Page 45 - revista ZIUA CARGO
P. 45

  că sunt, cu toții, vorbitori de limbă en- gleză.
Este și recomandat (mai ales oda- tă cu introducerea în legislația româ- nească a faptului că examenele de CPC pot fi organizate și în limba engleză) ca șoferul sa poată da testarea în limba pe care o cunoaște.
Pentru o recrutare profesionist făcută, este necesar, din punctul meu de vedere, ca personalul companiei să se deplaseze în țara de unde se face recrutarea.
Astfel, va putea dispune de infor- mații de la fața locului, cu privire la capabilitățile lingvistice și practice ale viitorului angajat.
Știu că mulți spun că este pierdere de vreme, dar, atâta timp cât vrei să investești în acest șir lung de costuri și timp, trebuie să știi pentru ce o faci.
Documentele personale
și experiența...
Un al doilea pas îl reprezintă docu- mentele personale, care trebuie să corespundă cu legislația românească din toate punctele de vedere, inclusiv cu faptul ca șoferul să poată da exami- narea pentru atestatul românesc.
Experiența de a conduce pe dru- murile Europei este un mare avantaj, pentru a nu te trezi, pe urmă, cu fel de fel de incidente, care mai de care mai periculoase sau costisitoare. Bine- înțeles că nu mi-ar ajunge un articol întreg să descriu multe alte etape care sunt necesare pentru a avea un nivel decent de calitate, în rândul angajaților extracomunitari.
Am observat un trend pe piața forței de muncă. Este acela de a adu- ce, în general, în diferite domenii, lucrători extra comunitari proveniți din îndepărtata Asie, pe diferite conside- rente, care au ținut ba de calitatea forței de muncă, ba de bariera lingvis- tică. Nu trebuie uitat faptul că există un cost care ține și de plata biletului de avion înapoi către casă, iar un șofer profesionist, în contextul noului Pachet Mobilitate, poate cere să fie dus mai
des acasă, pe costul angajatorului. Prin urmare, este de preferat să arun- cam mai repede o privire la țările din jurul României, gen Republica Moldo- va, Serbia, Macedonia de Nord, decât către Sri Lanka, Bali sau alte țări exotice.
... cultura țării de unde provine
Totodată, este de ținut cont și de cultura țării din care provine, tocmai pentru a se adapta cât mai ușor în țara și organizația la care e angajat. Altfel, mereu va fi o barieră, uneori chiar de neînțeles, între dispecer și șofer.
Atenție
la regula Schengen!
Cel mai bine se pliază acest gen de conducători auto pe relațiile tur- retur, tocmai datorită regulii Schengen de 90/180. Ce presupune asta ? Mai exact, acești lucrători nu pot sta în Schengen, pe baza pașaportului per- sonal biometric, mai mult de 90 de zile într-o perioada de 180. În cazul în care șoferul a stat exclusiv pe teri- toriul Schengen 90 de zile din 90, ur- mătoarele 90 până la împlinirea celor 180 de zile va fi nevoit să desfășoare activități în afara spațului de liberă cir- culație. Doar după aceea va putea, din nou, să-și înceapă o nouă rundă.
Sigur, sunt o mulțime de provocări, pe acest drum al angajării unui cetă- țean extra comunitar, iar decizia trebu- ie luată cu multa atenție și responsa- bilitate. Altfel, poate deveni complicată și costisitoare.
Alexandru BORZA
manager flotă borza.alex@gmail.com
 iunie 2021 .................................................................................................................................................... 45
 CONSULTANȚĂ
PUBLICITATE













































































   43   44   45   46   47