Page 3 - Revista ZIUA CARGO
P. 3

Așteptare
 Comentam cu un manager de firmă de transport despre cum ai putea să te pregătești mai bine pentru acest an. O dată cu apariția Pachetului de Mobilitate 1, imaginea este destul de sum- bră pentru transportatorii români. Firma pe care o conduce realizează, în cea mai mare parte, transport internațional și își punea problema că, o dată ce întreaga flotă utili- zată pe Comunitate va fi obligată să se în- toarcă acasă mult mai des decât până acum... Este de așteptat ca tarifele de transport pentru import/export în și din România să scadă dramatic. Ce este de făcut? Cum nu am găsit soluții clare, am lăsat subiectul deschis pentru când vom avea mai multe informații... Să așteptăm!
Dar, cum viața este plină de surprize și întotdeauna se poate și mai rău... a apă- rut coronavirus.
La început, doar ca o știre secundară și apoi... efectele noului virus încep să fie resimțite de tot mai multe firme.
Cel mai afectat este transportul de călă- tori. Iar întreruperea totală a curselor cu autocarul către Italia reprezintă doar „vârful icebergului”, în condițiile în care numărul călătorilor pare să cunoască scăderi impor- tante, pe toate segmentele.
În ceea ce privește transportul de mar- fă, activitatea continuă, însă apar nume- roase perturbări. Și lucrurile se pot schimba de la oră la oră. În primul rând, discutăm despre perturbări în ceea ce privește pro- ducția. În special în industria auto, este puțin probabil ca undeva, în lanțul materiilor prime și al componentelor, să nu găsești măcar o fabrică din China. Întârzierea li- vrărilor dinspre China a pus la mare încer- care fabricile europene și, implicit, a dus la reduceri ale volumelor de mărfuri trans- portate. Calculele privind impactul asupra economiei globale sunt încă departe de a fi finalizate. Totuși, sunt deja semnale po- zitive și China începe să „tureze motoare- le”, pentru a readuce la valorile obișnuite supply chainul mondial.
Însă, acum, problema s-a mutat în Europa. Sunt, deja, tot mai mulți șoferi care manifestă rețineri în a mai pleca în curse internaționale, mai ales către zonele afec- tate. Iar întoarcerile... Un șofer care se în- toarce din Italia, în loc de concediu, intră di- rect în perioada de 14 zile de izolare la domiciliu. Iar semnalele sunt că autoritățile române tratează cu mare seriozitate acest aspect. În plus, apar solicitări neașteptate, într-o situație normală. Sunt firme cărora li s-a cerut să precizeze traseele urmate de
către șoferi, pentru a identifica eventuala tranzitare a zonelor cu risc. De asemenea, autoritățile centrale au solicitat asociațiilor profesionale sprijinul pentru a identifica pier- derile suferite de industria transporturilor în legătură cu măsurile luate. Să ne așteptăm la ajutoare de stat? Oricum, la ora actuală, este greu să-ți evalueze pierderile, mai ales că întrebările principale nu și-au găsit, încă, răspuns. Cât va ține această criză? Care sunt zonele ce vor fi afectate? Ce măsuri vor lua, în continuare, autoritățile?
Trăim vremuri fără precedent și, de aceea, este foarte greu să anticipezi ce se va întâmpla în continuare.
Un scenariu optimist (și realist, totoda- tă), vorbește despre reintrarea în normal la finalul lunii aprilie. În acest caz, deja, în vară, am putea să ne gândim la episodul coronavirus ca la o altă etapă dificilă pe care am reușit să o depășim. Însă, dacă perioada interdicțiilor se prelungește, multe companii vor trebui să activeze cele mai dure măsuri pentru depășirea crizei. Și știm cu toții ce înseamnă asta!
Există o clauză, în fiecare contract, co- mercial care se intitulează „forță majoră”. Puțini sunt cei care o citesc. Însă, astăzi... O criză a „forței majore” ne-ar duce într-o realitate pe care nimeni nu și-o dorește.
Merită să luptăm pentru „normalitate”! Iar, acum, lucrul acesta înseamnă evitarea unor decizii „dramatice”, dacă nu sunt ab- solut obligatorii.
Am intrat într-un nou tip de așteptare...
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!
 martie 2020 .................................................................................................................................................. 3
 EDITORIAL

















































































   1   2   3   4   5