Page 3 - revista ZIUA CARGO
P. 3

Unde iese fum, este putere
 I maginea folosită cel mai frecvent pentru transport și logistică este cea a unui camion – mare, greu,
cu un motor diesel puternic și da, u- neori scoate fum...
Ultimii ani pot fi priviți ca o perioadă în care, din punct de vedere economic, piața a căpătat un ritm accelerat. Ca într-o reacție chimică, în condiții norma- le, de lungă durată, însă în care... odată ce apare un catalizator, totul se întâm- plă foarte repede.
Pandemia, războiul, criza energe- tică, dereglarea lanțurilor logistice, infla- ția, politicile pentru protejarea mediului, „explozia” soluțiilor de digitalizare... toate au funcționat ca niște catalizatori, gră- bind procesele unei tranziții care ar fi tre- buit să dureze 10, sau chiar 20 de ani.
Nu toată lumea a rezistat!
Cea mai bună șansă de supraviețu- ire se spune că nu este dată de dimen- siunea firmei, ci de capacitatea aces- teia de a se adapta. Recunosc că îmi provoacă o senzație neplăcută acest termen – „supraviețuire”. Mi se pare fi- resc pentru o firmă să treacă prin mo- mente de incertitudine, la început de drum, în primii ani de activitate, însă să vedem atât de multe firme care au de- pășit 5 ani, 10 ani sau chiar 20 și con- tinuă să „lupte pentru supraviețuire”...
Să fie, oare, ceva specific româ- nesc? Poate multora le este mai ușor să rămână concentrați atunci când în joc este „supraviețuirea”, față de „pla- nuri ambițioase de dezvoltare” care să te evidențieze în fața celorlalți...
Ceea ce mi-a atras atenția, în ulti- mele luni, a fost descoperirea unor fir- me aflate în dificultate, deși păreau (înai- nte de pandemie) foarte solide. Bine așezate pe segmentele lor de piață, cu manageri pregătiți și proceduri mo- derne, cu o bază materială importantă și o bună deschidere către inovație.
Aveți senzația că, în ultima vreme, muncim mai mult pentru a obține aceleași rezultate, sau chiar pentru mai puțin? Nu este doar o senzație!
Vechile rețete funcționează în con- tinuare, însă, pur și simplu, produc mai puțin. Toate presiunile enumerate mai sus au avut efectul unei „barbotări economice” și, acum, foarte multe en-
tități sunt într-un fel de suspensie, pen- tru a-și regăsi o poziție fixă. Iar asta înseamnă multe ciocniri – practic, o inflamare a concurenței. Câteva curse în minus cu clienții principali, câțiva eurocenți în plus la litrul de motorină, salarii ușor majorate, 2-3 „țepe” în plus față de media obișnuită... și, fără un motiv principal aparent, descoperi că situația s-a deteriorat.
Ce faci? Sunt multe potențiale so- luții și sper că, la ora actuală, nu mai avem manageri/patroni care așteaptă întoarcerea „vremurilor bune”.
Ceea ce mi-a atras mie atenția, de curând, sunt două firme de transport care, la prima vedere, au depășit pe- rioada dificilă fără să facă vreun efort deosebit și și-au menținut (și își mențin în continuare) profitabilitatea intactă. Evident, dispun de un management de calitate și au în spate mulți ani de experiență și o echipă unită. Însă, nu sunt nici cele mai mari companii, nu au cel mai nou parc din piață, nu dis- pun de cele mai evoluate soluții IT și nu putem vorbi nici despre o super specializare pe un anumit segment.
Cele două companii nu seamănă una cu cealaltă, iar modul de organiza- re și elementele pe care pun accent sunt, de asemenea, diferite. Dar am observat că fiecare dintre ele exce- lează (mai corect spus „sunt atente”) la câte un capitol.
Una dintre aceste companii a pus întotdeauna accent pe imagine – atât modul în care arată mașinile (curățe- nie și colantare) și ținuta șoferilor, cât și grija de a avea o prezență constantă oriunde a fost posibil (evenimente, ac- țiuni de responsabilitate socială etc.). Firma nu disponibilizează bugete impor- tante de marketing! Pur și simplu, pro- prietarul este atent la acest capitol și răspunde „prezent” de câte ori poate.
Cea de-a doua firmă are un patron care pune accent pe relațiile interuma- ne. Să nu credeți că nu se ceartă cu nimeni, niciodată. Însă, în general, oa- menii cu care lucrează îl apreciază, pentru că este atent, se străduiește să înțeleagă nevoile și îngrijorările clien- ților și caută răspunsuri adecvate.
Evident, în ambele cazuri, nu este vorba despre o strategie elaborată, ci mai degrabă de personalitatea pro-
prietarilor... și le-a mers! Ambele firme sunt vizibile pe zona lor de acțiune!
Despre globalizare vorbim de multă vreme, însă, în perioadele liniș- tite/așezate, majoritatea jucătorilor ac- ționează pe zone auto-delimitate, pe principiul efortului minim și a unei ati- tudini conservatoare. Ca într-o școală cu sute sau mii de elevi, unde însă majoritatea nu își cunosc decât colegii de clasă. Premianții sunt primii scoși în față și primesc notele cele mai bune, însă este timp și loc pentru toată lumea să se evidențieze... măcar pen- tru o notă de trecere.
Dacă, însă, dispar clasele și toții elevii școlii se adună într-o sală mare?
Teoretic, un expeditor din China poate intra (măcar parțial) peste piața unui expeditor din România, iar un transportator din țara noastră poate fi concurat direct de către un cărăuș portughez, sau unul georgian. Iar atunci când teoria devine practică... Nu este neapărat haos, ci, pur și sim- plu, jocul intră într-o altă fază.
Evident, nu toți „elevii școlii” mai pot spera să ajungă în față – sunt mult prea mulți, adunați cu toții într-o singură sală. Nici ridicând vocea nu vei obține rezul- tate, pentru că zgomotul de fond este asurzitor... Nici măcar premianții din ve- chile clase nu mai au o poziție sigură. Cum facem să ne evidențiem? Cum ne asigurăm că aceia care caută serviciile noastre ne pot identifica în mulțime? Cum individualizăm serviciul, pentru a maximiza șansele ca majoritatea clien- ților deserviți să ne țină minte?
Găsiți răspunsurile, fiecare pentru sine, și schimbările vor aduce mai de- grabă oportunități, și nu probleme.
Să nu fim naivi – cel mai simplu și rapid răspuns este să dai șpagă. Poate, însă, o asemenea abordare să ducă la construcții durabile? Ar fi o naivitate să credem asta.
Sintagma „Unde iese fum, este putere” am văzut-o sub forma unui sticker lipit pe o mașină veche. Cuvin- tele rămân de impact... mașina... ar putea fi schimbată.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!
martie 2023 .................................................................................................................................................. 3
 EDITORIAL




































































   1   2   3   4   5