Page 3 - revista ZIUA CARGO
P. 3

Oul sau găina,
o dezbatere greu de finalizat
 Discuțiile în cadrul grupului de lucru înființat la nivelul Minis- terului de Finanțe, pe tema diurnelor, au demarat și se desfășoară cu multă energie...
Aparent, lucrurile sunt simple: re- prezentanții transportatorilor își doresc ca diurna să poată fi acordată, în conti- nuare, șoferilor, în transportul interna- țional, iar Ministerul Finanțelor și ANAF nu neagă acest drept legal.
Totuși, numărul firmelor de trans- port sancționate prin reîncadrarea diurnei ca venit salarial este în creș- tere și nu există nicio garanție sau, măcar, promisiune că vor înceta con- troalele pe această temă.
Să recapitulăm – autoritățile spun că este legal să acordăm diurnă șofe- rilor; întreaga industrie își plătește șoferii folosind acest instrument (să recunoaștem, foarte atractiv din punct de vedere fiscal); nu avem niciun ele- ment clar care să identifice cazurile în care diurna nu poate fi acordată șofe- rilor, în transportul internațional; totuși, inspectorii ANAF au găsit interpretări care schimbă natura indemnizației... pentru ultimii cinci ani.
Taxele și impozitele calculate cu „generozitate”, la care se adaugă pe- nalitățile, reprezintă sume imposibil de acoperit de către orice firmă de transport, indiferent de dimensiuni sau profitabilitate.
Discuțiile în cadrul grupului de lucru continuă și sunt prezentate diferite spe- țe și studii de caz, sunt invocate articole de lege și hotărâri ale instanțelor, însă este evident că ne învârtim, practic, în același cerc: firma de transport are dreptul să acorde diurnă dacă respectă legea, iar inspectorul fiscal are dreptul să reîncadreze diurnele ca venit sala- rial, dacă interpretează/consideră că le- gea nu a fost respectată. Ambele părți au argumente pertinente și convingă- toare că dreptatea este de partea lor. Până la urmă, găina nu putea exista fără un ou din care să iasă. Pe de altă parte, nici oul nu putea apărea, fără o găină care să îl facă. Astfel, până la e- lucidarea misterului privind apariția oului și natura zburătoarei care l-a făcut, ar
fi, probabil, înțelept din partea firmelor de transport să își autoevalueze cu grijă riscurile de natură fiscală și să își pregă- tească apărarea (în caz de nevoie).
Am putea spune, într-un moment de sinceritate, că evaziunea fiscală reprezintă o problemă majoră, în România, și transporturile nu fac ex- cepție. De altfel, aceasta este princi- pala cauză a tarifelor mici de transport, omniprezente pe piață, care, la un cal- cul elementar, descoperim că nu acoperă nici măcar costurile.
Rolul ANAF este să descurajeze acest fenomen și, tocmai de aceea, desfășoară acțiuni de control, țintind, în special, firmele riscante, conform a- nalizelor pe care le realizează. Odată ajuns la firma controlată, ne putem ima- gina că un inspector cu experiență își va face o imagine legată de conformi- tatea fiscală a respectivului contribua- bil, iar dacă această concluzie este ne- favorabilă... Este firesc să caute cea mai simplă, eficientă și drastică metodă de sancțiune. Iar diurnele sunt „călcâiul lui Ahile” al firmelor de transport.
„Foarte bine”, am putea spune unii dintre noi. În sfârșit, ANAF s-a apucat de treabă și va face curățenia atât de necesară în acest domeniu. Pe de altă parte, ne întrebăm – chiar putem avea încredere deplină în pregătirea și bunele intenții ale autorităților?
Patronatele vor continua să pre- seze autoritățile, pentru a stabili cât mai precis situațiile în care diurna nu este permisă. În plus, se discută și despre proteste de amploare. Însă, până la un rezultat... Diminuarea ris- cului legat de controale pe tema diur- nei reprezintă o nouă strategie pe care toate firmele de transport ar trebui să și-o însușească.
Astfel, prima poziție de apărare ar fi să te asiguri că firma ta nu intră pe lis- ta companiilor cu risc ridicat, din punct de vedere fiscal. Fiecare manager/pa- tron își cunoaște vulnerabilitățile, în acest sens, și poate opera acele schimbări care să facă firma mai „de încredere”.
Totodată, modul în care sunt orga- nizate firmele, din punct de vedere
juridic, poate face diferența. O docu- mentație clară, întocmită corect, bine încadrată din punct de vedere al legis- lației, are mari șanse să ducă la un re- zultat pozitiv, în cazul unui control.
Dacă se ajunge, totuși, la control, nu vă bazați în exclusivitate pe „bun simț” și pe cutuma pieței. Chiar dacă marea majoritate a firmelor de trans- port acordă diurnă șoferilor, acest as- pect nu este obligatoriu să fie luat în seamă de inspector. Și nu este vor- ba despre rea voință, însă, fără suport de specialitate, există un risc iminent ca unele afirmații pe care le faceți să fie interpretate defavorabil și să con- tribuie la un rezultat nedorit.
Odată ajuns în instanță... Evident, avem, deja, cazuri câștigate și avocați care s-au specializat pe această spe- ță. Probabil, în următoarea perioadă, vom asista la tot mai multe asemenea procese, cu rezultate favorabile firme- lor de transport. Totuși, a apela la un avocat/consultant, înainte de a se ajunge la control și, eventual, proces în instanță, ar putea să vă scutească de numeroase neplăceri. Antreprenorii care au trecut prin acest calvar au șanse reduse să păstreze firma intac- tă. Și să o iei de la capăt înființând o altă firmă...
În contextul nemărginitei dezamă- giri la adresa autorităților, ar putea apă- rea și patroni care să se gândească serios să își mute firma într-o altă țară. Ar fi bine să gândiți pe îndelete o ase- menea mișcare. Chiar în numărul ur- mător al revistei, vom prezenta un caz halucinant, prin care puterea statului poate strivi o firmă privată, cu opțiuni de apărare extrem de limitate și lente, ca reacție. Și este vorba despre o țară UE cu pretenții mult mai mari decât România, în materie de civilizație, respectarea legii și a cetățenilor.
Statul nu este un adversar cu care să poți lupta de la egal la egal, însă te poți pregăti. Dacă o faci destul de bine, sunt mari șanse să nu ajungi la luptă.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!
iunie 2021 .................................................................................................................................................... 3
 EDITORIAL










































































   1   2   3   4   5