Page 74 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 74

  Ar fi bine ca un depozit să fie construit pentru următorii 10 ani. În realitate, însă, nu sunt niciodată bani suficienți. De aceea, ar trebui ca atunci când îți construiești depozitul suprafața de teren să fie suficient de mare ca să poată să acomodeze un depozit generos, măcar după standardele actuale. Aveți în vedere media, faceți proiectul final și realizați construcția pe module, astfel încât, la extindere, să fie necesar doar să mutați peretele exterior, pentru a amplasa noul modul. Și nu uitați că extinderile trebuie să țină seama și de reglementările PSI.
 Echipamentele de stivuit trebuie bine dimensionate. Sunt multe cazurile în care echipamentul de stivuit este achiziționat după ureche. Nu ridică până la ultimul nivel, este prea mare, ori prea mic, ori... am întâlnit, chiar, în 2018, stivuitoare cu motorină, într-un depozit de vopseluri. Sunt elemente de care trebuie să se țină seama, chiar înainte de a pune rafturile.
 Cum deschizi
un depozit?
Cum deschizi un depozit? Ce trebuie să urmărești, de la idee, până în momentul în care operezi, efectiv, în depozit? Cum evaluezi corect investiția? Cu ce capcane te poți întâlni? Cum poți obține avantaje pe termen lung? Sunt întrebări pe care și le pun, în prezent, mulți operatori
e transport, care simt că a venit momentul să își diversifice activitatea. Călăuze în găsirea unor răspunsuri, care să ne poată ajuta în luarea viitoarelor decizii, ne sunt, în acest Ghid, doi dintre vicepreședinții
dD
Center, și Romeo Dumitru, Logistics Director Euroccoper.
ARILOG, Adriana Pălășan, Managing Partner Supply Chain Management
ecizia de a deschide un depo- zit se ia, în cele mai multe cazuri, atunci când soluțiile
 aflate la îndemână nu mai fac față. Pentru un transportator, deschiderea unui depozit nu este neapărat o opor- tunitate, în sensul că are la dispoziție, în curte, 1.000 mp, pe care constru- iește un depozit de 400 mp. Depozitul trebuie să fie potrivit pentru ceea ce va avea înăuntru.
Iar aceste elemente reprezintă nu- mai o parte dintre cele pe care trebuie să le luăm în calcul.
Orice anomalie din baza de date duce la dimensionări greșite ale depozitelor. Iar costurile suplimentare pot fi cel puțin semnificative.
Și mai concret: dacă nu ai dimen- siunile reale și exacte ale produse- lor, nu vei putea nici măcar proiecta rafturile. Sunt domenii în care ecartu- rile dintre dimensiunile produselor sunt foarte mari.
Să luăm în discuție cazul în care ai construit depozitul... și l-ai umplut. Tendința este aceea de a mai adăuga niște rafturi. În acest caz, însă, va trebui să renunți la zona de expediție și recepție, pe care o vei muta în curte. Corturile de depozitare temporară au devenit o normalitate definitivă. Apoi, vei apela la alte companii pentru de- pozitarea cantității suplimentare de marfă. Din păcate, foarte mulți nu pun la socoteală toate shuttle-urile care au loc între depozite și pe care transpor- tatorii, de obicei, nu vor să le facă. Sau costurile de consolidare a comenzilor care necesită stoc din ambele locații de stocare (aflate la distanță una de alta). Cu siguranță, vor apărea costuri suplimentare semnificative, care nu sunt luate în calcul, în prima etapă.
În momentul în care depozitul este foarte lung, chiar dacă suprafața este generoasă, fluxurile sunt proaste, pentru că sunt extrem de lungi. Într-un pătrat, însă, te poți învârti pe toată suprafața, într-un timp foarte scurt. Proporția între dimensiunile depozitului ideal arată că lungimea trebuie să fie de două ori lățimea.
Proiectarea din interior către exterior
Întotdeauna, trebuie să pornim de la marfa pe care o vom depozita, iar baza de date reprezintă primul punct de care ne lovim, la fiecare client. De cele mai multe ori, este construită pen- tru Departamentul Vânzări și nu este relevantă pentru logistică. Sunt intro- duse în sistem toate atributele legate de vânzări și aproape niciodată date complete legate de logistică. Aici, este vorba de:
O dată cunoscute mărfurile, intră în prim plan proporțiile depozitului. Nu va fi niciodată indicată o fâșie lun- gă de teren, care a fost agricolă, pen- tru că nu va permite spațiu de mane- vră pentru camioane.
numărul de bucăți în bax; numărul de baxuri pe palet; dimensiunile paleților;
coduri de bare pentru fiecare
Oamenii... marea provocare
   unitate de ambalare;
dimensiunile ambalajelor supli-
 mentare.
Dezvoltarea și implementarea au-
Marea provocare a momentului o reprezintă, însă, oamenii. În logistică, atunci când un depozit este construit în apropierea altuia, problema forței de muncă devine una generală. Chiar dacă te poți lega la rețeaua de utilități sau de drumuri mai ușor, problema personalului va fi greu de rezolvat. Asta pe lângă problema traficului. Cei care au depozitele amplasate la km 13 sau 23 pe A1 (unde se află 90% dintre spațiile logistice de lângă București) știu foarte bine câte ore trebuie să petreacă pentru a ajunge acasă. Este important ca poziționarea depozitului să fie făcută de cineva care gândește pe termen lung o astfel de construcție,
 tomatizărilor, din ultimii ani, implică și automatizări în captarea informațiilor legate de loturi, date de expirare etc.
 Multe companii conștientizează costurile numai când încep să curgă facturile de prestări servicii la terți.
72 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
DEPOZITE. ECHIPAMENTE




































































   72   73   74   75   76