Page 50 - revista ZIUA CARGO
P. 50

2021 BUCHAREST SUMMIT: COOPERATION FOR DEVELOPMENT
Performanți,
în România
paradoxurilor
Forța de muncă – ATU. Forța de muncă – RISC. Sunt două puncte
de vedere diametral opuse și, totuși, valabile, în același timp,
pentru România. Despre provocări și oportunități, TRECUT și VIITOR, trecând prin stația PREZENT, am discutat, într-un panel dedicat logisticii și transporturilor, cu ocazia „2021 Bucharest Summit: Cooperation for Development”, eveniment organizat, pe 27 mai,
la Palatul Snagov, de grupul de presă MediaUno și Institutul Național de Statistică.
  ACTUALITATE
R omânii sunt, din punctul de vedere al serviciilor de logis- tică, al implementărilor, crea- tivității, sistemelor, performanței ope- raționale, mult mai buni decât tot ceea ce înseamnă zona noastră, în breaslă. Este părerea Adrianei Pălășan, preșe- dintele Asociației Române de Logistică (ARILOG), care observă, în acest con- text, că există foarte multe companii care încep să plaseze aici depozite regionale, ce acoperă toate țările din jur. Și nu o fac neapărat din pricina vo- lumelor, ci pentru a crește viteza de operare. „Calitatea muncii, în Româ- nia, este mai bună, în ciuda proble- melor de disciplină”, a afirmat Adriana Pălășan, cu ocazia evenimentului de
la Palatul Snagov.
Decizii de investiții amânate... De ce?
Și Laurențiu Duică, senior vice pre- sident, Avison Young România, admite că nivelul calității forței de muncă re- prezintă un atu principal, luat în calcul de investitorii străini, atunci când ana- lizează țara noastră.
„O componentă foarte importantă a procesului de selecție, din partea investitorilor, este cea privind resursele umane”, a precizat el. Sunt mulți cei care ar investi și în zona de sud sau în Moldova, pentru calitatea forței de muncă, dar amână decizia. De ce? Din cauza infrastructurii încă insufi- cient dezvoltate. Răspunsul este foar- te cunoscut de mulți ani. Nu există di- vergențe! „Mai ales în condițiile în care, de exemplu, industria automotive
se bazează pe livrări just-in-time, in- frastructura este esențială”, a explicat Laurențiu Duică, numind o industrie responsabilă cu investiții majore pen- tru România.
Totuși, în mod paradoxal, se face prea puțin pentru a elimina acest dez- avantaj, care ar putea scoate din sără- cie o zonă importantă a țării, oferind oportunități în domenii multiple (inclu- siv în logistică sau transport).
„Avem un client, în zona Salonta, care își extinde producția, având peste 1.000 de angajați, și care investește în continuu în forța de muncă, pentru a păstra personalul pe termen lung. Românul preferă să aibă un loc de muncă stabil, pe partea de producție, și consider că stăm destul de bine din acest punct de vedere”, a mai precizat Laurențiu Duică. Dar, în ciuda oportu- nității pe care o reprezintă forța de muncă, în analizele investitorilor ea apare (paradoxal) și ca un factor de risc, din cauza plecării în străinătate nu numai a tinerilor, dar și a oamenilor cu experiență.
Transportul personalului...
Pe de altă parte, avem oameni buni, dar (paradoxal) transportul per- sonalului la locul de muncă ridică, în logistică, mari provocări, cel puțin către depozitele din jurul Bucureștiului, mai ales în condițiile în care, în ciuda nu- mărului important de spații industriale amplasate de-a lungul A1 până la km 23, nu există o soluție de transport regulat. Iar legislația în vigoare scoate
din calcul posibilitatea ca mai mulți cli- enți de transport, care au nevoi simi- lare, să încheie un contract comun cu un furnizor. De asemenea, soluțiile de transfer al angajaților trebuie abordate diferit, în funcție de județul în care se află depozitul. „A1 este plină, până la km 23, de parcuri logistice, care sunt grupate pe ieșiri, care aparțin de județul Giurgiu. Conform legislației, toate companiile din această zonă (fiind în alt județ decât zona București- Ilfov), trebuie să își organizeze separat transportul angajaților. Așa se duce pe apa sâmbetei tot ceea ce înseamnă performanță, optimizare, deoarece este nevoie de transport suplimentar,
 50 .................................................................................................................................................... iunie 2021














































































   48   49   50   51   52