Page 3 - Revista Ziua Cargo februarie 2020 ZIUA Cargo
P. 3

Anul celor o mie de adevăruri
 Pentru mulți, adevărul nu poate fi decât unul singur și fiecare aspect este ori alb, ori negru.
Astăzi, însă, este foarte dificil să rămâi la acest mod simplist de a ve- dea lumea. Semnificația cuvântului „adevăr” nu s-a schimbat, doar că fie- care element al mediului în care trăim este studiat într-un mod tot mai com- plex și este, probabil, imposibil să mai accesezi întregul adevăr – ar fi prea multe lucruri de procesat.
Veți spune „așa a fost întotdeauna și fiecare dintre noi se poate limita la strictul necesar, fără a intra în amă- nunte dedicate specialiștilor”. Este o opinie de bun simț, doar că, astăzi, amănuntele fac diferența! Ajungi, ast- fel, în situația de a fi obligat să alegi – care este adevărul pe care ar trebui să te concentrezi?
De exemplu: în următorii 10 ani, vor fi eradicate toate bolile cunoscute astăzi. Peste 20 de ani, procesul de îmbătrânire va deveni reversibil.
Sigur, în același timp, omenirea va trece prin situații dramatice cauzate de poluare, fenomene meteo extreme, încălzire globală, boli nou-apărute...
Și în zona business... Suntem în- grijorați de aparenta dorință a UE de a ne da afară din Uniune, sau, cel puțin, de a sugruma avântul firmelor din est. Dar, în același timp, ca parte din UE, România a traversat cea mai bună perioadă (cea mai rapidă evo- luție) din întreaga sa istorie.
Iar evoluția sectorului de transport nu s-a oprit nici măcar anul trecut, în ciuda temerilor legate de Pachetul Mo- bilitate 1 și a crizei semnalate de mai multe companii.
Aproape 3.000 de firme în plus, peste 9.000 de autovehicule în plus și peste 9.000 de șoferi în plus anga- jați de către firmele românești. Am ajuns la peste 190 de mii de cartele tahograf pentru șoferi, un plus de 37.640 de cartele fiind înregistrat în 2019. Ce evoluție consistentă!
Adică toate sunt bune? Din păca- te, nici pe departe.
Am privit cu îngrijorare modul în care, și în 2020, începutul de an pro- duce aceeași frustrare în legătură cu trimiterea camioanelor pe Comunitate. Mare parte din flotă se întoarce în România, la final de an, și, în mod deloc surprinzător, nu este suficientă marfă la export pentru a încărca toa- te camioanele ce pleacă, în ianuarie. Unii pleacă pe gol, asumându-și pier- derea, alții acceptă tarifele extrem de mici ale expeditorilor, care speculează momentul... Nu comentez nici oportu- nitatea, și nici moralitatea acestor deci- zii, însă nu mă așteptam ca, în anul al 14-lea de la aderarea la UE, să mai existe atât de multe firme care lasă frustrarea să le întunece judecata – propun/strigă, în spații mai mult sau mai puțin publice, stabilirea unor tarife sub care nimeni să nu coboare, sau chiar țintirea unor expeditori, care să fie bombardați cu tarife ridicate... Din punct de vedere al transportatorului, pot înțelege nemulțumirea, dar un om de afaceri ar trebui să știe că aseme- nea mesaje pot duce la amenzi foar- te consistente – nu ar fi pentru prima dată când se întâmplă așa ceva, în România.
Și apropos de dezechilibre între vo- lumul mărfurilor și capacitățile de trans- port – fiecare transportator încearcă să își plaseze flota acolo unde există surplus de marfă și folosește, în acest sens... experiența! Bineînțeles că ex- periența este folositoare, dar astăzi poți face mult mai mult decât atât. Însă, din păcate, la nivel european, doar între 20 și 30% dintre camioanele aferente fir- melor mici de transport sunt acoperite cu soluții telematice, iar, în cazul flote- lor mari, procentul este cuprins între 60 și 80%. Cum poți spera să derulezi un business eficient în transport fără acest minim tehnologic?
Și, poate, cel mai grav, s-a ajuns ca entități din afara firmei să știe mai multe despre anumite aspecte (intime) ale companiei, decât conducerea a- cesteia. Clienți și aplicații care stabi- lesc rutele uneori direct cu șoferii, oco- lind managementul firmei de transport, platforme care știu cu precizie zone- le dezechilibrate (capacitate de trans- port/volum marfă), expeditori care cunosc perfect costurile de transport și stabilesc tariful fără a mai întreba
transportatorul și, chiar, autorități care știu când și unde exagerează șoferii cu băuturile alcoolice, unde sunt pro- bleme de securitate, ce șoferi au pre- luat grupuri de migranți ilegali, sau ce mărfuri au transportat „pe cont pro- priu”, pentru că mai era loc în dubă... Faptul că informații detaliate și în timp real sunt disponibile pentru un număr mare de entități nu reprezintă un lucru rău, fiind, de altfel, una dintre princi- palele premise pentru dezvoltările vii- toare ale industriei.
Însă, ca alții să știe mai multe lu- cruri decât tine despre propria ta afa- cere... Înseamnă că ai rămas în urmă cu „adevărul” despre activitatea pres- tată și este momentul să faci alegeri.
Sigur, poți oricând să renunți la a alege între adevăruri, să le lași să vină la întâmplare... dar nici asta nu mai este o opțiune – nu va fi nicio întâm- plare, ci, pur și simplu, îți vor decide alții adevărul.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!
 februarie 2020 .............................................................................................................................................. 3
 EDITORIAL














































































   1   2   3   4   5