Page 44 - revista ZIUA CARGO
P. 44

   Votează transportatorul anului
 Conferința
ZIUA CARGO
La finalul lunii martie, are loc, la Poiana Brașov,
conferința anuală ZIUA CARGO, dedicată transportului de călători.
2023
 E ste o perioadă marcată de in- certitudine, atât din punct de vedere legislativ, cât și al stabi- lității financiare a companiilor, care re- simt, încă, efectele provocate de pande-
mie.
Transportul interjudețean – prelungire și liberalizare
La jumătatea lunii martie, proiectul de lege care ar trebui să asigure o perioadă de tranziție de trei ani către „liberalizare” este, în continuare, blocat în Parlament și cei implicați (autorități și patronate) se feresc să facă pro- nosticuri legate de șansele ca acest act normativ să fie votat.
Totuși, varianta cea mai plauzibilă ar fi ca, în următoarele săptămâni, să avem această lege votată și publicată în Monitorul Oficial. Alternativa este greu de pus în practică – o nouă șe- dință de atribuire este imposibil de or- ganizat, în condițiile în care criteriile „tradiționale”, precum „vechimea pe traseu”, nu mai pot fi utilizate. Iar o nouă prelungire a valabilității actualelor licențe... greu de crezut.
În situația probabilă în care actul normativ va intra în vigoare, urmează normele de aplicare. Și sunt câteva aspecte care vor trebui clarificate.
Surse din Ministerul Transporturilor ne-au precizat faptul că, inițial, se va merge pe o prelungire a licențelor exis- tente, fără niciun fel de modificare. În ceea ce privește segmentul „liberali- zat”, se va evita principiul „primul venit, primul servit”. Practic, pe segmentele neacoperite, astăzi, de programul de transport, regula privind intervalul de
60 de minute între plecări nu va func- ționa. Însă vor trebui respectate anu- mite reguli, pentru a obține noile auto- rizații de transport, legate de parc și stații.
Ministerul Transporturilor își propu- ne, în următorii ani, să îmbunătățeas- că controlul privind modul de desfășu- rare a curselor, printr-o monitorizare în timp real a autovehiculelor (GPS). Astfel, vor fi eliminate cursele neefec- tuate și, totodată, se creează premise- le pentru o informare centralizată și modernă a călătorilor, privind trans- portul rutier, la nivel național.
Un aspect care stârnește îngrijora- re/precauție este legat de autogări, acestea putând determina cine va efectua anumite curse sau nu. Însă reprezentanții MT consideră că și aici pot exercita un control eficient, prin centralizarea tuturor peroanelor dispo- nibile în autogări, la nivel național. Astfel, posibilele încercări abuzive de a influența piața ar trebui să poată fi evitate.
Reacțiile operatorilor de transport sunt diverse și acoperă întregul spec- tru, de la dorința unei prelungiri pe viață a valabilității licențelor actuale, și până la „liberalizarea” imediată și fă- ră reguli.
Totuși, dacă legea este aprobată în forma actuală, o „reașezare” a transportului interjudețean este de așteptat și putem anticipa câteva ten- dințe: dispariția curselor neefectuate din programul de transport; renunțarea la cursele neprofitabile sau care aco- peră cu dificultate costurile; apariția de noi curse, care să acopere mai bi- ne nevoile călătorilor; creșterea con- curenței pe zonele „libere”, ca urmare a parcului disponibilizat de pe cursele
neprofitabile, precum și din transportul județean.
Însă, dincolo de toate acestea... piața nu merge bine și firmele de transport reușesc tot mai greu să aco- pere costurile, iar multe dintre acestea au oprit activitatea, sau se pregătesc să o facă.
Transportul județean – riscant și complicat
Licitațiile organizate de consiliile județene pentru transportul regulat de călători s-au dovedit mai degrabă un eșec, dacă luăm în calcul numărul mare de loturi rămase descoperite și, totodată, numărul mare de firme a că- ror ofertă a fost respinsă. La prima vedere, firmele de transport călători nu au fost pregătite pentru a realiza oferte conforme, pentru a participa la licitațiile organizate de consiliile jude- țene. Însă, în același timp, studiile pri- vind fluxurile de pasageri și capacita- tea ca loturile să acopere costurile de operare doar din vânzarea biletelor au fost mult deformate, conform fir- melor de transport. Astfel, o miză im- portantă pentru transportatori, pentru a evita o posibilă „gaură neagră”, ar fi semnarea unor contracte care să prevadă posibilitatea compensației. Strategia prin care acest lucru să de- vină o realitate va reprezenta un alt subiect al Conferinței ZIUA CARGO.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 44 .................................................................................................................................................. martie 2023
PIAȚĂ ȘI COMPANII









































































   42   43   44   45   46