Page 28 - revista ZIUA CARGO
P. 28

WELLBEING ȘI CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ
Angajați sănătoși,
pentru o afacere
modernă de transport
Cultura organizațională și wellbeing-ul sunt subiecte critice pentru succesul afacerilor moderne. Crearea unui mediu de lucru orientat pe învățare, creștere, stare de bine fizică și mentală nu mai este privit ca o curiozitate, ci ca o necesitate.
   Un mediu de lucru care priori- tizează starea de bine a an- gajaților este un mediu de lu- cru cu nivel mare de implicare a acestora, cu productivitate ridicată și turnover scăzut. Un mediu de lucru în care starea de bine a angajaților este sus pe agenda de priorități a top-ma- nagementului este un mediu de lucru care favorizează niveluri ridicate de calitate a serviciilor, grad ridicat al lu- crului în echipă și al colaborării depar- tamentale și, implicit, un grad ridicat de satisfacție și încredere a clienților în serviciile și/sau produsele organi- zației. În plus, costurile asociate stării de sănătate (concediu medical, absen- teism etc.) sunt reduse semnificativ, iar imaginea brandului este îmbunătă- țită semnificativ, sporind atractivitatea companiei pe piața muncii.
În context organizațional, prin wellbeing înțelegem gradul de satisfacție și de sănătate al angajaților din companie.
Dimensiunile relevante ale well- being-ului în context organizațional sunt:
• sănătatea fizică
• sănătate emoțională • relații sănătoase
• sănătate financiară.
Cultura organizațională
este reprezentată de valorile, credințele, atitudinile și comportamentele împărtășite de toți membrii organizației.
Acest set de reguli și norme este cel care modelează profilul companiei și îi dă o identitate și (într-un mod sem- nificativ) influențează modul în care angajații se simt, performează și aleg să se implice în viața organizației. O cultură organizațională orientată spre colaborare, sănătate, securitate și în-
Marius Dumitrenco-Keller
vățare are un impact pozitiv asupra wellbeing-ului angajaților. Pe de altă parte, o cultură toxică va duce la un mediu de lucru apăsător, plin de anxie- tate, absenteism și turnover mare, prin- tre multe alte efecte negative.
Ce tip de cultură avem în cadrul companiei?
Pentru a identifica tipul de cultură pe care îl avem în cadrul companiei noastre, vom analiza următorii factori de risc psihosocial:
• numărul de ore lucrate
• nivelul de încărcare pe fiecare poziție
• comunicarea în cadrul companiei • conflictele
• stilul de lucru interdepartamental • siguranța psihologică
• managementul schimbărilor
• transparența organizației
• bullying și hărțuire.
În urma analizei, canalele princi-
pale prin care putem interveni sunt: • stilul de leadership
• echilibrul viață personală/viață profesională
• ateliere, cursuri și orice alte cana- le de învățare și creștere
• mediu de lucru caracterizat pe respect și incluziune
• acces la servicii de sănătate e- moțională.
Cultivarea unei culturi indiferente la starea de bine sau chiar a unei culturi toxice are efecte directe asupra angajaților și poate duce către o forță de muncă neimplicată, anxioasă, epuizată
sau în stare de burnout.
Burnout-ul reprezintă o stare de epuizare extremă – fizică, psihică și emoțională – rezultată ca urmare a expunerii prelungite la stres, de obicei în relație cu locul ce muncă.
Câteva idei ce pot fi implementate pentru evitarea unei culturi toxice:
• ateliere și campanii de informare cu privire la sănătatea psihologică
• ateliere și instrumente pentru gestionarea stresului
• ateliere de mindfulness și tehnici de relaxare
• programe de wellness.
Indiferent ce pachet de măsuri ale- gem să implementăm, trebuie să ne asi- gurăm că măsurăm succesul intervenției prin KPI relevanți. Ideal ar fi să măsurăm la începutul și sfârșitul intervenției:
• nivelul de productivitate
• absenteismul
• turnover-ul
• gradul de implicare al angajaților • gradul de colaborare în cadrul or-
ganizației.
Vă doresc succes!
Marius DUMITRENCO-KELLER
trainer și psihoterapeut marius.dumitrenco@gmail.com
CONSULTANȚĂ
28 .................................................................................................................................................. martie 2023

















































   26   27   28   29   30