Page 56 - revista ZIUA CARGO
P. 56

   La data intrării în vigoare a OUG 71/2019, se abrogă Legea 37/2018 și OUG 40/2011 (aprobată prin Legea 119/2013).
AUTOVEHICULE NEPOLUANTE
Pondere obligatorie în
licitație, prin ordonanță
Autoritățile și entitățile publice care achiziționează autovehicule vor avea obligația, începând cu data de 2 august, să respecte
o pondere de unități nepoluante. Prevederea apare în Ordonanța de Urgență 71/2021 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, în sprijinul unei mobilități cu emisii scăzute.
P ână la 31 decembrie 2025, într-o primă fază, ponderea este de 18,7% pentru vehicule ușoare nepoluante, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6%, în cazul autoutilitarelor, și de 24% în cazul au- tobuzelor pentru transport persoane. În cazul vehiculelor ușoare nepo- luante, ponderea va rămâne la 18,7%, în intervalul 1 ianuarie 2026-31 decem- brie 2030, însă pentru vehiculele gre- le va crește la 7%, în cazul autoutilita-
relor, și la 33% în cel al autobuzelor.
Pondere obligatorie și la închiriere
sau leasing
Aceste ponderi se aplică pentru toate tipurile de contracte de achiziții publice, fie că vorbim despre cumpă- rare, închiriere sau leasing. De aseme- nea, OUG este obligatorie inclusiv pentru societățile cu capital privat care prestează servicii publice (transport public de persoane, transport școlar, salubritate etc.).
Actul normativ transpune în legis- lația națională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea ve- hiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere ener- getic, definește „vehiculele nepoluan- te” și impune ținte privind achiziția acestora și termene clare de imple- mentare tuturor autorităților contrac- tante, precizează Ministerul Mediului.
„Ținte clare pentru toate achizițiile publice de vehicule”
Barna Tanczos, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România și-a asumat tranziția către ecomobilita-
Barna Tanczos
te, iar o componentă esențială a aces- tui proces este decarbonizarea sectoru- lui de transport. Și pentru că legislația românească din acest domeniu s-a do- vedit ineficientă în a stimula achizițiile de vehicule nepoluante, în special din fondurile publice, venim cu reglementări noi, care impun, în premieră, ținte clare pentru toate achizițiile publice de vehi- cule. Este un pas important care vine în completarea programelor de susținere a achizițiilor de vehicule curate, cum este Rabla Plus, sau a programelor de finanțare a infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice. Prin aproba- rea acestei OUG, ne îndeplinim obiecti- vul de transpunere a directivei europene în termenul solicitat de Comisie și ve- nim în sprijinul cetățenilor care își do- resc să trăiască în orașe fără poluare”.
Definiție
Vehiculele ușoare nepoluante sunt definite ca mașinile sau microbuzele ce îndeplinesc următoarele criterii: până la 31 decembrie 2025, au canti-
tatea maximă a emisiilor de CO2 la țea- va de evacuare mai mică de 50 g/km și emisiile de poluanți în condiții reale de conducere (RDE) mai mici de 80%; de la 1 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero.
Categoria vehiculelor grele nepo- luante include orice camion sau auto- buz care utilizează unul dintre urmă- torii combustibili alternativi: hidrogen, energie electrică, gaze naturale (GPL, GNC, GNL), biocombustibili lichizi și combustibili sintetici.
Monitorizare CE
Instituțiile cu competențe în apli- carea OUG 71 participă la schimbul de cunoștințe și bune practici între statele membre, organizat de Comisia Europeană, privind practicile pentru promovarea achizițiilor publice/secto- riale de vehicule de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic.
Până la 2 august 2022, Agenția Na- țională pentru Achiziții Publice (ANAP) trebuie să transmită Comisiei Europene informații preliminare despre măsurile întreprinse de punere în aplicare a acesteia, calendarul acțiunilor și reparti- zarea responsabilităților între autoritățile competente la nivel național, iar, până la data de 18 aprilie 2026 și, ulterior, la fiecare 3 ani, câte un raport privind punerea în aplicare a OUG 71.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
   56 ...................................................................................................................................................... iulie 2021
ACTUALITATE








































































   54   55   56   57   58