Page 6 - revista ZIUA CARGO
P. 6

 CUGETARE
„Întrebarea la est, răspunsul la vest.”
Proverb coreean
  ORDINUL MTI DE IMOBILIZARE
A AUTOVEHICULULUI DACĂ TAHOGRAFUL ESTE FRAUDAT, PUBLICAT ÎN MO
 Ordinul 369, semnat de ministrul Transporturilor
și Infrastructurii, pe 13 mai, privind imobilizarea autovehiculului dacă s-a manipulat tahograful, a fost publicat în Monitorul Oficial 530, din 21 mai. Ministrul Cătălin Drulă a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin la sfârșitul lunii martie, pentru modificarea Normelor metodologice privind controlul perioadelor
de conducere, pauzelor și perioadelor de odihnă ale șoferilor profesioniști, cuprinse în OMT 1.058/2007. Mai multe detalii puteți găsi pe www.ziuacargo.ro/stiri
    PNRR: 7,62 MILIARDE DE EURO PENTRU TRANSPORTURI
Bugetul pentru Transporturi, în Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost redus, în varianta finală, de la 9,5 miliarde de euro (4,5 la autostrăzi și 5 la feroviar), cât propusese ministrul Cătălin Drulă, în luna martie, la doar
7,6 miliarde de euro. Astfel, vor fi construiți 434 km de autostradă, până în anul 2026, față de 655 km, anunțați în martie. Noile sectoare de autostradă vor avea sistem ITS instalat și sisteme moderne de monitorizare și informare a utilizatorilor infrastructurii,
18 parcări securizate, precum
și 52 de stații electrice, cu 264 de puncte de încărcare. Totodată, va fi aplicat un nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, care include inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse. Condițiile CE pentru acceptarea PNRR sunt, printre altele, elaborarea Strategiei naționale privind siguranța rutieră și pachetul legislativ aferent, precum și implementarea de măsuri pentru reducerea cu 45% a numărului de puncte negre; scăderea cu 20% numărului de victime rezultate din
accidente în trafic, creșterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto (față de 2020) și înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto, până în anul 2026 (față de 2020). Proiecte de autostrăzi finanțate din PNRR sunt: A7 Ploiești-Buzău- Focșani-Bacău-Pașcani (324 km și 36 stații cu 184 puncte de încărcare), A8 Tg. Mureș-Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin-Pașcani (34 km) – total 59 km și 8 stații cu 40 puncte de încărcare, A1 Margina-Holdea (9 km și 2 stații cu 10 puncte de reîncărcare), A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km și 6 stații cu 30 de puncte de încărcare). În sectorul feroviar, vor fi modernizați peste 300 km de cale ferată, vor fi achiziționate 12 rame electrice alimentate cu hidrogen (inclusiv stații de alimentare cu hidrogen, pentru trenurile de tip H- EMU cu capacitate între 150 și 500 locuri), dar și material rulant ecologic – 20 de trenuri.
OMTI 980/2011 SE MODIFICĂ
Firmele de transport vor putea transmite și online cererile pentru obținerea licențelor sau certificatelor. Pentru asta, ministrul Drulă va modifica și completa OMTI 980/2011 privind Normele metodologice de aplicare a OG 27/2011 privind organizarea și efectuarea transporturilor rutiere. În acest sens, a fost lansat în dezbatere publică un proiect de ordin. Documentul mai prevede: reducerea termenelor de eliberare a copiilor conforme ale licențelor comunitare/certificatelor de transport în cont
propriu/autorizațiilor de transport, precum și a licenței pentru activități conexe transportului rutier; stabilirea modului de eliberare a atestatului de conducător auto; eliminarea depunerii, de către operatorii de transport/întreprinderi, la solicitarea licenței comunitare/certificatului de transport în cont propriu/licență pentru activități conexe transportului rutier, a copiilor unor documente eliberate tot de către ARR; prevederi privind efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale, în conformitate cu Acordul UE-UK, precum și introducerea modelelor de formulare prevăzute de Acord, în ceea ce privește serviciile de transport rutier internațional contra cost de persoane, care cad sub incidența Acordului.
PUNCT NAȚIONAL DE ACCES
Ministrul Cătălin Drulă a lansat
în dezbatere publică proiectul Normelor metodologice pentru funcționarea și utilizarea Punctului Național de Acces (PNA) și pentru stabilirea atribuțiilor pe care le vor avea CNAIR, ARR și MTI. PNA va fi o interfață digitală unică de colectare, prelucrare și diseminare a datelor, care va oferi, „prin intermediul portalului www.pna.cestrin.ro, utilizatorilor neînregistrați, posibilitatea să caute informații despre rețeaua rutieră națională, evenimentele sau condiții legate de siguranța rutieră, locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale, traficul pentru diverse moduri de transport și date statice privind călătoriile”, potrivit proiectului. „Seturile de date cu caracter public pot fi descărcate din PNA sau utilizate prin intermediul API-ului (Application Programming Interface) oferit pentru utilizatorii înregistrați”,
se arată în proiectul de norme. Înființarea PNA a fost decisă de Guvern, pe 7 ianuarie, prin OUG 1/2021, conform regulamentelor delegate de completare
a Directivei 2010/40/UE
a Parlamentului European
și a Consiliului, privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport.
 6 ...................................................................................................................................................... iunie 2021
ȘTIRI









































































   4   5   6   7   8