Page 3 - Revista Ziua CARGO
P. 3

Șapte lucruri pe care să nu le ratezi, în pandemie
 Industria și serviciile se străduie să își dezmorțească tendoanele, în această perioadă, și nu este nicio surpriză faptul că lucrurile nu au nici dinamica, și nici volumele pe care, optimiști din fire, mulți dintre noi le-am dorit. Mai mult decât atât, pauza forțată și perturbarea circulației banilor amenință să afecteze repornirea, pre- cum și menținerea unei continuități, în următoarele luni. Practic, finalul de an este de așteptat să pună în situație de blocaj financiar multe firme. Și ar mai fi multe spus în acest sens... Știm cu toții, 2020 este un an nasol!
Însă, până să fim copleșiți de tot de pandemie (din septembrie încolo), vă propun să folosim acest moment de respiro pentru a recapitula aspec- tele pozitive. Este interesant faptul că o majoritate covârșitoare dintre cei cu care am discutat, în această perioadă (manageri, patroni sau angajați din industria de transport și logistică), a identificat și oportunități, în pandemie.
Fără pretențiile unui sondaj real, vă prezint, în continuare, șapte aspec- te pozitive, care mi-au atras atenția.
1. Munca de la distanță
Un număr mare de firme a apelat la acest sistem, cu succes. Activitatea a putut merge mai departe, fără riscul de îmbolnăvire pentru angajați și res- pectând, fără probleme, recomandări- le autorităților. A fost o adevărată reve- lație, pentru mulți, să descopere că se poate lucra și de la distanță, fără sin- cope. Mai mult decât atât, sunt firme care au constatat că productivitatea a crescut și nu a fost vorba doar de timpul câștigat prin renunțarea la drumul către birou și înapoi. Pur și simplu, oamenii s-au simțit bine să lucreze de acasă. Nu puține sunt firmele care se gândesc, astăzi, la modificări permanente în mo- dul de lucru – o alternare între perioade- le de lucru acasă cu cele la birou. Sigur, există limite. Șoferii și lucrătorii din depozite nu pot munci de acasă!
2. Noi modele de business
Nu puțini sunt cei care s-au trezit că vechile rețete s-au blocat, în peri- oada aceasta. Astfel, accesarea de noi segmente și proiectarea unor mo- dele organizatorice inovatoare au de- venit necesități. Au apărut clienți noi, au fost accesate și alte industrii... Pe scurt, întreaga organizație (firmă de transport sau logistică) a început să lucreze altfel. În unele cazuri, acest
„altfel” s-a dovedit foarte rentabil. Iar când vechile modele vor începe să funcționeze la volumele obișnuite... Aici, s-au creat premisele pentru dez- voltări viitoare foarte interesante.
3. Utilizarea intensă a soluțiilor IT&C
Împinși de la spate de nevoia de a menține lucrurile funcționale, cu toții am fost obligați să utilizăm mult mai intens, în această perioadă, tot ceea ce ține de domeniul IT&C. Suntem mai atenți la funcționalitatea soluțiilor alese și avem un plan mult mai precis în ceea ce privește investiții viitoare, în softuri care să ne facă viața mai ușoară. Am observat că, în multe ca- zuri, nu a fost vorba de investiții de la zero în produse IT, ci, mai degrabă, reluarea și accelerarea unor proiecte aflate în diferite stadii de implemen- tare, atunci când pandemia a lovit. Sunt idei „scoase de la naftalină”, pe care nu am avut timpul și energia să le demarăm, atunci când lucrurile mer- geau bine și fără ele.
4. Încrederea în oameni a ajuns la un nou nivel
Indiferent că vorbim de furnizori, clienți, dar, mai ales, de angajați, blo- cajul pandemiei ne-a făcut să reeva- luăm toate relațiile. Nu aș merge atât de departe încât să afirm că modul de interacționare s-a schimbat, ci, mai de- grabă, am devenit cu toții mult mai sen- sibili. Astfel, gesturi considerate nor- male (poate chiar banale) înainte, astăzi sunt apreciate mult. Pentru că fiecare dintre noi poate prețui acum „normali- tatea”, la justa ei valoare. Probabil, ma- rele câștig este legat de angajați, acolo unde, paradoxal, acest moment de criză a mai nivelat discrepanțele între aștep- tările angajaților și disponibilitatea anga- jatorului. S-au întărit echipele, au fost angajați oameni noi... însă, bineînțeles, au fost și multe „divorțuri”.
Orice pas în direcția consolidării încrederii este cu atât mai important, în mediul de afaceri românesc, cu cât exact la acest capitol am avut defi- ciențe serioase, în raport cu celelalte economii din UE. Să sperăm că ac- centul pus pe încredere se va păstra și după ce trece pandemia.
5. Scenarii corect construite
Dacă cineva afirmă, astăzi, că a avut pregătit un scenariu care să simuleze situația actuală... Dați-mi voie să nu îl
cred. Însă au fost companii care au avut în vedere diferite variante de evoluție a pieței, inclusiv unele de criză. Astfel, chiar dacă situația nu s-a potrivit întocmai, au știut ce butoane pot apăsa și când este momentul să apeleze la ele. A fost un avantaj important pentru ele!
6. Timp pentru gândire strategică
Prea multe firme se lasă în voia curentului, atunci când lucrurile merg bine. Pandemia a fost un bun prilej de reflecție. Încă o dată, a ieșit la iveală importanța de a face ce trebuie și când trebuie, chiar dacă impactul pozitiv în profitabilitate nu se vede imediat. Însă cel mai important este faptul că mulți manageri au înțeles importanța alocării de timp pentru acest gen de gândire (strategică). Este timp pierdut, la prima vedere... însă crearea unei strategii coe- rente ar putea reprezenta cârma care să te ajute să menții afacerea pe o direc- ție sigură, atunci când apele se tulbură.
7. Experiența acumulată
Nimic nu se compară cu experien- ța pe care o acumulează fiecare dintre noi, iar actuala criză ne-a învățat multe. Suntem, acum, mai pregătiți ca niciodată să facem față dificultăților și, în discuțiile pe care le-am avut, am simțit că am atins un raport aproape optim între cunoștințe și experiență acumulată, pe de o parte, și energie și dorință de afirmare.
Generația care, la ora actuală, a atins maturitatea profesională, a be- neficiat de o perioadă istorică atât de bogată în evenimente și cu atâtea transformări profunde... de la Zidul Berlinului și până la cucerirea spațiului de către o companie privată, trăim, probabil, cele mai interesante vremuri din toată istoria omenirii.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.com
Împreună mișcăm lucrurile!
 iunie 2020 .................................................................................................................................................... 3
 EDITORIAL








































































   1   2   3   4   5