată că, dacă este întrebat, la interviu, ce l-a deranjat la firma de la care a plecat, șoferul va răspunde în majoritatea cazurilor: dis- pecerul sau banii.
 Comunicarea corectă între dispe- cer și șofer poate avea ca efect fide- lizarea șoferilor. Orice om va rămâne la un loc de muncă unde este liniștit, înțeles și unde contează.
 Cele mai dese conflicte apar în privința:
Programului
Dispecerul intră în conflict cu șofe-
 30 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
rul în privința programului de lucru și a locului efectuării pauzelor. Șoferul își poate scurta programul cu 30-40 de mi- nute, spunând că nu o să mai găseas-








































































   30   31   32   33   34