Page 88 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 88
În România, Denisson Energy, firmă membră a grupului Antares, și Asociația Gazului Natural pentru Vehicule, NGVA România, dezvoltă proiectul CNG România, care vizează implementarea a 9 stații de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (CNG) de-a lungul coridoarelor pan- europene.
Proiectul, în valoare de 5,2 milioane de euro, este derulat în cadrul programului CEF al Agenției pentru Inovație și Rețele (INEA) a Comisiei Europene și
este cofinanțat de Uniunea Europeană cu 85% din valoarea acestuia.
Detalii despre proiect și stadiile de implementare puteți găsi accesând www.cngromania.eu.
Notă: Responsabilitatea privind această publicație revine integral autorului. Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru modul în care sunt utilizate informațiile publicate.
„AExpansiunea” CNG
Legislație, infrastructură, protecția mediului, dar și rațiuni economice fac din CNG (gaz natural comprimat) o alternativă viabilă la carburanții clasici.
stăzi, utilizarea CNG este într-o etapă incipientă, în România, însă dezvoltarea,
la nivel european, a acestui carburant, precum și interesul ridicat manifestat de către operatorii din țara noastră, reprezintă semnale puternice pentru dezvoltarea ce va avea loc în 2019 și în anii următori.
Avantajele economice
Utilizarea CNG duce la reduceri importante de costuri, fără a necesita modificări notabile, din punct de ve- dere al modului de exploatare a vehi-
plină expansiune a rețelei de stații de alimentare.
având emisii de particule fine cu până la 99% mai mici, deci aproape inexistente, gazul natural este, poate, singura soluție viabilă, la acest moment, ca alternativă la carburanții tradiționali.
culelor: costurile cu carburantul reduse până la jumătate, față de diesel;
Combustibilul „verde”
de peste două ori mai eficient decât benzina;
Gazul natural comprimat este un carburant alternativ, fiind cel mai prie- tenos cu mediul dintre toți combustibilii fosili. Gazul natural provine din zăcă- mintele naturale din subsol și se obține prin extracție – nu este toxic, fiind uti- lizat la aragaz, pentru gătit, și la cen- tralele termice de apartament. După comprimare la circa 1% din volumul său, gazul natural rămâne în stare ga- zoasă și presiunea la care se comer- cializează ca CNG este de 200 bar.
mici; costuri de mentenanță mai
Legislația sprijină carburanții alternativi
fiabilitatea crescută;
eliminarea problemelor supa- pelor și ale chiulasei;
Anul trecut, parlamentarii euro- peni au votat reducerea cu 35% a emisiilor de CO2 pentru camioanele noi, începând cu anul 2030, și cu pra- gul intermediar de -20%, în 2025.
durată de viață dublă (20 de ani a rezervorului de CNG, față de 10 ani a celui de GPL);
durată de viață prelungită cu până la 50% a motorului, CNG având arderi mult mai bune (120 octani, prin comparație cu benzina, care are 95 – 98 octani, sau GPL – 97 octani);
Alte aspecte:
În România, Legea 37/2018 impune companiilor de stat ca, din 2019, cel puțin 30% dintre autovehi- culele achiziționate să fie ecologice – electric, gaz natural sau hidrogen, iar, din 2020, această regulă va deveni obligatorie și pentru firmele private.
preț de achiziție cu doar 15 – 20% mai mare față de cel pentru ma- șinile cu motorizări „clasice”;
Transportul rutier este respon- sabil cu peste 20% din totalul emisiilor de CO2 din UE: autoturismele și van- urile reprezintă 15%, iar autovehiculele grele (camioane și autobuze) – 5%;
Ministrul Mediului a emis, prin Ordinul 741/2018, Ghidul de finanțare a Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând au- tovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane.
până la 80% finanțare neram- bursabilă (pentru companiile ce efec- tuează transport public, în funcție de numărul de locuitori ai localității);
86 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
Sunt eligibile să se încadreze în programul de finanțare (până la 80% nerambursabilă) unitățile admi- nistrativ teritoriale – municipii reședință de județ, inclusiv Municipiul București, declarate conform prevederilor Legii 351/2001.
Din 2019, intră în vigoare și VECTO (instrument de calcul al con- sumului de energie pentru vehicule). VECTO va deveni esențial pentru aș- teptata stabilire a taxelor de drum, la nivel european, în funcție de poluare.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
PASAGERI