Cine iti transporta marfa?

Infractorii din domeniul transporturilor ar face orice pentru a ajunge la volanul unui camion incarcat cu marfuri cu valoare mare, lucru indicat de cresterea preluarilor frauduloase de marfuri. Editia din luna februarie a publicatiei Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, aduce in atentia cititorilor cateva metode folosite de banditii soselelor pentru a pune mana pe marfa.

Astfel, in noiembrie 2014, o companie ucraineana oferea un camion pentru transportul de anvelope din Polonia catre Ucraina. La verificari, s-a constatat ca toate documentele trimise pentru a sustine oferta erau false. Nici investigatiile pe internet n-au descoperit vreo informatie care sa ateste legitimitatea companiei ca furnizor de servicii de transport. Totusi, firma era inregistrata cu activitate de constructii. Polita de asigurare prezentata nu fusese emisa pe numele companiei respective, iar numarul de inmatriculare al vehiculului s-a dovedit a fi fictiv. Desigur, oferta nu a fost acceptata, dar acest tip de inselatorie devine o practica uzuala in Europa. Preluarile frauduloase de marfa reprezinta un risc in crestere la nivel mondial, iar o prezentare recent realizata de catre o asociatie logistica Est-europeana subliniaza cateva dintre tacticile utilizate de catre infractori. „Eforturile” acestora sunt adesea facilitate de utilizarea bazelor de date de pe internet cu incarcaturi disponibile, care au crescut competitia, au generat scaderi de preturi si au crescut numarul de transportatori care aplica online pentru aceste curse. In Uniunea Europeana, se inregistreaza multi factori care inlesnesc activitatea „transportatorilor” fraudulosi. Libertatea de miscare pentru cetatenii Uniunii este numai unul dintre aspectele care permit infractorilor sa se deplaseze mai usor pe intregul continent. De asemenea, cooperarea intre fortele politienesti din UE este lenta si birocratica, iar misiunea lor nu este usoara atunci cand este vorba sa se confrunte cu peste 28 de limbi si cu mai mult de 100 de modele de carti de identitate si pasapoarte. In cele ce urmeaza, va prezentam cateva moduri de operare care faciliteaza preluarile frauduloase de marfa.

Compania nu exista

Totul incepe de obicei de la expeditor, care foloseste o baza de date online pentru a alege un furnizor de servicii de transport pentru marfa disponibila. Apoi, clientul este contactat de catre o companie de transport necunoscuta prin telefonul mobil sau pe e-mail. Compania de transport trimite pe fax sau pe e-mail copii ale documentelor, in special de pe asigurare, licenta si CUI. Din cauza presiunii pe timp aplicata de catre compania de transport, documentele nu sunt verificate foarte riguros. Compania fantoma primeste comanda de transport, incarca marfa si porneste la drum. Clientul este alertat numai in momentul in care marfa nu este livrata asa cum fusese planificat. In urma investigatiilor ulterioare, expeditorul realizeaza ca firma de transport, de fapt, nu exista, iar documentele sunt false.

A juca rolul unei firme existente

Si in acest caz, expeditorul apeleaza la o baza de date online pentru a alege furnizorul, iar clientul este contactat prin mobil sau e-mail. Documentatia este trimisa prin fax sau e-mail si de data aceasta este verificata cu grija. Comunicarea are loc prin canalele folosite de catre compania de transport. Compania fantoma preia comanda si, apoi, marfa. Cand aceasta nu ajunge la destinatie si clientul investigheaza cazul, afla ca, desi compania respectiva exista, camionul care a incarcat marfa nu ii apartine. Placutele de inmatriculare si documentele se dovedesc a fi copii ale placutelor si documentelor originale, iar camionul – un duplicat al vehiculului identificat in acte.

Afacere falsa

Din nou, expeditorul alege o companie fantoma prin intermediul unei baze de date pe internet. Aceasta companie angajeaza apoi un transportator real, dar comanda este diferita de cea a expeditorului. Compania reala de transport este verificata de catre client, dar se supune regulilor impuse de catre operatorul fantoma. Acesta din urma primeste comanda, iar compania reala preia marfa, pe care o livreaza nu conform CMR-ului, ci conform instructiunilor companiei fantoma. In unele cazuri, chiar, soferul este supus amenintarilor. Astfel, marfa dispare.

Schimbarea proprietarului

Conform prezentarii publicate de TAPA EMEA, una dintre cele mai mari probleme in prezent este foarte dificil de depistat inainte de a fi prea tarziu. In acest scenariu, expeditorul este contactat de catre o companie de transport cunoscuta, iar documentele si canalele de comunicare sunt toate verificate. Apoi marfa nu ajunge la destinatie. Abia mai tarziu expeditorul descopera ca firma si-a schimbat posesorul numai cu cateva zile inainte si ca noii proprietari s-au dovedit a fi infractori organizati, care sunt de negasit.

Dupa colt

Conform acestui scenariu, unui sofer care asteapta in apropierea locului de descarcare, de obicei facilitatile clientului sau depozitul operatorului logistic, i se solicita prezentarea documentelor de transport de catre o persoana care iese din aceste facilitati ale destinatarului marfii. Soferului i se spune ca, din cauza faptului ca depozitul este plin ochi, trebuie sa descarce marfa intr-un alt depozit, chiar dupa colt, ceea ce si face. Dupa catva timp, atunci cand expeditorul incearca sa dea de urma marfii nelivrate, la verificarea CMR-ului, descopera ca semnatura si stampila sunt false, iar depozitul unde s-a facut livrarea nu apartine destinatarului.

Sistem IT spart

Spargerea conturilor si a sistemelor IT („hacking”) a devenit o metoda in expansiune, infractorii intrand in sistemul IT al operatorilor unui terminal de containere, pentru a aranja o preluare frauduloasa, inregistrandu-se deja multe cazuri in porturi. Hackerii schimba datele incarcaturii trimise la hub-ul de distributie finala si se infiltreaza, de asemenea, in sistemul IT al companiei de expeditii, pentru a se asigura ca vehiculul fantoma apare credibil atunci cand se prezinta pentru a prelua containerul. (Sursa: Vigilant)

Cum se-ncurca itele…

Organizatiile infractionale multi-nationale flexibile se folosesc de piata deschisa a Uniunii Europene pentru a castiga timp si a complica verificarea identitatii, asa cum o arata un incident recent:

– O companie austriaca este clientul unui expeditor slovac.

– Un expeditor austriac binecunoscut primeste comanda de a organiza livrarea.

– Expeditorul austriac da comanda de transport unui caraus olandez.

– Camionul incarcat este in proprietatea unei companii germane de leasing.

– Utilizatorul vehiculului potrivit detaliilor de asigurare este compania slovaca A.

– Utilizatorul vehiculului conform certificatului tehnic este compania slovaca B.

– Compania olandeza are soferi maghiari care vorbesc numai limba maghiara…

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.