Page 44 - revista ZIUA CARGO
P. 44

RESURSA EXTRA COMUNITARĂ Bune practici, la angajarea de șoferi din afara UE
Încercăm să ținem business-ul pe linia de plutire, având în față provocări tot mai diverse. Scriam, în lunile trecute, într-un alt articol din ZIUA CARGO, despre cât de greu și provocator este să ținem
un șofer profesionist în curtea noastră sau să-l angajăm, într-o piață unde, numai în 2021, se preconizează că deficitul de resursă umană se va majora cu 25%.
  Cu siguranță, mulți s-au gândit și se gândesc la alternativa de a angaja șoferi extra co- munitari. Într-adevăr, drumul pentru acest deziderat este anevoios și destul de dificil.
Întrebări la care trebuie să ai răspuns
Către ce tip de naționalitate să mă uit?
Având în vedere că România nu este, încă, parte a spațiului Schengen, sunt capabil să respect regula 90/180?
Limba ce o vorbesc viitorii mei șo- feri extra comunitari o am în compa- nie, dacă nu, cum o pot implementa?
Se pot obține actele șoferilor, pen- tru a lucra în deplina legalitate?
La toate aceste întrebări, dar și la multe altele, orice organizație trebuie să-și răspundă, înainte de a face pasul către acest gen de lucrători.
Să ai angajați din afara UE presu- pune multe avantaje, dar și dezavan- taje. Este, însă, la latitudinea condu- cerii fiecărei companii să analizeze dacă resursa umană se poate plia pe tipul pe activitate al firmei.
Legislația, care, în ultimii ani, s-a mai relaxat, din punct de vedere al procedurilor de angajare, dar este, în continuare, stufoasă, și durata înde- lungată necesară formalităților fac ca înrolarea unui șofer extra comunitar să fie plină de provocări. Acesta este, de fapt, și un avantaj, datorită faptului că, odată angajat, acesta este legat de companie tocmai datorită procedurilor complexe ce precedă angajarea.
Practic, mutarea conducătorului auto la o nouă companie presupune luarea de la început a întregii proceduri birocratice
de angajare.
Alexandru Borza
 CONSULTANȚĂ
Am întâlnit persoane venite din spațiul non-EU harnice, dornice de muncă, serioase și care au venit să facă treabă. A nu fi înțeles greșit, nu spun că nu este și cazul cetățenilor comunitari. Dar media de vârstă tot mai mare a șoferilor auto profesioniști din cadrul UE, precum și faptul că tot mai puțini tineri doresc să ajungă să lucreze pe camion, au făcut multe companii din spațiul comunitar să arunce o privire peste gardul euro- pean.
Vorbitori de limba engleză, garantat
Bineînțeles că este de preferat ca, în cazul unei angajări, cetățeanul să vorbească limba engleză. Este cel mai la îndemână pentru orice organizație să dialogheze, astfel, cu dânsul. De altfel, am văzut că sunt, deja, multe agenții de recrutare care garantează pentru cetățeni de diferite naționalități
 44 .................................................................................................................................................... iunie 2021















































































   42   43   44   45   46