Page 33 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 33

că parcare, sau reproșează că, la ul- tima încărcare, a așteptat cu x ore mai mult și și-a dat programul peste cap.
firmei; amândoi sunt în aceeași si- tuație, iar efectele așteptării pot fi mult mai mari pentru firmă.
climă, relief, plată, amenajare necores- punzătoare etc. Tocmai pentru acest lucru, dispecerul e necesar să facă e- chipă cu șoferul, pentru a-și forma o imagine de ansamblu, completă și com- plexă, asupra cât mai multor aspecte, pentru a iniția o comunicare corectă și a câștiga respectul șoferului. În cazul în care cerințele dispecerului sunt incorecte, e de ajuns o singură dată pentru ca șofe- rul să nu mai aibă încredere în ghidarea lui și să simtă nevoia sa preia controlul.
Această situație poate fi prevăzută și în avans; dispecerul poate face un plan, împreună cu șoferul, în privința timpilor de mers, a pauzelor, opririlor etc. De multe ori, este de ajuns pentru șofer să spună și tensiunea se eliberează. Dacă nu sunteți de acord, argumentând, îi puteți face un alt program, urmat de întreba- rea: „e mai bine așa?” Din această discuție, șoferul înțelege că, pentru firmă, el contează!
Adreselor
Șoferii vor coordonate GPS. Poate
 Încărcării/descărcării Comunicarea problemelor apărute
nu este o problemă, dar, uneori, s-ar putea să nu mai fie timp pentru trans- miterea coordonatelor și, atunci, dispecerul va spune, simplu, șoferului: „Ți-am dat adresa!” De aici, încep pro- blemele. Șoferului poate să îi fie mai dificil să caute pe un ecran GPS de 5 inch o adresă, decât i-ar fi dispece- rului, care dispune de ecran de 15 – 19 inch și de internet de mare viteză. Pentru șofer, 10 minute de căutare pot conta pentru pauza lui, în care tre- buie să se odihnească, să se gospo- dărească și să socializeze.
În același timp, șoferul trebuie să aibă și o anumită libertate. Sau măcar să aibă impresia că o are. Dispece- ratul, atunci când are ocazia, poate să îl pună să aleagă dintre două variante, potrivite situației.
 sau a desfășurării încărcării/descăr- cării este esențială, vizând marfa pe care o încarcă, așezarea mărfii pentru a nu depăși greutatea pe axe sau to- tală, verificarea adresei de descărcare de pe CMR versus adresa primită de la dispecer, traseul pe care urmează să meargă, timpul de așteptare la încărcare/descărcare. Toate aceste aspecte necomunicate sau greșit în- țelese de către șofer sau dispecer pot crea probleme firmei. Este important ca șoferul să înțeleagă că timpul de așteptare nu este nici în folosul
Altfel spus, pe lângă activitatea de coordonare, informare, e necesar ca dispecerul să transmită:
În cazul noilor șoferi de TIR, este necesar să fie învățați cei 3 R: respectul, responsabilitatea personală din timpul cursei și regulile.
Printre nemulțumirile șoferilor, se numără și faptul că dispecerul le spune ce să facă, pe unde să meargă, unde să parcheze, dar nu știe cât de dificil le este în acea zonă, din diverse motive:
profesionalism (pregătire, or- ganizare, informare, optimizare, comu-
 nicare);siguranță (imaginea, valorile firmei); spirit de echipă.
  Andreea GHEORGHE
Psiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
PUBLICITATE
   ECHIPA
















































































   31   32   33   34   35