Page 11 - revista ZIUA CARGO
P. 11

 teri... descoperi că te-ai deplasat în direcția opusă.
Amnistia a fost scoasă din discuții, autoritățile prezente în grupul de lucru considerând că o asemenea măsură nu poate fi decisă decât la un nivel mai înalt – conducerea Ministerului Finanțelor. Însă, în mod evident, șan- sele ca această măsură să fie accep- tată sunt mici. Cel puțin așa a reieșit din comentariile reprezentanților Minis- terului Finanțelor.
În aceste condiții, firmele deja con- trolate și care au primit decizia de re- încadrare a diurnelor au la dispoziție doar calea justiției.
În ceea ce privește dreptul firmelor de transport
de a acorda diurnă șoferilor care lucrează în afara țării...
Reprezentanții ANAF nu au fost nicio clipă convinși că diurna poate fi acordată în orice situație și, chiar, au încercat să argumenteze cu cazuri în care inspectorii pot decide (în mod justificat, susține ANAF) reîncadrarea diurnelor. Bineînțeles, reprezentanții industriei de transport au contestat valabilitatea cazurilor invocate, ca fiind incorecte din punct de vedere al inter- pretării legislației în vigoare. Au fost inclusiv invocate procese câștigate de transportatori în instanță și, chiar, so- luții la nivel european...
ANAF a prezentat propriile proce- se câștigate și, în fața avalanșei de argumente ale transportatorilor, a avut o replică care (poate) ar fi trebuit să pu-
nă în gardă pe cei prezenți – „citim ace- leași texte, dar înțelege fiecare altceva”. Amintim faptul că, după ultima am- nistie fiscală, MFP nu a adus clarificări și nu a elaborat norme de bune prac- tici referitoare la calcularea diurnei în
transporturi.
Celelalte solicitări, extrem de impor-
tante și puse pe masă încă de la prima întâlnire, au fost respinse fără drept de apel. Suspendarea controalelor aflate în desfășurare sau a unor posibile (probabile) controale viitoare a fost privită ca imposibilă și ilegală. Iar despre anularea RIF-urilor deja încheiate...
Astfel, între timp, controalele au continuat la firmele de transport cu di- ferite soluții: reîncadrarea diurnei; con- trol parțial, fără să se verifice diurna (nu s-au verificat absolut deloc diurne- le, ceea ce înseamnă că ANAF a lăsat o portiță deschisă, pentru o posibilă reîncadrare viitoare); controlul total, incluzând și diurnele.
Negocierile nu au avut loc
În timpul unui război, poate apă- rea, uneori, ceea ce poartă numele de „spargerea frontului”. Practic, tru- pele uneia dintre părți depășesc linia frontului și încep înaintarea în teritoriul adversarului. Se întâmplă, în aceste cazuri, ca trupele de apărare (unele dintre ele) să nu se retragă la timp, pentru a stabiliza o nouă linie a fron- tului. Riscurile sunt majore, pentru că, rămași pe pozițiile inițiale, soldații vor fi capturați cu ușurință, având liniile de aprovizionare tăiate și fără suportul grosului armatei.
Așa putem considera poziția repre- zentanților transportatorilor în cadrul grupului de lucru. Din păcate, au ră- mas fermi pe principiul „pe aici nu se trece – diurna este intangibilă”, chiar și atunci când a devenit evident că autoritățile depășiseră (nu mai luau în calcul) argumentele/apărările invocate de transportatori.
Evident, s-au schimbat mult lucru- rile față de acum șase ani, când, într-o situație asemănătoare, amnistia a fost obținută. Reprezentanții transportato- rilor au mizat, și acum, pe o victorie facilă/firească, respectând în mare etapele de atunci – mergem împreună, argumentăm pe marginea legii, dar și în legătură cu importanța industriei transporturilor pentru România, și nu facem concesii.
Și, într-adevăr, reprezentanții breslei au venit foarte bine pregătiți și cu o argumentație corectă, logică și la obiect...
Însă poziția autorităților s-a schim- bat. Ideea că inspectorii ANAF ar fi
putut greși nu a fost acceptată și, ast- fel, cele două părți au plecat, din start, de pe poziții diametral opuse.
Practic, în numeroase momente, a fost evident că transportatorii vor- besc singuri. Părțile s-au întâlnit virtual (întâlnirile au avut loc online), însă ne- gocierile nu au avut loc niciodată.
De la prima întâlnire, reprezentanții Ministerului Finanțelor (teoretic, arbitrul disputei dintre ANAF și transportatori) au afirmat că „există un elefant pe care ne prefacem că nu îl vedem”. Evident că interesul autorităților este acela de a crește veniturile colectate la bugetul statului și consideră că există un număr consistent de firme de transport care nu au un compor- tament fiscal corect.
În cele cinci întâlniri, am văzut reacțiile autorităților – de la ascultare atentă a argumentelor, la contra argu- mente (tăiate rapid de reprezentanții breslei), apoi, au urmat momente de tăcere „politicoasă” și, spre final, chiar, aparent dezinteres.
Având în vedere că niciuna dintre părți nu a fost dispusă să facă concesii, stabilirea unor ținte comune era, probabil, imposibilă.
Totuși, nu pot să nu mă întreb... Îmi amintesc recomandările consul- tanților pe zona de negociere, la cur- surile organizate cu ocazia conferin- țelor, sau în articole din revistă – „pentru o negociere reușită, majorita- tea timpului trebuie alocată cunoașterii părții cu care îți propui să închei tran- zacția. Mai mult asculți...”
Revoltați de faptul că argumentele prezentate nu sunt acceptate, repre- zentanții breslei au vorbit extrem de mult și au lăsat autoritățile în prea mică măsură să își definească poziția.
Dacă ar fi fost un meci de box, am putea considera că transportatorii l-au câștigat la puncte... probabil. Însă, aici, este vorba despre viitorul întregii industrii și rezultatul este cel puțin în-
   Propuneri ANAF pentru restrângerea drepturilor transportatorilor:
• Diminuarea veniturilor neimpozabile pentru toți șoferii implicați în transportul internațional.
• Reducerea calculării cuantumului diurnei neimpozabile de la 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru personalul instituțiilor publice
la 1 sau 1,5.
• Limitarea câștigului șoferilor din indemnizații (diurnă) la nivelul unui câștig mediu lunar pe economie.
iunie 2021 .................................................................................................................................................... 11
 ACTUALITATE


































































   9   10   11   12   13