Page 70 - revista ZIUA CARGO
P. 70

Căruța înaintea
cailor (I)
Este celebră povestea despre doamna Benz, care a „furat”, în 1888, mașina soțului, pornind peste dealuri și câmpii, să-și viziteze mama. Fără să aibă permis de conducere, asigurare obligatorie, LKW-maut, brieful mare și brieful mic. Fără centuri și având copiii așezați pe locurile din față! Ba, chiar, cred că a depășit și viteza maximă posibilă (galopul cailor). Nici măcar ITP la RAR nu avea. Iar combustibilul spera să-l cumpere din farmaciile de pe drum. Adică grav de tot!
  Dar a avut curaj să pună „că- ruța înaintea cailor”, sau, mai degrabă, să renunțe definitiv la cai. Gurile rele zic că, totuși, pe undeva tot a rămas fără combustibil și a fost tractată de un cal până la „stația de încărcare”, dar asta nu mai contează.
Cam tot așa, avem și noi astăzi șansa de a porni pe o cale nouă, cea a electrificării transportului greu. Nici măcar nu trebuie să inventăm ceva, căci, deja de la 1900, mașinile elec- trice depășiseră bariera de 100 km/h și 300 km autonomie, iar camioanele si autobuzele electrice erau, la acea vreme, egalele celor cu benzină! Is- toria se repetă acum, dar în alte con- diții. Și nici acum nu știm care va fi soluția câștigătoare, motoare electrice sau cu altceva, baterii electrice, sau altceva?
Prima opțiune pentru un transpor- tator ar fi să cumpere un vehicul elec- tric nou, supertehnologizat și cu toate garanțiile posibile, să-l pună la treabă, după care să-și facă bilanțul. Primul camion electric dorit, deși promis de ani de zile, a fost gata de vânzare abia anul trecut, azi-mâine îl primește (dacă a fost printre primii pe listele de așteptare), iar, dacă este mulțumit, va mai cumpăra altele, începând din 2024.
Bertha Benz, august 1888
Dorian Igescu
primul pas! Al doilea va fi vehiculul fără șofer”, consideră Dorian Igescu. Următorii pași vor fi renunțarea la dispeceri, prin folosirea unor programe specializate, și, probabil, companiile de transport nu vor mai fi așa cum le
știm astăzi.
Dar acum vorbim despre electrifi-
carea camioanelor și autobuzelor. „Cred că, în România, trebuie aplicată o abordare specifică țării noastre, iar transportatorii cu flote mici și medii să nu se grăbească să achiziționeze ve- hicule noi electrice. Fiecare dispune de camioane care încă mai au viață în ele și care pot fi transformate. Posi- bilitatea este fezabilă, iar prin alte țări există subvenții pentru astfel de recon- versii”, a recomandat Dorian Igescu.
Subvențiile sunt oricând bineve- nite, dar, dacă ne bazăm planurile de afaceri pe bani de la stat, nu vom fi niciodată o Bertha Benz. Sunt multe variabile pe care un transportator va trebui să le ia în calcul, înainte de a transforma un vehicul, sau de a cum- păra unul nou electric. La aceste so- coteli, în cazul unui vehicul nou, par- ticipă și vânzătorul. Pentru un vehicul transformat, este nevoie de un con- sultant tehnic.
„Consultantul, cu experiența sa, trebuie să-l ajute pe transportator să pună în balanță capacitatea bateriei – lungimea și tipul traseului (pe urmă- torii ani), durata de încărcare a bate- riilor – programul de condus al șoferu- lui, masa bateriilor – sarcina utilă rămasă. Apoi, mai trebuie să jongleze cu tipul și numărul bateriilor: mai ief- tine, mai puține, mai grele și cu auto- nomie mai mică, sau mai scumpe, mai multe, mai ușoare și cu autonomie mai mare? Dacă nu ai cunoștințe te- meinice de construcția automobilului, poți foarte ușor să greșești, inclusiv la împerecherea motorului electric și a transmisiei cu restul vehiculului”, a concluzionat Dorian Igescu.
Dan ATHANASIU
 ELECTRIC CLUB
Un proces inevitabil
Pentru cine nu vrea să piardă star- tul, în epoca de aur a electrificării, am găsit pe cineva care să ne arate o scurtătură la acest scenariu. Dorian Igescu, inginer constructor de automo- bile, ne-a prezentat cum se poate electrifica un cap tractor în garajul ori- cărui transportator. Sigur, nu va avea gradul de rafinament al unui vehicul scos de pe liniile de fabricație ale măr- cilor consacrate, dar, „în anumite con- diții”, poate costa jumătate și poate fi gata de drum în 10 zile. Poate printre noi există, totuși, o curajoasă Bertha Benz, gata să riște!
„În acest moment, cea mai grea problemă de rezolvat nu este electri- ficarea mijloacelor de transport, ci re- țeaua de încărcare, care este ca și inexistentă pentru un transport orga- nizat. Dar există soluții și la această chestiune”, a spus Dorian Igescu.
Și nu se referea la crearea unei rețele naționale, construită de marii distribuitori sau furnizori de electricitate din România.
„Toți transportatorii trebuie să în- țeleagă că este inevitabil acest proces de trecere la propulsia electrică. Este
 70 ................................................................................................................................................ ianuarie 2023













































































   68   69   70   71   72