Page 86 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 86

Situația la zi... tristă
Ne-am ferit, ani de zile, să discutăm serios despre liberalizare, sperând fiecare, în sinea lui, că nu se va întâmpla, sau că nu se va
  ntâmpla prea curând, în loc să ne implicăm responsabil și, pornind de la ceea ce s-a întâmplat în celelalte țări din Uniunea Europeană, să „producem” un program coerent, care să ne
îO reglementărilor UE.
permită implementarea corectă și favorabilă pentru România a
Daniel Micu
glementarea situației create de intenția ministrului Transporturilor de a „mutila” transportul interjudețean și de a legifera o liberalizare sălbatică, este ca toată lumea să „scoată cheia din contact” pentru câteva ore. S-a stabilit clar că data de 11 octombrie 2018, ora 12:00, va fi momentul în care se va trage sem- nalul de alarmă pentru viitorul transpor- tului interjudețean de persoane din România. În ziua premergătoare ac- țiunii preconizate la nivel național, au apărut primele semne de slăbiciune, atunci când una dintre confederații a anunțat că renunță la protest, invocând o întâlnire promisă de primul-ministru, o persoană cu o mare experiență în transporturi de altfel, pentru reglemen- tarea situației. Mai mult, în ziua pro- testului, o altă confederație reprezen-
rgoliile unora, lipsa de interes a altora, ignoranța, comuni- carea defectuoasă, toate la
tativă și-a notificat membrii că protestul nu va mai avea loc.
 un loc au adus transportul național de persoane, un domeniu economic vital pentru România, într-o situație pe care foarte mulți o văd ca fiind fără ieșire.
Rezultatele:
Au rămas câțiva „fraieri” care au „scos cheia din contact”, spre bu-
 Autoritățile, cele care sunt principa- lele responsabile pentru implemen- tarea și aplicarea noilor regulamente europene în domeniul transporturilor, din cauza prea frecventelor schimbări de miniștri și, implicit, a echipelor de (uneori, așa-ziși) specialiști, nu au reu- șit să înțeleagă, ele în primul rând, ceea ce se dorește prin noile regle- mentări, darămite să mai elaboreze și să transmită în teritoriu programe coerente de implementare a acestora.
Ministrul a modificat, în urmă cu
curia „colegilor”, care au avut pasageri mai mulți.
PASAGERI
câteva săptămâni, Ordinul 980, așa cum a dorit.
 Nici marile probleme nu aduc unitatea
Ordinul semnat, pe ultima sută de metri a mandatului său, de către ministrul Lucian Șova nu face decât să întărească un lucru de care ne temeam cel mai mult – mergem spre o liberalizare stil „junglă”, unde nu știm cum vor putea opera 5, 10 sau poate 20 de operatori pe un traseu.
Asociațiile patronale, federațiile și confederațiile transportatorilor nu au reușit niciodată să acționeze unitar, cel mai elocvent exemplu fiind preconi- zatul protest din data de 11 octombrie, atunci când, în întreaga țară, ar fi trebuit să fie oprit transportul de persoane. În data de 9 octombrie, în fața MT, absolut toți reprezentanții transportatorilor au decis, într-un consens pe care, perso- nal, nu l-am mai văzut până la acel moment, că singura soluție pentru re-
Cine va avea curajul să facă investiții în parc auto nou?
S-a pierdut timp prețios, cel puțin
pentru transportatori, absolut ne- cesar pentru lămurirea a ceea ce se va întâmpla în transportul interjude- țean după 30 iunie 2019.
 Zero predictibilitate
 Ce vor face cei care, totuși, vor risca și se vor trezi că împart traseul (și, implicit, veniturile) cu alți „n” ope- ratori care, la rândul lor, au investit în autobuze noi?
 Vor avea operatorii români forța să țină piept multinaționalelor?
 Legislația transporturilor de persoa- ne este elaborată de oameni care nu au lucrat niciun minut în domeniu, care recunosc, între patru ochi și pe la col- țuri, că nu au cunoștințele necesare, dar care, prin diverse concursuri de împrejurări, au ajuns să decidă soarta unui domeniu vital din economia României. Legea 328 din 21 decembrie 2018, cea care modifică și completează Legea 92 din 2007, este ultima și, poate, cea mai bună dovadă în acest sens. Fără nicio pregătire prealabilă, fără o consultare serioasă a autorităților din teritoriu, consiliile județene se tre- zesc cu o lege care le dă în adminis- trare un domeniu care, dintotdeauna, a fost rezervat administrației centrale.
 84 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
Daniel MICU
danmicu1703@gmail.com





































































   84   85   86   87   88