Page 16 - revista ZIUA CARGO
P. 16

  „Firmele care au actele «luminoase» își vor rezolva foarte ușor eventualele probleme. Inclusiv costurile de apărare sunt mai reduse.”
– Alexandru Cosmin Monac
  nos”, își dau seama că respectiva fir- mă nu a dorit să fraudeze legea. Tutu- ror clienților le spun că este imperios să lucrăm în spiritul legii, dar pentru asta trebuie să cunoaștem legea.
Ce documente nu ar trebui să lipsească, pentru ca
o firmă de transport să beneficieze de o apărare cât mai bună, în instanță, în cazul unui RIF defavorabil?
Este foarte important modul în care sunt concepute contractele de muncă. Apoi, modul în care sunt con- semnate delegările. Totodată, în mo- mentul în care apar neclarități legate de o situație juridică aplicabilă nouă sau nu, ar trebui să facem adrese la instituții, pentru a vedea ce instituție este competentă să verifice și să sta- bilească dacă situația noastră juridică este bună.
Faptul că am apelat la procesul verbal întocmit de ITM, prin care aceș- tia au specificat clar că societatea nu a detașat transfrontalier șoferii, ne-a ajutat foarte mult.
De asemenea, tot ce ține de rapor- turile dintre angajat și angajator – faptul că angajatul are nevoie, de multe ori, de lămuriri de ordin juridic – este important să existe aceste clarificări, inclusiv din punct de vedere fiscal.
Sunt foarte multe proceduri interne care trebuie realizate.
Atâta timp cât se lucrează cu juriști foarte bine pregătiți și
o colaborare activă cu avocați specialiști în domeniul unor potențiale vulnerabilități, firma respectivă nu va ajunge
în instanță.
Iar dacă va ajunge, totuși, în in- stanță, va avea o luptă ușoară, pentru că are actele „luminoase”. Va fi greu, pentru orice autoritate de control, să pună în umbră partea juridică.
Firmele vizate sunt cele de trans- port transnațional, unde venitul șofe- rilor este, în general, format din salariul minim pe economie și diurnă. Acestea sunt firmele vulnerabile la acest tip de control.
Ar trebui să se stabilească faptul că angajatul are
o deplasare limitată, urmând să se întoarcă.
Este foarte important locul în care acesta se întoarce (locul de muncă). Instanța de judecată a avut în vedere locul desfășurării muncii. Actele adițio- nale ale CIM să ateste în mod clar data la care se schimba locul de mun-
că prin delegare. Fiecare firmă trebuie să își organizeze foarte bine „bucătă- ria” ei juridică.
Sunt firme de transport care au fost controlate și au trecut cu bine, fără a li se impune reîncadrarea diurnelor ca venit salarial. Să fie organizarea juridică bună motivul pentru acest rezultat?
În momentul în care ai argumente corecte, pertinente și legale, și inspec- torii vor observa că ești în limita legii. Firmele bine structurate juridic nu vor avea probleme, în cazul controalelor. Atenție, însă, la diviziunea muncii – un administrator bun nu este, automat, și un jurist bun. Foarte multe societăți au ajuns la rezultate nedorite, în urma controalelor, pentru că nu au avut un departament juridic bine pus la punct. A avea un avocat cu care să ai, prin departamentul juridic, o colaborare operativă face diferența.
Am întâlnit administratori care, neavând o pregătire juridică, nu au știut ce să facă, atunci când a venit controlul. Este nevoie, la acel moment, de un cunoscător al legilor, care să poată colabora și comunica corect cu inspectorii, pentru a le prezenta varian- ta firmei. Inspectorii sunt percepuți că vin în forță, în timpul controlului, pentru că aceia pe care îi controlează nu știu să se apare.
Ce face, la ora actuală, firma pe care ați apărat-o cu succes în instanță?
Din păcate, această societate nu
a mai putut să își desfășoare activi- tatea, pe perioada în care s-a desfă- șurat procesul. Nu este închisă 100%, însă acționarii au preferat să își mute activitatea pe o altă societate comer- cială. Acționarii au fost îngrijorați și au considerat că nu pot lucra într-o ase- menea situație. Înființarea unei noi societăți comerciale a reprezentat soluția cea mai bună, din punctul lor de vedere. Sigur, astfel s-a pierdut re- numele și tradiția firmei inițiale, care funcționa de mult timp pe piață. O asemenea dispariție pune pe gânduri întreaga piață, care își pune problema propriei vulnerabilități, în situația în care o firmă mare și cu bun renume dispare astfel. Sunt semnale care nu fac bine economiei românești. În plus,
fiind vorba despre o societate cu ac- ționariat străin, riscăm să dăm un sem- nal negativ tuturor investitorilor din afara țării. Riscăm să pierdem, astfel, locuri de muncă, taxe și impozite.
Credeți că procesele
vor fi câștigate
pe bandă rulantă, de către transportatori, de acum înainte, pe această speță? Cred că da. Transportatorii vor a-
vea succes, având în vedere și decizia CJUE și intenția de a avea o practică unitară la nivelul UE, iar România este obligată să o pună în aplicare. Avem instanțe, în România, foarte bine pre- gătite pe acest domeniu și înțeleg ar- gumentele nu doar din punct de ve- dere legal, dar și din punct de vedere social.
În urma așteptatelor rezultate în instanță, credeți că această aparentă campanie
a ANAF va înceta?
Nu cred că va înceta, însă își vor
schimba, puțin, orizontul. Nimeni nu poate să stopeze controalele asupra firmelor de transport. Sunt și situații în care chiar în unele firme de transport există detașări care se încadrează în prevederile directivei, au toate ele- mentele faptice prevăzute privind o activitate depistată ca transfrontalieră și suportă consecințele legale din do- meniu. ANAF-ul nu își va mai permite să facă aceleași greșeli. Diurna va continua să fie subiect pentru con- troale, însă, dacă firmele de transport vor avea toate actele în regulă, nu vor fi probleme. Până la urmă, este în be- neficiul tuturor să avem controale care să stabilească faptul că ne desfășu- răm activitatea legal. Astfel, pot rezista pe piață firmele corecte și putem avea o economie solidă. Însă controalele nu trebuie să se ducă în derizoriu și nici să iasă din cadrul legal.
Ar putea fi aduse amendamente
la legislația actuală, pentru a îmbunătăți situația?
Da! Și transportatorii sunt cei care
ar trebui să solicite aceste amenda- mente, pentru că ei cunosc cel mai bine acest domeniu. Iar aceste amen- damente ar trebui să fie stabilite și având în vedere hotărârile din instan- ță. Amendamentele care au în spate hotărâri definitive ale instanțelor nu pot fi respinse de către autorități.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
16 .................................................................................................................................................... iunie 2021
ACTUALITATE


























































   14   15   16   17   18