Page 51 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 51

 Noile reguli...
Consider noile prevederi legale foarte importante, prin prisma posibi- lelor efecte pozitive pe care le-ar putea produce: diminuarea numărului acci- dentelor soldate cu pierderi de vieți omenești sau traumatisme grave și micșorarea pierderilor materiale repre- zentate, printre altele, de reparația mijloacelor de transport, persoane sau marfă, precum și diminuarea întârzie- rilor în deplasarea conducătorilor auto (și nu numai) și în deplasarea călăto- rilor sau a mărfurilor.
Esența noilor modificări legislative este prevăzută la art. I pct. 1, respec- tiv: „În timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mișcare, conducătorului acestuia îi este inter- zisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut
Aplicația Waze poate fi folosită în continuare, în condițiile în care alegem destinația înainte de a ne pune în mișcare.
George Iacob-Anca
cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video.”
Astfel, față de interdicțiile anterioa- re în ceea ce privește utilizarea tele- fonului mobil în timpul condusului pe drumurile publice, când practic se putea ține în mână telefonul mobil, chiar dacă nu era folosit, dacă acesta era prevăzut cu „dispozitive tip «mâini libere»”, lucrurile devin mult mai stricte.
Prin noua modificare, consider că dispozitivele respective nu mai sunt
permise.
Interdicția privește dispozitivele care necesită „ținerea în mână” a tele- fonului mobil. Dacă dispozitivul per- mite utilizarea acestuia fără atingerea telefonului mobil totul este ok din punct de vedere al noilor reglementări. Totuși, care este diferența între atinge- rea sau ținerea telefonului mobil în mână și atingerea sau folosirea dispo- zitivelor „mâini libere” care pot avea același efect imediat ca acestea, res- pectiv diminuarea atenției conducă- torului?
Aplicarea...
Rezultatul dorit de legiuitor a fost de a diminua utilizarea dispozitivelor care pot perturba atenția conducăt- orilor și micșorarea pierderilor cauzate de incidentele produse. Intenția este bună, rezultatele scontate sunt bune, rămâne de văzut cum poate fi aplicată o astfel de prevedere legală, respectiv cum poate un agent constatator să observe și apoi să probeze că, în tim- pul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mișcare, condu- cătorul acestuia ținea în mână sau folosea în orice mod un telefon mobil sau a orice dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video.
Observăm o apropiere mai mare a legislației contravenționale românești (cel puțin în domeniul rutier) de dreptul penal (unde în cazul anumitor infracțiuni se pedepsește și tentativa).
În paralel, are loc o distanțare de dreptul civil, așa cum ne-am obișnuit. Apropierea dreptului contravențional de dreptul penal înseamnă și o mo- dificare în ceea ce privește sarcina probei, respectiv, agentul constatator trebuie să probeze săvârșirea contra- venției. Consider că un proces-verbal contestat în instanță, în care lipsește martorul care să probeze fapta men- ționată de agentul constatator, va trebui să fie anulat ca neprobat. Așa cum în dreptul penal există prezumpția de nevinovăție, și în dreptul contra- vențional, pretinsa contravenție va trebui dovedită/probată de agentul constatator.
În urmă cu mai bine de 10 ani...
În urmă cu mai bine de 10 ani, am fost implicat într-un incident auto ușor din cauza telefonului mobil. Atunci nu foloseam dispozitive „mâini libere” sau similare, telefonul fiind pe scaunul din dreapta mea. În momentul în care a sunat, m-am uitat spre el și nu am mai fost atent la vehiculul din față. Când am revenit cu privirea la acesta, era deja târziu, pentru că a încetinit brusc, iar eu, deși am frânat, nu am reușit să evit impactul. Daunele ma- teriale nu au fost consistente, au fost avarii minore, ușor de reparat. Ceea ce a fost neplăcut a fost că am pierdut timp pentru constatarea accidentului și repararea autoturismului. Chiar dacă, în prezent, constatarea acci- dentului nu mai durează atât de mult, fiind posibilă constatarea amiabilă, repararea mijlocului de transport poate acoperi o perioadă mai lungă de timp.
Având în vedere efectul preventiv, consider că noile reglementări sunt bine-venite și că pot contribui la dimi- nuarea numărului de incidente în trafic, fie că vorbim de conducătorii auto, fie că vorbim de bicicliști sau conducătorii de tramvaie. Un singur lucru mi se pare discutabil: de ce se sancționează „ținerea în mână” a tele- fonului sau a celorlalte dispozitive? Se sancționează, astfel, tentativa de folosire ulterioară a acestora? În caz contrar, cred că la fel de periculoasă este și ținerea în mână a unei țigarete sau a altui obiect (sticlă de apă, ener- gizant sau mâncare) în timpul condu- cerii pe drumurile publice a unui ve- hicul aflat în mișcare.
SFAT: Atenție la neatenție! Încer- cați să evitați orice element care ar putea să vă distragă atenția de la con- dus. Astfel, vă protejați și îi protejați și pe ceilalți participanți la trafic.
avocat George IACOB-ANCA
george@iacob-anca.ro SCA IACOB-ANCA & ASOCIAȚII
  noiembrie 2019 ............................................................................................................................................ 51
 CONSULTANȚĂ













































































   49   50   51   52   53