Page 60 - revista ZIUA CARGO
P. 60

  noul program prevăzând doar trei mij- loace de transport. Operatorul favori- zat își va recâștiga traseul, păstrând o rezervă de flotă, pentru a putea licita și pe alte trasee – dezvoltare fără in- vestiții! Sunt doar suspiciuni, dar iar ajungem să ne gândim că suntem prea vulnerabili la interese mărunte, pentru a pune în mișcare, cu succes, proiecte atât de ambițioase precum aceste licitații pentru transportul jude- țean.
Și pandemia...? Și elevii...?
Nicio autoritate județeană și nici Mi- nisterul Dezvoltării nu par să ia în con- siderare, cu realism, contextul eco- nomic.
Unii operatorii mi-au spus că, pur și simplu, nu vor să mai cumpere ma- șini înainte de licitație. De ce ar face-o, în condițiile în care cursele județene produc tot mai puțin? Astfel, un con- tract pe termen lung, avantajos la pri- ma vedere, nu poate justifica nicio investiție, în condițiile în care perspec- tivele viitoare sunt neclare.
Dar sunt și firme de transport care și-au dorit să achiziționeze mașini noi. Surpriză, însă... băncile nu sunt dispu- se să finanțeze acest domeniu. Chiar dacă problemele din turism au fost mult mai mult mediatizate, firmele de trans- port călători au suferit din cauza pan- demiei în egală măsură, sau chiar mai mult. Și cum mobilitatea populației nu și-a revenit complet, încă, iar spectrul unui nou lockdown nu a dispărut în to- talitate... Sunt firme care, în 2008 sau 2013, puteau și chiar au achiziționat mijloace de transport noi, iar astăzi nu mai primesc finanțare nici 20% din sumele de atunci. Și asta chiar și în cazul firmelor care arată bine financiar (puține la număr).
Și să nu uităm de transportul ele- vilor... În mare măsură, transportul județean se bazează pe această cate- gorie de călători, iar cuantumul abo- namentelor propus de Ministerul Edu- cației... Sigur, transportatorii pot impune elevilor plata abonamentelor (în general, de trei ori mai scumpe decât cele propuse de Ministerul Edu- cației) și, în cazul reclamațiilor sau controalelor, este de așteptat să poată dovedi, inclusiv în instanță, la nevoie, că sumele gândite de Minister sunt aberante. Însă și acesta este un alt element care contribuie la senzația de descurajare resimțită de către ma- joritatea transportatorilor.
Încă putem opri dezastrul
Avem și un județ „fruntaș”. La Alba, autoritățile au demarat procedurile,
„strategia” aleasă fiind licitarea pe fie- care traseu în parte. Din 70 de trasee, doar 30 au fost licitate. Iată oglinda reală a acestor licitații și a transportului județean în sine! Transportatorii au constatat (mai degrabă, au știut din propria experiență) că doar pentru 30 de trasee merită să liciteze. Ce se în- tâmplă cu celelalte 40? Ce fac oamenii din localitățile acoperite de aceste trasee? Nimeni nu a pus sub semnul întrebării interesul (oricum scăzut) pentru traseele rentabile. Cele neren- tabile sunt problema. Probabil, la Alba, nu s-a înțeles acest aspect, sau... Un operator îmi spunea că, în spate, ar putea exista o strategie mai complexă, iar traseele neatribuite ar putea repre- zenta „pârghia” prin care să se treacă la acordarea de compensații financiare – așa ar putea să apară „adevăratele afaceri”.
Oricum, la prima vedere, avem în față dovada clară a eșecului acestor licitații. Poate, în acest ultim ceas, autoritățile centrale și locale opresc „nebunia” care riscă să pună pe butuci transportul județean, pe o perioadă lungă de timp. Să chemi la licitații o categorie de firme afectate profund de pandemia care nici nu s-a încheiat încă... Este ca și cum ne-am grăbi să vindem repede casa în care stăm, într-un an de criză și în care băncile nu acordă credite. Este evident că nu vom reuși să obținem decât un mic procent din suma firească. Ar trebui să mai așteptăm doar un an, poate doi. Sigur, statul român nu vinde, prac- tic, nimic, în cazul transportului jude- țean... Dar ar putea să își manifeste interesul pentru persoanele care riscă să rămână izolate în localități, în gene- ral, sărace și cu mici posibilități de a găsi alternative de transport.
Sunt și județe care au abordat lu- crurile diametral opus. Au realizat pro- grame de transport cu grupe foarte mari, de 10, 15 și chiar 20 de trasee fiecare. Astfel, în regiuni în care trans- portatorii nu s-au certat niciodată, aceștia sunt puși în situația de a se
război, pentru că în fiecare grupă sunt mai mulți transportatori care operează, astăzi, respectivele trasee. Am discu- tat cu patroni aflați în această situație. Unul dintre ei mi-a spus că mai bine renunță la transportul județean de tot, decât să stârnească un conflict, mai ales că discutăm de un interes finan- ciar foarte mic. În concluzie, altă licita- ție, alt eșec prefigurat la orizont.
În județele unde avem deja ADI-uri, tendința de a scoate din programul de transport traseele cele mai bune se va manifesta cu putere. Interesul ope- ratorilor privați pentru traseele rămase va fi, așa cum este firesc, la un nivel extrem de scăzut.
Câte județe ar trebui să eșueze, pentru a gândi o salvare?
Odată semnate contractele pentru traseele rentabile, opțiunile autorităților județene se vor limita drastic și com- pensația va rămâne singura șansă de a nu izola un număr semnificativ de localități.
Oare asta și-au dorit unii, încă de la început?
Sunt specialiști care afirmau, cu puțină vreme în urmă, că transportul județean ar trebui să fie primul care va ieși din criza COVID, fiind de aștep- tat ca populația să-și reia deplasările, în prima fază, la nivel regional. Cu a- ceste licitații, transportul județean (cel realizat de firme private) riscă să cadă direct într-o nou criză, fatală pentru majoritatea operatorilor.
Interjudețenele, încotro?
Între timp, au fost demarate discu- țiile și pentru transportul regulat inter- județean. Se vorbește despre o pre- lungire a valabilității programului pe doi ani, urmată de... Licitație pe 10 ani sau liberalizare... Din nou, vechea dilemă, care a produs atâtea discuții, nefinalizate niciodată.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 ACTUALITATE
60 .................................................................................................................................................... iunie 2021












































































   58   59   60   61   62